Ga naar inhoud

Konijn likt overal aan


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Likt hij er echt aan? Of gaat hij er met zijn kin over?  

Is het vaak, echt overmatig? Of zomaar af en toe?

 

Sop je de objecten waar hij aan likt met een schoonmaakmiddel dat een smaakje heeft dat hij lekker vind ofzo? 

 

Met de kin ergens over gaan doen ze om via de geurklieren het territorium te markeren. Door iets te kinnen zegt een konijn eigenlijk "van mij". 

 

Knagen aan dingen in de omgeving is dan ook nog normaal voor konijnen, ze hebben van nature een behoorlijke knaag-impuls om de tanden die blijven groeien af te slijten. In de natuur foerageren ze het grootste deel van de tijd dat ze wakker zijn, en eten ze lekker grassen, schors en kruiden. In de urban-jungle van je woonkamer, zijn het meestal eerder plinten en tafelpoten die ze tegen komen, hoewel in sommige gevallen ook het behang er aan moet geloven 😉 

 

Maar als het echt likken is, dan is het wel vreemd. Likken doen konijnen alleen als ze iets wat lekker smaakt qua eten willen oplikken, of als vachtverzorging. Vachtverzorging is een belangrijk onderdeel van het dagelijkse konijnengedrag. Een groot deel van de tijd verzorgen ze zichzelf en hun maatje. Ze knabbelen als ze dingetjes tegen komen in de vacht, zoals een hooitje, modder of vuiltje. Maar ze gebruiken was-gedrag ook als rangordebepaling (kop aanbieden en eisen om gewassen te worden) of om een relatie te bevestigen. Zo wassen hechte konijnenkoppeltjes elkaars oren, de plekjes waar ze zelf lastig bij kunnen komen. Als jouw konijn jou wast, zou je je dus eigenlijk vereerd moeten voelen, hij of zij wil de relatie met jou dan bevestigen. 😉 En als hij daarbij knabbelt, dan ben je vies. Of je hebt je gewassen met een lekker ruikende zeepsoort en hij wil checken of je eetbaar bent 😂

 

Wassen kan soms wel obsessief gedrag worden uit verveling. Dan wassen ze zichzelf zo overmatig dat er kale plekken of zelfs wonden ontstaan. Bij eenzame konijntjes zie je dat wel eens. Maar ook konijnen in koppels kunnen soms obsessief gedrag ontwikkelen, en hun maatje kaal-likken. Erg vervelend, en het is lastig om oorzaken te achterhalen en op te lossen. Het kan psychisch zijn. Ook bij bepaalde voedingstekorten (verkeerde vitamine waardes) zie je soms overmatig likgedrag ontstaan. Maar dat is meestal dan op het konijn zelf gericht, of op het maatje. Niet op de omgeving. Ik durf het dus eigenlijk niet te zeggen, wat de oorzaak precies is. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook wel benieuwd waar jouw konijn allemaal aan likt. Is dat echt alles wat ze tegen komt of zijn het bepaalde voorwerpen waar ze aan likt? En is het dan even kort een 'likje' of langdurig ergens aan likken? Een van mijn konijnen heeft ook de neiging om voorwerpen te likken, een beetje obsessief, maar dat doet hij niet bij alle voorwerpen en vaak ook kort even. Vaak zijn dat de panelen van de ren, het ikea poppenbedje of andere dingen die in de ren staan. Mijn hand daarentegen kan hij langere tijd likken, dus ik voel me wel vereerd ;). 

Het zou zoals hierboven beschreven best wel eens zo kunnen zijn dat ze zich eenzaam of verveeld voelt en een maatje mist (ik kan uit je verhaal niet opmaken of ze alleen leeft of een maatje heeft). Een lekker geurend schoonmaakmiddel kan ook, maar dat zou eigenlijk ook gek zijn, want dan zou het gedrag na een tijdje moeten stoppen denk ik (tenzij je heel vaak schoonmaakt natuurlijk). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Monky likt ook echt overal aan. (de randen van het hok, het toilet, de rand van de tegels enz)  Alles wat ze tegen komt geeft ze een paar likjes en dan huppelt ze weer vrolijk verder. Ik vraag me ook vaak af wat het te betekenen heeft.

Mijn andere konijn likt dan weer nergens aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .