Spring naar bijdragen
Pablo&Lola

Reclame van hans anders met konijn

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Heeft iemand de reclame van Hans Anders gezien met daarin een zielig konijn (Vlaamse reus?) eenzaam opgesloten in een kooitje? Arm beest zit helemaal te trillen. Wie bedenkt dit soort dingen? Kan er echt kwaad om worden... Hier de link (als ik die hier mag delen) naar de reclame: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maakt wel weer duidelijk hoe men een dier ziet. Het zelfde als een hometrainer.. enthousiast aangeschaft en wordt vervolgens nooit meer naar omgekeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke gek snapt toch dat een grote metalen schep tegen het traliewerk en het konijn aan kletteren een doodenge ervaring is voor dat konijn dat toch al ligt te puffen van ellende. Ik heb aan de Reclame Code Commissie geschreven. Maakt waarschijnlijk niets uit, maar toch.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag dat er een aantal opvangen al een brief richting hans anders hadden gestuurd. Veel mensen hebben ook gereageerd op het facebook bericht van HA waarin ze de reclame deelden. 

Ik wilde het bericht hier met tekst delen maar hij pakt hem niet volledig, alleen het filmpje ... even zo dan.  Het bericht is van het knabbelhuis. 

Citaat

Beste Hans Anders,

Naar aanleiding van uw laatste reclamespotje:

Het Konijn is het derde meest gehouden (zoogdier)huisdier van Nederland met 1.200.000 exemplaren.
Helaas staat Het Konijn op alle lijstjes van “Het Slechtst Behandelde Huisdier” al jaren, op eenzame hoogte, op nummer 1.
Dit komt vooral door gebrek aan kennis van veel baasjes.

Uw reclamespotje draagt helaas bij aan instandhouding van veel konijnenleed.

Wat is er mis?

GEDRAG/HUISVESTING
Het Konijn houdt van rennen, springen en graven en heeft dus veel ruimte nodig.
*** Uw reclame laat een veel te klein hok zien, waarin Het Konijn niet eens rechtop kan staan.

GROEPSDIER
Het Konijn is een uitgesproken groepsdier en zou dus niet solitair gehouden moeten worden.
*** Uw reclame laat een konijn zien dat alleen leeft.

PROOIDIER
Het Konijn is een prooidier en heeft dus behoefte aan één of (nog beter) meerdere schuilplekken.
*** Uw reclame laat een kaal hok zien, zonder schuilmogelijkheden.

SPEELGOED
Het Konijn houdt van spelen en verveelt zich gauw.
*** Uw reclame laat een konijn zien dat zich kapot verveelt.

VOEDING
Hooi is de voornaamste voedingsbron. Het Konijn moet 24/7 toegang hebben tot (vers) hooi en (schoon) water.
*** Uw reclame laat geen hooiruif of watervoorziening zien.

Brillen verkopen is één ding, het (onbedoeld) in stand houden of zelfs aanzetten tot een foutieve behandeling van konijnen is iets heel anders, Anders…

Meer weten over konijnen?
www.konijnen.nl
www.vergetenkonijnen.nl

Met vriendelijke groet,
Babette Wiedeman

Deze brief is mede ondertekend door:

Animal Home, Bianca van Lienden

De Konijnenherberg, Lonneke Dirkx-Wagener

Knaagdierenopvang ‘Snuitje’, Dieta Kruizinga

Konijnen Advies Gelderland, Peggy Schepers

Konijnenopvang ‘De Snuffelaar’, Linet van Hattum

Konijnenopvang Hazel, Madelon Landwaard

Konijnenopvang ‘Het Warme Holletje’, Mirella Konijn

Konijnenopvang HuisjePluis, Danique Huysen

Konijnenopvang Kaatje Keutel, Karin Kuipers

Konijnenopvang Loesje, Marijn van de Kerkhof

Konijnenopvang & pension Het Knabbelhuis, Mariella van der Loo

Konijnenpension Bunny’s Holiday, Audrey Fial-Bos

Opvang Konijnenparadijs, Aniek Kalkman-Overwijk

Stichting Bunnybin, Veronica Janssen

Stichting DierenVangnet, Ellen Vogel

Stichting Katten & Konijnenopvang True Colors, Petra Verhagen

Stichting K’nijn & Ko, Janet Hermse

Stichting KonijnenBelangen, Maryo van den Berg

Stichting Konijn in Nood, Peter Janssen

Stichting Konijnenopvang Maaike, Maaike Olde Monnikhof-Hesselink

https://www.facebook.com/hansanders.nl/videos/755187178274923/

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Heeft Hans Anders zelf al gereageerd? Ben erg benieuwd wat ze op al die reacties te zeggen hebben. 

Nee daar zag ik nog geen reactie van, helaas. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een goede samenwerking, netjes gedaan door de dames en die ene heer! Ik heb behalve de punten die zij noemen ook nog geschreven dat het onverantwoordelijk en dus schadelijk is om konijnen en elk ander (huis)dier te vergelijken met een levenloos ding als een hometrainer. Hometrainers zijn geen levende wezens dus lijden nergens onder, (huis)dieren wel! 

Het "gebruiken" van een levend wezen om een brilletje aan te prijzen, getuigt toch wel van erg weinig empathisch vermogen voor wat het voor het dier betekent om zo in de stress gegooid te worden en welke boodschap de reclame overbrengt over hoe je met konijnen/dieren om mag gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Slaan we niet een beetje door met die reactie?

Op 2-11-2019 at 09:57 zei Evee:

SPEELGOED
Het Konijn houdt van spelen en verveelt zich gauw.
*** Uw reclame laat een konijn zien dat zich kapot verveelt.

Vraag mij sterk af hoe je dit kan zien in deze reclame dat het konijn zich verveeld lijkt mij eerder een aanname....

Op 2-11-2019 at 09:57 zei Evee:

VOEDING
Hooi is de voornaamste voedingsbron. Het Konijn moet 24/7 toegang hebben tot (vers) hooi en (schoon) water.
*** Uw reclame laat geen hooiruif of watervoorziening zien.

De reactie over hooi prima, een waterbak hoef je toch niet te zien staan?

Er zit wel een kern van waarheid in maar vraag mij af of mensen het onderscheid tussen de werkelijkheid en fictie nog kunnen maken. Of denken mensen dat de Teletubbies echt bestaan? 

Vraag mij sterk af of dit deze manier iets gaat opleveren, denk zelf dat ze er meer uit hadden kunnen halen. Nu bereik je er misschien mee dat de reclame niet meer getoond wordt. Heb je misschien je doel bereikt, maar zou het niet beter zijn om mensen duidelijk te maken hoe het wel moet. Gok dat het grote publiek nooit te weten komt waarom de reclame is verdwenen als reclame code commissie moeilijk gaat doen. 

Soms moet je je stouten schoenen aantrekken en iets negatiefs omdraaien in iets positiefs. Een samenwerking aangaan bijvoorbeeld, hun laten zien hoe het wel moet voor een vervolg reclame in ruil voor publiciteit via hun, donatie/sponsoring van de opvangen. Durf te dromen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hermandebeste Ik heb dat gedaan, gebeld met Hans Anders , gevraagd om een onderhoud met degene die hier wat over te zeggen heeft om één en ander uit te leggen en eventueel te verbeteren (en als dat zou lukken gelijk de experts van hier om hulp vragen, hihi). Soms doe ik dit soort dingen tegen beter weten in. Natuurlijk weet ik ook wel dat niemand zich daar bij Hans Anders ook maar een seconde druk om zou maken, maar als signaal toch maar gedaan. Resultaat: stuur maar een mailtje naar de PR-afdeling. Dus eerste afpoeier-actie. Dat heb ik gedaan met dezelfde insteek als toen ik belde. Resultaat: automatisch antwoord dat de mail ontvangen is. Afpoeier-actie nummer twee. Ik ga ervan uit dat ik nooit meer wat hoor en indien toch dan een nietszeggende afpoeier-actie nummer drie.

De brief die al die konijnen-organisaties gestuurd hebben, is in ieder geval een gezamenlijke actie wat misschien een beter signaal geeft als die van een eenling die nog makkelijker afgepoeierd kan worden. 

Ik ben het met je eens dat er wel wat af te dingen valt op het noemen van al de argumenten in die brief. Het zou wellicht sterker geweest zijn als het hoofdargument zou zijn geweest: een konijn is geen ding, zoals een hometrainer. Ik heb in mijn mailtje vermeld als een N.B. eronder dat het geen pas geeft een knoeperd van een konijn in een klein bakkie te laten zien en een schep tegen hem/haar aan te (laten) kletteren. Dat de eigenaar van het konijn en de PR-afdeling van Hans Anders hun afweging om een konijn niet alleen als een ding te laten zien maar ook zo te behandelen bij het opnemen van deze commercial niet getuigt van interesse in en kennis van het welzijn van dit konijn. Dat dit heel makkelijk opgelost had kunnen worden door even een belletje te plegen met een opvang. 

Het is niet makkelijk om als je veel weet van een onderwerp en vooral van je passie om dan totaal onwetenden en vooral ongeïnteresseerden van voldoende informatie te voorzien dat zij snappen wat je punt is zonder dat je hen verzuipt in zoveel informatie dat je geen enkel punt aan krijgt, behalve dan dat je een fanatiek gekkie bent dat heel gemakkelijk aan de kant geschoven kan worden. 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, die reclame kan echt niet! Dat arme konijn zit te hijgen van angst. Hij heeft een beperkt aantal hooi (konijnen moeten onbeperkt hooi kunnen eten) en geen water. Een veel te klein hok, vooral voor dat soort konijn. Geen vriendje/maatje om mee te spelen en geen speeltjes. Het arme dier verveelt zich waarschijnlijk dood!  Een konijn is een levend dier, geen voorwerp!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet iemand of er al ergens een reactie is gekomen van Hans Anders hier over? Ik heb nog niets kunnen vinden, helaas. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee Ik kwam onderstaande reactie van Hans Anders onder hun reclame op Facebook tegen:

"Bedankt voor jullie positieve en negatieve feedback!

Veel reacties gingen over het konijn in het hok, en of dat niet zielig, of zelfs een slecht voorbeeld is.
De commercial gaat over aankopen waar je achteraf spijt van zou kunnen hebben. Zoals een tattoo, een hometrainer en… een konijn in een hok. Voorbeelden van aankopen waar je soms beter over de gevolgen na had moeten denken, omdat je hierop moeilijk kunt terugkomen. En wat bij Hans Anders dus wel kan.

Hans Anders zal nooit dieren kwellen. Het konijn uit onze commercial zat tijdens de opnames even in een hok, maar woont in het echt bij heel lieve baasjes die goed voor hem zorgen. En geloof ons, hij is van het begin tot het eind van de opnames vertroeteld als een echte filmster.

We hopen dat we met deze uitleg jullie zorgen hebben weggenomen". 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Pablo&Lola:

@Evee Ik kwam onderstaande reactie van Hans Anders onder hun reclame op Facebook tegen:

"Bedankt voor jullie positieve en negatieve feedback!

Veel reacties gingen over het konijn in het hok, en of dat niet zielig, of zelfs een slecht voorbeeld is.
De commercial gaat over aankopen waar je achteraf spijt van zou kunnen hebben. Zoals een tattoo, een hometrainer en… een konijn in een hok. Voorbeelden van aankopen waar je soms beter over de gevolgen na had moeten denken, omdat je hierop moeilijk kunt terugkomen. En wat bij Hans Anders dus wel kan.

Hans Anders zal nooit dieren kwellen. Het konijn uit onze commercial zat tijdens de opnames even in een hok, maar woont in het echt bij heel lieve baasjes die goed voor hem zorgen. En geloof ons, hij is van het begin tot het eind van de opnames vertroeteld als een echte filmster.

We hopen dat we met deze uitleg jullie zorgen hebben weggenomen". 

Ik snap de gedachte achter de reclame wel, maar hiermee maken ze zich er toch wel heel makkelijk vanaf. Heel jammer. En het verhaal er achter is leuk, maar dat ziet niemand in de reclame. Het gaat dus echt om dat wat je in beeld brengt, en dat is niet goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Evee:

Ik snap de gedachte achter de reclame wel, maar hiermee maken ze zich er toch wel heel makkelijk vanaf. Heel jammer. En het verhaal er achter is leuk, maar dat ziet niemand in de reclame. Het gaat dus echt om dat wat je in beeld brengt, en dat is niet goed. 

Precies. Los van dat ze het konijn afbeelden als een product waar achteraf niet meer naar omgekeken wordt, laten ze ook duidelijk zien hoe je een konijn NIET moet houden. Maar mensen zonder enige kennis van konijnen zal dat helaas niet opvallen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Precies. Los van dat ze het konijn afbeelden als een product waar achteraf niet meer naar omgekeken wordt, laten ze ook duidelijk zien hoe je een konijn NIET moet houden. Maar mensen zonder enige kennis van konijnen zal dat helaas niet opvallen. 

Ik denk zelfs dat het averechts werkt, ik denk dat er serieus mensen denken  "oh wat een leuk groot konijn, dat wil ik ook".  En dan inderdaad zo een hokje er bij, want dat heb je op tv gezien en is een konijnenhok, staat op de doos. Krijg je dat dus. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het konijn wordt thuis vertroeteld.... tuurlijk en dat baasje propt het  konijn in een kleine bak en laat Plien een schep door een klein deurtje frotten waarbij de schep tegen zijn/haar troetelbeest aankomt....erg geloofwaardig. En natuurlijk is alles in één take opgenomen, hoor!😠 

De tekst van Plien "Heb je zoveel gepoept, Knabbeltje?" is zeker niet éénduidig te begrijpen als "ik heb spijt dat ik je gekocht heb, Knabbeltje", bovendien is het belachelijk om met die tekst aan te willen geven dat een dier kopen dat poept een reden is om spijt van je aankoop te hebben. 

Het feit alleen al dat de eigenaar van het konijn (het zou mij niets verbazen als het uit de kaartenbak van een "modellenbureau voor dieren" vandaan komt, ter meerdere eer en glorie van het baasje, of bij zo'n bedrijf dat allerlei dieren heeft die ingehuurd kunnen worden voor verschillende doeleinden waaronder reclame) toestaat dat er zo'n beeld van het konijn neergezet wordt, doet mij erg twijfelen aan zijn/haar motieven en/of kennis. 

Hoe kan Hans Anders positieve reacties gehad hebben op deze commercial? Over wat? Dat je je brilletje terug kan brengen? Dat heeft toch niets te maken met hoe de reclame gepresenteerd wordt? Met elk ander filmpje met dezelfde slagzin "Loes heeft spijt, maar niet van haar keuze voor Hans Anders" zou het bedrijf dezelfde positieve reacties krijgen (als iemand al zou reageren, want daar geloof ik niet veel van). Als die sukkels slim waren geweest dan hadden ze de critici geantwoord dat "Loes spijt heeft", dat ze Knabbeltje zo slecht behandelt, omdat wij van Hans Anders natuurlijk ook weten dat je zo niet met konijnen omgaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is niks mis met een dier uit een kaartenbak voor modellen halen, hier thuis lopen er twee honden rond die ook in  zo’n bak zitten 😉

Maar goed, dat gezegd hebbende is de reactie van HA erg teleurstellend. En ben ik het volledig met jullie eens dat die reclame niet kan en erg weinig oog heeft voor de welzijn van het konijn 😕

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel eerlijk, ik vind deze reclame niet heel problematisch. Ja, dat konijn oogt wat gestressed, maar ik doe de aanname dat dat maar kort was. Hij heeft vast niet uren in dat kooitje zonder water/hooi/beschutting gezeten.

Over hoe ze het konijn neerzetten kan ik ook niet vallen. Ik denk juist dat ze heel terecht het "oh leuk een konijn, even kopen....Oh wacht dit is een levend ding wat moet eten en wat rommel maakt, en wat moet je er eigenlijk mee in zo'n klein kooitje, wat ontzettend vervelend eigenlijk" imago neerzetten.

Net zoals ze de "oh we nemen even een tattoo waarvan ik weet dat mensen er meningen over zullen hebben maar who cares het is mijn lichaam ik doe wat ik wil...Oh wacht nu hebben mensen een mening over me en etaleer ik mezelf op een bepaalde manier die niet persé goed uit komt in alle situaties, wat ontzettend vervelend eigenlijk". Het imago is erg treffend vind ik. Is dat een negatief imago? Ja. Maar dat is de gekochte hometrainer die nooit gebruikt gaat worden en de slechte tattoo ook, en het het is geen onjuist imago, dus ik vind het wel treffend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-11-2019 at 11:58 zei Piku:

Heel eerlijk, ik vind deze reclame niet heel problematisch. Ja, dat konijn oogt wat gestressed, maar ik doe de aanname dat dat maar kort was. Hij heeft vast niet uren in dat kooitje zonder water/hooi/beschutting gezeten.

Weet je hoe lang het duurt om iets precies goed op te nemen vanuit de juiste hoek en met juiste tekst etcetera? Enorm lang.. En niet wat gestressed, maar konijn is mega in de stress, die ademhaling is echt mega stress. Erbij voegende dat ze vaak uren moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn etc. Ik geloof echt niet dat dit even kort was. Buitenom de wederom verkeerde voorlichting en het omgaan met dieren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .