Spring naar bijdragen
Evee

Wat zijn de nadelen van konijnen houden?

Recommended Posts

Ik ben wel eens benieuwd: ik weet dat wij konijnengekken vaak zo veel mogelijk aan de voordelen denken.. maar wat vinden jullie de (grooste) nadelen aan het houden van konijnen?

Dat het karakter niet was wat je er van verwachtte? De ruimte die ze in nemen in huis of tuin? Het geld wat de dierenarts kan kosten bij ziekte?  Het hooi en de haren die je overal tegen komt in je huis en op je kleding? De "korte" levensduur, het afscheid nemen als het voorbij is? Dat ze zo lastig te koppelen zijn in sommige gevallen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige echt lastige vind ik oppas regelen en de stress/zorgen als ik een paar dagen van huis ben. Maar eigenlijk is het meer een nadeel van m’n werk dat dat er soms bij hoort 😂

En natuurlijk zouden ze van mij allemaal best 100 mogen worden! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De leeftijd vind ik inderdaad wel jammer, van mij mogen ze ook 100 worden. En ze lijken zo gevoelig voor gezondheidsproblemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind alleen hun kwetsbaarheid een nadeel, de rest kan me niet schelen, behalve de DA-kosten dan eventueel en vooral de keuze voor een KK-DA. Per ongeluk zijn er konijnen in mijn leven gekomen en ze zijn zooooooo leuk, je kunt zo om/met ze lachen en ze zijn nog ontspannender om naar te kijken dan visjes in een groot aquarium (hebben we ook per ongeluk), maar die kwetsbaarheid kost me jaren van mijn leven vanwege de zorgen. Ik heb er serieus over gedacht om het laatst overgebleven rammetje van mijn viertal naar de opvang te brengen, maar het lukte me niet dus heeft hij er een vriendinnetje bij gekregen....en ik weer een hoop zorgen. 😨 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad heel veel voordelen van het houden van konijnen (in dubbele betekenis) 😄 

Als ik dan een nadeel moet noemen is het dat ze behoorlijk kwetsbaar zijn qua gezondheid. Ze kunnen het ene moment niks lijken te mankeren en het volgende moment heel erg ziek zijn. Bij veel andere diersoorten kan je het dan vaak nog even aankijken, maar bij konijnen kan dat fatale gevolgen hebben. Als je op dat moment weg moet of bent (bijvoorbeeld gaan werken), dan kan je soms voor lastige dilemma’s staan. 

Het afscheid nemen is natuurlijk ook altijd moeilijk, maar dat betekent wel dat je enorm om ze geeft. 

Ander nadeel zijn de dierenartskosten. Een ziek konijn kan flink in de papieren lopen. Dat moet je er wel voor over hebben. 

Ik vind de voordelen hoe dan ook enorm tegen de nadelen opwegen. 😍

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is het ook oppas zoeken als ik van huis ben. De dierenartskosten vind ik niet zo erg maar elke keer oppas zoeken vind ik een groot nadeel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt inderdaad minder makkelijk weg voor langere tijd. Een dagje weg kan wel, maar ergens blijven slapen kan bijvoorbeeld al niet zonder oppas te regelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altijd de zorgen om ze/het verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik een dag weg ga, als ik onverwacht langer ergens blijf, of op vakantie wil, is het eerste wat ik me af vraag of de konijnen er wel goed bij zitten.

Ze maken echt een pokkezooi van alles. 😬 Al menig object is geruïneerd, van glazen stolp tot afstandsbediening tot menig snoer tot gordijnen. Gisteren weer vakkundig een gat in hun eigen kleed gefabriceerd. Zucht. En die haren en hooi. Overal die haren en hooi.

Maar ik heb het voor ze over, vind het veel te gezellig met mijn huisgenootjes.🙂 Als ik ze weg gebracht heb voor vakantie is het zo leeg en stil in huis, niks aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook het grootste nadeel dat je niet meer flexibel kunt zijn in weg gaan. Een dagje weg gaat nog wel maar ik zit dan altijd een beetje in de stress of alles wel goed gaat. Of Monky niet net een gasaanval krijgt als wij net weg zijn.

2 dagen weg vind ik niks. Overlaatst zijn we een nachtje op hotel geweest en het liefst was ik 's avonds terug naar huis gegaan om te kijken of alles goed ging. De buurman heeft voor ze gezorgd maar toch...

En verder de stress als er 1 wat mankeert wat helaas regelmatig gebeurd. Ze zijn zo kwetsbaar qua gezondheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rommel, kapotte banken/stoelen/gordijnen/kabels.

Ze nemen veel ruimte in beslag, dat kan een nadeel zijn als je er van tevoren niet op bedacht bent.

En ik vind het een nadeel dat ze enerzijds veel dierenarts zorg nodig hebben en je anderzijds raar word aangekeken als je dit vertelt aan mensen die je kent. Van de week nog gehad: "mijn konijn heeft even opgenomen gelegen in de couveuse". Nou dan word je wel raar aangestaard haha. "Voor dat geld heb je vijftien nieuwe?" was ook een opmerking.🙈

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Renske34:

Rommel, kapotte banken/stoelen/gordijnen/kabels.

Ze nemen veel ruimte in beslag, dat kan een nadeel zijn als je er van tevoren niet op bedacht bent.

En ik vind het een nadeel dat ze enerzijds veel dierenarts zorg nodig hebben en je anderzijds raar word aangekeken als je dit vertelt aan mensen die je kent. Van de week nog gehad: "mijn konijn heeft even opgenomen gelegen in de couveuse". Nou dan word je wel raar aangestaard haha. "Voor dat geld heb je vijftien nieuwe?" was ook een opmerking.🙈

Ik haat zulke opmerkingen. Alsof het producten zijn die je even vervangt als ze kapot zijn. Ik hoop dat zulke mensen geen huisdieren hebben!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Newby1981:

Ik haat zulke opmerkingen. Alsof het producten zijn die je even vervangt als ze kapot zijn. Ik hoop dat zulke mensen geen huisdieren hebben!

Nee hebben ze ook (nog) niet gelukkig. Ze zei later wel dat het een grapje was maar dat was denk ik vanwege mijn gezicht haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ke moet van de overheid zowiezo verplicht naar de dierenarts als er iets mis is en dat krijg je volgens mij ook vergoed (deels). Het enige nadeel is voor mij het verdriet als ze dood gaan dan ben ik er altijd kapot van. Ik verzorg mijn babies met liefde (tzijn mijn soort van kindjes)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei jael:

Ke moet van de overheid zowiezo verplicht naar de dierenarts als er iets mis is en dat krijg je volgens mij ook vergoed (deels). 

Je bent verplicht om je huisdieren de zorg te bieden die ze nodig hebben.  Maar de kosten zijn gewoon voor jouw rekening. Je kunt wel een huisdierenverzekering afsluiten, maar die dekt niet alle kosten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .