Spring naar bijdragen
Evee

Stro in het schuilhok van buitenkonijnen

Konijnen in de winter  

50 stemmen

1. 1. Heb jij alweer stro in het schuilhok van de buitenkonijnen gedaan?

• Ja!
      41
    • Nee, nog niet, maar ik ben het nog wel van plan
      6
    • Nee, dat doe ik nooit
      3

Recommended Posts

Jaja "winter is coming".  

Heb jij alweer een lekkere laag stro in het schuilhok van de buitenkonijnen gedaan? Of nog niet? 

Stro is ideaal voor konijnen die buiten leven in de winter. Stro is hol van binnen, en daardoor isoleert het goed. In de  wintermaanden kun je het nachthok / schuilhok lekker vol proppen met stro zodat ze er een kuiltje of holletje in kunnen maken. Op koude dagen en in koude nachten, hebben ze dan een lekker warm plekje om te liggen. 

Meer wintertips lees je in het artikel over konijnen in de winter:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnen-in-de-winter/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kwam op het idee voor deze poll door het slowchat konijnentopic 😉 Daar staat dus al vermeld dat ik inderdaad stro in de schuilhokken heb. Jaar-rond altijd wel een laagje, en als het kouder begint te worden, een dikkere laag.

Ze eten hier ook wel wat van het stro, vandaar dat ik het altijd aanbied. Het is een goede bron van onverteerbare ruwvezels, de tanden en kiezen slijten er op en het zorgt voor een goede spijsvertering. Net als hooi, maar dan met minder voedingsstoffen er in. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb altijd stro in het hok, vooral omdat ze er ook graag op knabbelen. Vooral als het net hok net schoongemaakt is. In de winter inderdaad wel meer dan in de zomer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een paar weken geleden al stro in het nachthok gedaan. En aan het 'gangetje' erin is te zien dat ze er ook al regelmatig in zitten.

Ik gooi het stro altijd als een baal in het hok, mijn rammetje vindt het namelijk geweldig om die baal helemaal los te halen. Hoe doen jullie dat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb boven in het hok altijd wel een laagje liggen, omdat ze daar vaak zitten overdag en ze verder overal tegels in de ren hebben, dan is dit een wat zachter plekje om overdag lekker te slapen. Nu inderdaad een dikkere laag, en ook hun buitenhuisje volgestopt. Zag al wat deukjes erin gisteren toen ik het deksel even opendeed, dus wordt al aardig gebruik van gemaakt :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-10-2019 at 18:38 zei Okki:

Ik heb een paar weken geleden al stro in het nachthok gedaan. En aan het 'gangetje' erin is te zien dat ze er ook al regelmatig in zitten.

Ik gooi het stro altijd als een baal in het hok, mijn rammetje vindt het namelijk geweldig om die baal helemaal los te halen. Hoe doen jullie dat?

Wat voor hok heb je dan? 😇

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-10-2019 at 18:38 zei Okki:

Ik heb gisteren een plan stro in het nachthok gelegd, en dat was vandaag helemaal uitgespreid over de bodem. Ze richten blijkbaar hun eigen slaapkamer wel in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei RUUDV:

Wat voor hok heb je dan? 😇

Het nachthok is ongeveer 60 x 80 cm. Met die baal bedoel ik een pak van twee of drie kilo samengeperst stro. Voor mij een gedoe om uit elkaar te halen en voor de konijnen een leuke bezigheid! Nu ligt er een lekker dikke laag in het nachthok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-10-2019 at 08:47 zei happy211:

Ik heb boven in het hok altijd wel een laagje liggen, omdat ze daar vaak zitten overdag en ze verder overal tegels in de ren hebben, dan is dit een wat zachter plekje om overdag lekker te slapen. Nu inderdaad een dikkere laag, en ook hun buitenhuisje volgestopt. Zag al wat deukjes erin gisteren toen ik het deksel even opendeed, dus wordt al aardig gebruik van gemaakt 🙂

Hier precies hetzelfde!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Renske34:

Ik eigenlijk echt nooit, heb het wel een tijdje gedaan maar het werd er vooral uitgegraven en opzij geduwd. 

Ook als het vriest? Wat heb je ‘s winters dan aan warm schuilplekje al het écht koud is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Lienappelsien:

Ook als het vriest? Wat heb je ‘s winters dan aan warm schuilplekje al het écht koud is?

Ik bouw een soort fort van kartonnen doos of dozen en dan vetbed erin en fleece. Daar kruipen ze op de een of andere manier wel in. Stro moeten ze echt niks van hebben, zo gek. Maar vaak zitten ze in de vrieskou gewoon buiten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit wordt de tweede winter buiten voor mijn nijntjes... En dit jaar eindelijk een oplossing gevonden voor een lekker warm plekje. Vorig jaar had ik een speciekuip ingegraven met stro erin. Werd gebruikt als toilet. Deze lente zijn er tegels in het verblijf gekomen en een paar weken geleden heb ik twee gaten in de speciekuip gemaakt en omgekeerd in de ren gezet. Met een hennep mat op de bodem en stro erbovenop is het een heerlijk plekje voor ze geworden. Miffie, de dominante van de twee, zit/ligt er regelmatig in. Ook zitten ze er graag bovenop. Nou denk ik dat Nijntje het ook niet zo nodig heeft. Gisteravond had zij bij het voeren zelfs nog warme oren. Mif is volgens mij meer de koukleum.. 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites