Spring naar bijdragen
van Asselt

Fokker gezocht

Recommended Posts

Ik ken geen fokkers nog het ras.

Persoonlijk ben ik van mening dat het karakter van een dier belangrijker is dan ras en/of uiterlijk. Verder zijn we op BunnyBunch over het algemeen tegen het vermeerderen van dieren omdat er al zo veel dieren op een thuis wachten. Mijn advies is dan ook om eens bij een opvang te gaan kijken!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bunnybunch is inderdaad geen fokkers platform en promoot juist heel erg het adopteren van dieren uit opvangen. Ook voor cavia's zijn er opvangen, vaak puilen die uit van de diertjes, zo weet ik dat alleen de stichting cavia al honderden cavia's opvangt in Nederland als het er geen duizend of meer zijn, op diverse opvanglocaties in het land: https://www.stichtingcavia.nl/herplaatslijst/

Misschien dat er zelfs wel naakt-cavia's bij zitten die een nieuw huisje zoeken. Dat is beter dan de fok van zo een extreem gefokte diersoort promoten. Cavia's hebben niet voor niets van oorsprong een harig vachtje: het is een stukje natuurlijke bescherming. Door te fokken met vachtloze dieren, haal je bewust een heel stuk natuurlijke bescherming weg... volgens mij is dat iets wat je niet moet willen promoten. Net als platte-snuit dieren en andere extremen. Ben je toch fan van dat soort diertjes, adopteer ze dan altijd, zodat je er toch van kan genieten zonder de fok in stand te houden. 

Naast de stichting die ik eerder noemde zijn er nog meer asiels en opvangen die cavia's opvangen, hier staat een hele lijst: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/knaagdieren/post/knaagdierenopvang-asiellijst/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, Ik ben het met evee eens. Je moet geen skinny cavias fokken. Dus ook geen skinny cavias kopen bij de fokker. Ik zal jou eens in de winter naakt een brood bij de bakker laten halen. Ik ben tegen het uiterlijkdoorfok systeem. Hey, wij hebben een hond met een platte neus. En die fokken we met een andere hond met platte neus. Ze hebben allebei wel scheve poten maar dat maakt verder niet uit. Want het gaat die fokkers toch alleen maar om de platte neus. Bij cavia's precies hetzelfde. Het is zielig. Doe het niet. Sommige mensen doen het omdat ze allergisch zijn, en brengen ze dan naar het asiel. Want naaktcavias zijn niet anti allergisch. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik een skinny cavia uit de opvang. Dat had ik vooraf niet bedacht maar ze hadden 3 zeugjes, allemaal skinny. Loulou is een hele lieve en ondernemende dame maar ik vind het voor haar zelf beter als ze haar had gehad. Er komt ook best wat bij kijken als je skinny cavia's een goed leven wilt geven. Warme omgeving, ook s'nachts. Ik heb dag en nacht een snugglesafe in het verblijf liggen en slaapzakjes. Ze moeten op fleece ivm irritatie aan de huid, zijn gevoeliger voor schimmel en verwonden zich sneller als hun nagels wat langer zijn. De huid moet goed verzorgt worden (o.a met kokosolie) zeker als ze ouder worden. Kortom ik ben tegen fokken van skinny cavia's. Het is niet in het belang van de cavia om naakt te zijn. Zelfs met een goede verzorging ondervinden ze er nadeel aan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb heel lang ratjes gehad en ook daar was/is het hebben van een fuzz, dubbel-rex of naaktrat helemaal in (geweest). 

Besef jezelf dat een dier zonder vacht niet alleen zijn temperatuur niet kan regelen, ze kunnen ook onvoldoende tot niet communiceren met hun soortgenoten (niet de haren rechtop zetten bijvoorbeeld bij boosheid) wat tot ruzie kan leiden. Daarentegen hebben ze vaak wél wimpers alleen groeien die 9/10 keer het oog in wat een operatie dus noodzakelijk maakt. 

Denk er nog eens goed over na zou ik zeggen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites