Spring naar bijdragen
D&D

Inrichting binnenhok

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik erachter gekomen dat een binnenhok niet voorzien hoeft ze zijn van in ieder geval hooi! Dit heb ik tot nu toe altijd gedaan; vezels voor het absorberen en dus hooi. 
Binnenkort moet ik de hokken weer een frisse beurt geven, maar ik dacht eraan alleen een beetje vezels neer te leggen en/of zachte handdoeken of een plaid waar de konijntjes op kunnen liggen. Heeft iemand tips? 

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi, 

Konijnen hebben altijd hooi nodig, dat us hun belangrijkste voeding. 

Binnenkonijnen hebben inderdaad niet per se bodembedekking nodig, omdat het daar lekker warm is. Buitenkonijnen hebben in de winter wel stro nodig voor de warmte.

Qua absorptie is het wel goed om in ieder geval iets weg te leggen een toiletje of in de hoek waar de konijnen hun behoefte doen. Je kunt hier bijvoorbeeld hennepvezel voor pakken (heb ik nu, ben tevreden), houtkorrels of geperst papier kan. Stro en hooi absorbeert niet echt lekker, dus iets anders is waarschijnlijk fijner.

Het hooi kun je wel in die hoek/het toilet leggen, want konijnen knabbelen graag als ze hun behoefte doen. Maar het kan ook in een ruif bijvoorbeeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je hooi en stro door elkaar haalt. Hooi is het hoofdvoedsel voor konijnen. Dat moet je dagelijks vers aanbieden. Ongeveer 70-80% van wat een konijn eet per dag moet hooi zijn. 

Hooi is officieel dus eigenlijk voedsel en geen bodembedekking. Meestal word daarvoor stro gebruikt. Er zijn echter een hoop andere bodembedekkers die je kan gebruiken zoals houtkorrel of papierkorrels, die voor in huis vaak een stuk minder stoffig zijn dan stro en ook beter absorberen. 

Je kan bij binnenkonijnen de bodembedekking ook weg laten, behalve in de toiletbakken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .