Spring naar bijdragen
Mopske

Hele vreemde koppeling, advies gevraagd!!!

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een gecastreerde franse hangoorram en een Vlaamse reusdame van ongeveer 3 jaar, die nu al een half jaar nog maar met zijn tweetjes zijn. Ik heb een ruim hok en dus ben ik afgelopen donderdag een gesteriliseerde franse hangoordame gaan ophalen.

Ik heb ze laten kennismaken in een neutrale ruimte maar daar bleven ze uit elkaars buurt. Niet rijden, niet achter elkaar aanzitten niks... De nieuwe keek even de kat uit de boom, werd 1x een beetje uit de buurt gejaagd door het rammetje... En naarmate de tijd verstreek zat ze apart van de twee andere maar ze waste zich en at van het lekkers dat ik had klaargelegd. De andere twee deden net hetzelfde een stukje verder. Dus de ruimte wat kleiner gemaakt maar dat maakte geen verschil. Ze kwamen wel iets dichter en dat ging goed maar voor de rest gebeurde er niets. Dus ze dan uiteindelijk s'avonds in het hok gezet (ren met binnenhok).... Maar daar werd ze hevig achternagezeten door de Vlaamse dame en op een gegeven moment zat ze tegen de draad gedrukt en het was duidelijk dat ze eruit wou. Er is niet gebeten of gevochten... en er zijn zelfs geen plukken haar getrokken. Maar omdat ze duidelijk uit het hok probeerde te geraken heb ik de koppeling stopgezet en haar apart gezet voor de nacht. Ze was niet kei erg onder de indruk want een beetje later zat ze al weer lekker te knabbelen.

Dus de volgende dag (Vrijdag) in een nieuwe neutrale ruimte geprobeerd ze opnieuw te koppelen. Hier weer hetzelfde als eerst. Ze zaten verspreid over de nieuwe ruimte. Vaak het koppel bij elkaar. Of met 3en elk een beetje uit elkaar. Deze dag verjoeg de Vlaam ze wel een beetje maar niet fanatiek. Ze aten en wasten zich op een kleine afstand van elkaar. De volgende dag idem maar dan zat mijn ram ipv de voedster af en toe achter haar. Letterlijk twee plukjes haar.... Verder niets. Zondag eindelijk schot in de zaak. Ze aten samen van het zelfde kommetje, dezelfde wortel. De nieuwe mocht zelfs de wortel van de Vlaam afpakken en die ging er dan achter om mee van de wortel te eten. Super leuk. Ook heel deze voormiddag alles prima. Dus ik dacht tijd om het opnieuw te proberen in het hok- ren.

Alle drie in de ren, hok (nog even dichtgelaten) ... Eerst de nieuwe erin, dan de ram, dan de Vlaam. Het eerste kwartier ging alles prima... Iedereen op verkenning. Hop ineens de Vlaam achter de nieuwe... beet hard in haar poep (de nieuwe gilde). Maar toen was het alweer voorbij. Even later zaten ze allemaal te eten. De ram en Vlaam samen, de nieuwe een beetje op afstand. Dus ik liet het even zo.... De nieuwe op een gegeven moment lekker samen eten met de ram.... hop de Vlaam erachter.... Heel het hok door en een paar plukken haar in het rond van de nieuwe maar niet meer gillen. Zo nog een aantal maal. Af en toe was de nieuwe meer onder de indruk.... dan stopte ze even met eten.... maar even later ging het dan weer prima, zij het dat ze wegvluchtte als de vlaam te dicht in de buurt kwam. Omdat het ondertussen al donker werd heb ik ze terug geplaatst in de neutrale ruimte.... Hier wordt weer niet achter elkaar gejaagd, de nieuwe blijft op haar hoede voor de Vlaam. Dus ligt nu wat op afstand maar ben ze net nog wat lekkers gaan brengen en toen gingen ze wel weer heel dicht bij elkaar zitten. De nieuwe leek even te twijfelen of ze een stuk wortel wilde afnemen van de Vlaam en deed het dan maar niet en at een stuk appel vlakbij (op zo'n 15cm afstand van haar en de ram).

Dus nu weet ik het niet meer.... Ik heb nog nooit een dergelijke koppeling meegemaakt. Vandaar dat ik vraag om jullie hulp.... Kan dit slagen? Wat kan ik nog doen? 

Alvast dankjewel!!!!

koppeling.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben persoonlijk geen fan van drietallen, je ziet toch vaak dat er een een beetje buiten de boot valt. 

Dat gezegd hebbende: er wordt niet echt gevochten, dus dat is gunstig. Jagen, rijden en af en toe een pluk haar uittrekken is gewoon bepalen van de rangorde, dat is heel normaal. Ik denk dat je ze te snel terugzet in het hok. Ik zou ze echt een paar dagen in de neutrale ruimte laten, tot ze elkaar geaccepteerd hebben. 

Mooie ruimte hebben ze trouwens!

Hier vind je uitgebreide informatie over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/koppelen-van-konijnen/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnengroep-koppelen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de koppeling eigenlijk helemaal niet vreemd. Elke koppeling gaat in een eigen tempo. Ik denk dat je iets te snel actie hebt willen forceren in dit geval. Zelf had ik ze langer op neutraal terrein laten zitten, echt een aantal dagen, misschien zelfs een week of tot 2 weken aan toe,  gewoon afwachten hoe het verloop daar zou zijn, wanneer ze daar meer naar elkaar toe zouden trekken. Wanneer daar een rangorde bepaald zou zijn. En daarna pas naar het uiteindelijke verblijf. Heb geduld en geef ze rustig de tijd. Elke koppeling gaat op een eigen tempo, die van jou nemen er gewoon rustig de tijd voor. Geef ze die tijd ook 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij bovenstaande.

Waarbij ik ook echt geen fan van drietallen ben, zo vaak valt vroeg of laat een konijn buiten de boot, daarom doe ik het zelfs niet eens. Wel opties houden twee koppels te maken. 

En inderdaad veel langer op neutraal terrein houden, scheelt enorm veel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .