Ga naar inhoud

Hoeveel voer mogen babykonijntjes van 4 weken oud?


W.B

Aanbevolen berichten

Onze 5-ling is inmiddels 4 weken oud.

Ze hangen niet meer continu bij moeder onder de buik, moeder laat dit ook niet meer toe. Hopelijk voedt ze ze nog wel met melk...

Maar nu betreffende de bijvoeding: wat mogen ze en hoeveel?

Ze hebben al een beetje wortelloof en een half blaadje witlof gehad. Ze reageren hier goed op. Maken er zelfs ruzie om. Maar hoeveel groen mogen ze? Mama konijn krijgt iedere avond een 3 tal witlofbladeren, wat wortelloof , sliertje komkommer, 2 blaadjes andijvie en soms ook een schijfje wortel/ appel en blaadje bloemkool groen. Houd de kleintjes dan apart, want zij vallen ook meteen aan.

En biks? Ze krijgen nu 's morgens een eetlepel vol met zijn vijven. Dit doe ik door het fijne hooi heen.

Mogen ze ook al droge kruiden? Hier bij bunnybunch besteld 

Verder continu, onbeperkt hooi.

Wat een vragen he, hoop dat iemand mij kan helpen met advies. De kleintjes ogen namelijk hongerig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mogen wel wat meer biks hebben. Je kunt ze de hoeveelheid geven die geschikt is voor hun volwassen gewicht. Dus als je verwacht dat ze 2 kilo worden, dan bijv 2 x 15 gram (afhankelijk van het merk). Onbeperkt hooi is prima, dan kunnen ze nooit echt honger hebben.

Konijnen voeden een paar keer per dag een paar minuten, en blijven verder uit de buurt van het nest, dus dat zegt niet zoveel. Waarom zeg je dat ze hongerig ogen?

Je kunt heel voorzichtig beginnen met groente geven. Een nieuwe soort tegelijk, en beginnen met een klein stukje (formaat postzegel) en als dat goed gaat langzaam opbouwen. Hier vind je uitgebreide informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ' s morgens 15 gram biks en ' s avonds ook? Daarbij een blaadje witlof en takje wortelloof voor tussendoor? Zijn ze al gewend te eten, want dat eten ze al bij mama mee.

Ze vallen meteen aan, Wanneer ik de bak neerzet, dus ze ogen hongerig. Maar mama is ook zo🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen alle konijnen, die van mij doen ook altijd alsof ze 3 dagen niet gegeten hebben, dus dat zegt niets.

Ja dat klinkt goed. Mama mag trouwens ook wel iets meer biks dan normaal, voeden kost veel energie.

Ik zou oppassen met appel en wortel, daar zit veel suiker in. Het ene konijn is daar gevoeliger voor dan het andere, maar hun darmen zijn nog niet veel gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid voer die ze mogen is afhankelijk van hoe het gaat met de spijsvertering, hoe goed de keutels zijn. Maar je mag het inderdaad gewoon opbouwen in de loop van de weken dat ze opgroeien naar de normale aangeraden hoeveelheid. 

Het is vooral heel belangrijk dat ze goed hooi eten en dat de keutels goed zijn. Ook bij jonge konijntjes is het dus vaak even zoeken naar de juiste balans. Hongerig ogen is goed, geen interesse in voedsel zou erger zijn. Onbeperkt hooi dus, lekker groenvoer mee eten, en rustig aan de brokjes opbouwen, goed naar de ontlasting blijven kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .