Ga naar inhoud

straffen


Jolanda73

Aanbevolen berichten

Hoe straft een konijnemoeder/ moertje haar stoute (puber) jongen? MIjn dames hebben een groot hok om te slapen, te rennen en sprongen te maken. Ze hebben divers soorten speelgoed ( ik wissel af). Snacks geef ik elke middag op een andere manier. En toch blijft 1 dominante dame aan de tralies roppen en hard knagen. Ik laat mijn konijnen niet buiten het hok lopen wegens veel kabels en gladde laminaat vloer (soms komen ze op het balkon in de zomer waar tapijt ligt). Hard roepen, plotseling lawaai maken, tik op de neus op het moment dat er geknaagd wordt werken niet. 

En wie weet hoe lang puberteit duurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet. Konijnen straffen elkaar niet. Het is ook niet aan te raden zelf je konijnen te straffen. Straffen haalt in konijnen al vrij snel agressie naar boven. En dat is wel het laatste wat je wil. Er is wel een rangordebepaling bij volwassen konijnen, dus daar kan het wel zijn dat er één echt de laagste in rang is en op zijn/haar plek gezet word, meestal door weggejaagd of bereden te worden. Maar dat is niet zo zeer een straf, meer echt de rangordebepaling als in "ken je plek".


Trainen door juist de positieve gedragingen te belonen werkt veel beter bij konijnen. Negatief gedrag ombuigen naar gedrag wat wel goed is. Vandaar ook dat de meeste konijnenbaasjes met clickertraining, targetsticktraining, SATS training en dat soort trainingsvormen werken.

 

De puberteit begint meestal bij een week of 12-16 te komen, als de konijnen vruchtbaar worden en de hormonen gaan opspelen en kan duren tot 1 jaar / 1,5 jaar.

 

 

Misschien heb je wel wat aan deze informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

 

Citaat

 

(Tralie)knagen


Tralieknagen is een gevolg van te klein gehuisvest zijn, verveling en/of eenzaamheid bij een konijn. Als dit gedrag eenmaal is aangeleerd,  is het echt heel moeilijk (bijna niet) af te leren. Zorg dat de basis goed is: het verblijf moet ruim genoeg zijn (liefst 2 vierkante meter per konijn of groter), zorg dat het konijn met een soortgenootje samen leeft, geef de juiste voeding en voldoende hooi en zorg dat er speelgoed en knaagmaterialen in het verblijf aanwezig zijn.

 

Tralieknagen zie je ook vaak bij konijnen die een wisselende leefruimte hebben. Soms mogen ze wel loslopen, soms niet. Dat zorgt voor frustraties, het ene moment mogen ze wel het hele huis of de hele tuin doorlopen, en het andere moment mag het niet. Voor konijnen is dat lastig te begrijpen. Konijnen die veel van ruimte wisselen proberen vaak zelf een uitweg te vinden en graven daarom veel op de bodem, knagen daarom veel aan het hout van een hok of aan de tralies.

 

Soms is alles echter al perfect, en blijft het konijn knagen. In de meeste gevallen is het dan echt een gewoonte geworden van het konijn. In dat geval is de enige oplossing om een hok te maken of kopen waar geen tralies in zitten

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De informatie die je heb toegevoegd had ik al gelezen voordat ik mijn vraag op het forum zette. Ook de andere dingen had ik al gelezen over knagen. Maar ik vind het raar dat je een konijn kan trainen....doet het moertje ook niet. Ze stelt wel grenzen denk ik.

Ze hebben ook veel om te knagen: ik zorg voor diverse stokken uit de natuur (hoger dan honden plas hoogte), bal voor hooi, los hooi, veel stro, een extra verdiepinkje waar ze graag op en afspringen en waar ik ook leg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een koppel? Een groep? Een moeder met een nog zogend nestje? Hoe oud is het konijn waar het om gaat?

Hoeveel ruimte hebben ze, aan permanente leefruimte? Hoe ziet het verblijf er uit (waar word er tralie geknaagd).

 

Ik bedoel, zitten ze in een standaard binnenkooi, dan gaat bijna elk konijn tralieknagen. Dat is te klein. Zelfs als je het vol legt met spullen, dan nog. Het is levenslang in een gevangenis waar het dier maar net 2 stappen in kan zetten. Een handige oplossing kan dan zijn om de onderbak van de traliekooi alleen te gebruiken als ligplek / toiletbak, en dat in een ruime ren, die dan bij voorkeur niet uit tralies bestaat, zodat ze ook niet meer kunnen tralieknagen. 

 

 

Elk dier dat beloning accepteert kan getraind worden, van een aap tot een krokodil, van orca tot goudvis. En ook een konijn. Het ene konijn heeft meer uitdaging in het leven nodig dan het andere. Het neerleggen van producten zal voor het ene konijn genoeg uitdaging zijn, het andere konijn heeft meer actieve motivatie nodig om bezig te zijn, en dan kan bijv. clickertraining of targetstick training best leuk zijn om op te pakken. Sommige konijnen vinden er niets aan om te trainen, maar andere konijnen zijn lekker actief en mens-gericht en vinden het erg leuk om te doen. Dat is dus even uitproberen om te zien wat werkt. Maar het kan wel helpen tegen verveling / tralieknagen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet ook niet dat een konijnenmoeder geen echte opvoeder is in de natuur. Ze zoogt maar enkele keren per dag kort, en kijkt verder nauwelijks naar het nest om. Dat zorgt voor een grotere overlevingskans bij de jongen. Het is geen diersoort waar de jongen lang bij de moeder blijven of sterke familiebanden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn 2 zusjes. Ze wonen in de grootste binnenkooi die ik kon vinden en betalen. Hanna (dominanste) knaagt op 2 plekken. Ik ben zelf ook me ze aan het spelen.

Over die training: een aap is behoorlijk wat slimmer dan en konijn. Ik vind het moeilijk om als beloning eten te geven. Ik geef ze wel extra veel aaitjes zoals ze mijn ook likken

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet persoonlijk bedoeld hoor, ik snap dat het in jouw geval een lastige situatie is en dat je het niet even oplost. Maar het is jammer dat binnenkooien nog steeds verkocht mogen worden, en dat mensen die aan konijnen beginnen het gevoel hebben daar echt goed mee te doen voor de konijnen. Helaas is dat een misverstand, maar de meeste winkels doen niets of nauwelijks iets om dat uit de wereld te helpen. Als je echt een grote binnenkooi hebt, zul je er al snel 70+ euro aan uitgegeven hebben.  Een binnenkooi bied een konijn maar weinig: nauwelijks beschutting, geen veilig gevoel, en onvoldoende leefruimte.

 

Voor hetzelfde geld had je bijvoorbeeld ook 2 simpele panelenrennen kunnen kopen (2x 20-25 euro) en voor het resterende bedrag had je twee toiletbakjes en een schuilplek voor in het verblijf kunnen kopen, hoewel dat laatste net zo goed een kartonnen doos kan zijn, als ze zich er in kunnen verstoppen is het prima. Met de twee panelenrennen had je dan 12 panelen van 60 cm gehad, als je dat in een vierkant zet dan heb je een leefruimte van 1.8 x 1.8 meter ofwel, ruim 3 vierkante meter permanente leefruimte voor de konijnen.  Prima voor een koppel. En met losse toiletbakken, wat speeltjes en een schuilhokje ook echt een perfecte leefruimte voor binnen in huis.
De goedkope rennen hebben wel een aantal nadelen, dat wil ik er toch ook bij zeggen:  ze kunnen er uit springen & het zijn nog steeds tralies waar ze aan kunnen knagen. Er zijn wel hogere & tralie-loze rennen te koop, maar die zijn een stuk duurder. 

 

Onderschat de slimheid van konijnen niet, ze zijn alles behalve dom hoor!

 

Verder is mijn tip dus om te gaan sparen voor een mooie ren voor de dames. In een traliekooi is de kans dat ze gaan vechten zodra ze gaan puberen zeer groot, twee dames zijn namelijk vaak geen ideale match met elkaar. Voldoende leefruimte kan daarbij zeker wel verschil maken. Gelukkig komen sinterklaas en kerst er aan, dus wie weet kun je konijnenrennetjes op je verlanglijst zetten 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 m2 is echt het minimum dat een koppel kleine konijnen aan permanente ruimte nodig heeft. Bij een koppel bestaande uit 2 voedsters is nog meer ruimte dan die 2 m2 zelfs zeker aan te raden, die gaan eerder hormonaal naar elkaar reageren dan een koppel van een voedster en een gecastreerde ram.

 

Het is inderdaad zo jammer dat dierenwinkels nog vooral kooien en hokjes verkopen. Zo blijft bij de consument het beeld ook in stand dat dat is wat konijnen nodig hebben en dat je dat koopt. De meeste winkels kijken alleen naar wat commercieel interessant is en verdiepen zich verder niet in de dieren. 

 

Ik begrijp dus best dat je een kooi voor ze hebt gekocht, en ook je best hebt gedaan om de grootste kooi die je kon vinden te kopen. Helaas komt zo’n kooi bij lange na niet in de buurt van de minimale grootte die je konijnen nodig hebben. Wat Evee al zei is het veel handiger om met renpanelen te werken. Je legt een stuk vinyl (het goedkoopste dat je kan vinden, of zelfs een gratis restant) op de vloer. Zo blijft je vloer beschermd. Daar bovenop zet je renpanelen. Je laat het vinyl een stukje buiten de panelen op de grond doorlopen zodat ze niet aan de randjes van het vinyl kunnen knagen. Zo heb je op een heel simpele manier een fijn verblijf voor binnenkonijnen. De renpanelen kan je uitbreiden naar de gewenste grootte van het verblijf. Renpanelen zijn er in verschillende prijsklassen. Er zijn bassissetjes van 6 panelen die 20 euro kosten. Die vind je overal te koop. 

 

Ik hoop dat je hier over na wilt denken. Je konijnen geven in ieder geval al aan dat ze te klein wonen. Daarmee verwijt ik je niks, heel veel mensen beginnen zo met het houden van hun konijnen, omdat ze gewoon niet beter weten dan dat een konijn in een kooi hoort. Nu reageren je konijnen het nog op de tralies af, maar grote kans dat ze straks met elkaar gaan vechten. Door ze groter te huisvesten, in bijvoorbeeld een ren van 3 m2, verklein je die kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die renpanelen zien er leuk uit voor buiten op het gazon, Maar om er permanent konijnen in mijn woonkamer er in te hebben, die hebben ze zo om omdat er geen 'verband" in zit, op hun kooi heb ik 2 bakstenen (wegens de omvang vd kooi) moet leggen omdat die omhoog werd getilt en er dus al een ontsnapping heeft plaatsgevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is veel verschil tussen renpanelen. Die allergoedkoopste zijn inderdaad behoorlijk licht, en sommige konijnen gaan daarmee gooien of springen er overheen. Ik noemde ze vanwege de lage kosten.

 

Ik heb zelf al jaren de ‘ren outback 8-hoekig’ van zooplus.nl Ik heb de variant van 91,5 cm hoog, zodat ze er niet overheen springen. Die kost €39,99. Dan heb je een ren van 8 panelen. Die is echt stevig en tillen ze niet op. Ik heb destijds 2 van zulke rennen gekocht en ze gaan dus al jaren mee. Een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is inderdaad veel verschil in. Ik heb 2 sets van de Puppyren Professioneel XL van benchkoning, fijne stevige, hoge rennen. Die zijn wel een stuk duurder.

(ik zou ze graag zelf verkopen in de webwinkel hier, maar kan ze niet voldoende goedkoop inkopen om er nog iets op te verdienen / zonder dat ik ze wel heel duur moet verkopen)

 

Inderdaad omdat je budgetredenen aangaf, gaf ik ook de goedkoopste optie. In dit topic staan voorbeelden van verblijven van binnenkonijnen, wie weet kun je daar nog wat inspiratie uit halen:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .