Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Natte plek op rug konijn

Recommended Posts

Joris heeft zijn vacht altijd al slecht verzorgd. Hij is volledig nagekeken door de dierenarts in het verleden, van gebit tot gewrichten, hij mankeerde niets. Conclusie: het is een sloddervos. Ik ben dus gewend dat ik hem - ook al vind hij het echt verschrikkelijk - elke maand een keertje moet pakken en hem even een kam beurt moet geven. Sinds april dit jaar zijn mijn konijnen verhuisd. Hij heeft bijna heel zijn leven buiten gewoond, maar wel altijd overdekt gezeten met een dicht dakje. Nu zit er in de rennen die ik heb alleen een gaas dak, en regenen ze dus wat meer nat. Afgelopen zomer heeft hij wel EC gehad, maar daar is hij verder zonder restverschijnselen van hersteld. 

Er zit nu alleen een plek op zijn rug, wat er uit ziet alsof hij onder een kraan heeft gezeten ofzo, ik zal zo wel een foto plaatsen. Als het veel regent is de plek erger. Het lijkt alsof zijn bovenvacht niet mooi aansluit daar, en z'n ondervachtje nat word. Als ik hem kam ziet het er daarna wel wat beter uit, maar de plek blijft zitten. 

Nou twijfel ik dus wat te doen. Het is een optie om te kijken of we toch een meer dicht dak in hun ren kunnen maken voor tijdelijk. Nadeel is alleen dat het hier in Zeeland heel erg veel waait, en het dan eigenlijk gelijk een flink stevige dakconstructie moet worden, terwijl de rennen nu eigenlijk als tijdelijk verblijf zijn opgezet tot we onze tuin gaan laten vernieuwen. Simpelweg een zeil over de ren spannen is een oplossing die hier na een paar weken kapot is. 

Wat denken jullie? Zou het al helpen als ik hem een tijdje vaker kam? Zou een bezoek aan een trimmer helpen?  Is er iemand anders die konijnen heeft met dit soort plekken? Ik ben een beetje bang dat zijn winterjasje misschien niet helemaal goed werkt hierdoor. Dus voor we de echte kou tegemoet gaan (en voor we wat langer op vakantie gaan) wil ik toch liever dat de plek minder erg word. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gek. Mijn konijnen zijn ook wel eens nat van de regen, maar even later zijn ze dan weer helemaal droog. Bij hem blijft die plek dus nat? Is het misschien een beetje vettig?

Of misschien heeft het met het verharen te maken en is het probleem straks vanzelf verholpen. Ik zie best wat plukjes dood haar zitten. Zit er op die plek ook minder haar? Dat lijkt zo op de eerste foto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De andere drie konijnen zijn inderdaad ook zoals jij omschrijft, wel eens natgeregend, maar zodra het droog is en ze schudden wat, is dat er zo weer af.

Joris is altijd een beetje raar geval geweest met z'n vacht. Hij is wel al een heel eind door de verharing heen, alleen nog zo'n soort tutu  bij z'n billen en achterpoten zeg maar.

Er zit niet minder haar op de plek op z'n rug, de haartjes vallen alleen niet helemaal zoals het hoort, ze staan meer recht overeind dan dat ze naar achteren toe vallen. Het voelt niet vettig aan.  Hij heeft heel lang haar voor een NHD en een hele volle fluffy ondervacht. Kaal of minder haar is het dus zeker niet daar. Het lijkt wel alsof het gewoon raar staat. Alsof hij daar een soort kruin heeft die er niet hoort?

Beide foto's zijn van voor het kammen, omdat je daar dus beter op ziet hoe de plek is. Als ik het kam ziet het er wel netter uit, dan vallen de haartjes natuurlijk wel goed omdat ik ze de juiste kant op kam. Maar ook dan blijft de plek wat donkerder, zie je wel dat het anders is dan de rest van z'n vacht.

Het is ook niet dat ik hem daar aan z'n vacht optil ofzo, dat het beschadigd is. Ik til m altijd onder z'n voorpootjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had hij het andere jaren ook? Of viel het toen niet zo op, omdat hij toen niet nat kon regenen? 

Ik kan me wel voorstellen dat het je niet helemaal lekker zit nu hij regelmatig nat zal regenen, en het ook kouder wordt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hij heeft het niet eerder gehad. Maar hij heeft dus ook nog niet eerder een herfst zonder dak gehad. In de oude ren regende het ook wel in, die was aan 2 zijkanten open, maar minder erg & ze zaten dan meestal in het droge deel. 

Bij regen zoekt hij nog wel droogte op hoor, het is niet dat hij vol in de regen blijft zitten. Meestal zit hij of onder het driehoekhutje of in het grote schuilhok. 

Ik vroeg mij ook al af of het door een doorloopje kon komen, naar het schuilhok bijvoorbeeld, dat hij daar met z'n rug tegen de bovenrand schuurt ofzo, maar dat is ook niet het geval, daar is gewoon ruimte over. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de eerste foto ziet het er uit als (flink) nat haar wat weer opgedroogd is. Mijn eerste gedachte is dat hij het op die plek niet (meer) goed schoon kan poetsen, normaal als ze nat zijn geweest lossen ze dat zelf wel op. Het is ook precies een plek waar ze toch best lenig voor moeten zijn om er bij te kunnen. Misschien lukt dat door leeftijd/EC niet meer? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het de laatste weken wat vaker gekamd, en eigenlijk was er weinig van te zien. Het ging eigenlijk best goed.

Maar nu het de afgelopen dagen weer zo veel regende, was de plek toch wel weer terug (minder erg dan in het begin). Voor deze winter is het maar zo, dan maar wat vaker kammen. Zijn gezondheid lijkt er verder niet echt onder te lijden.

Het zou goed kunnen dat hij er niet bij kan om te wassen. Hij wast zichzelf al van kleins af aan niet super goed. En met de EC en z'n leeftijd (hij is nu 6 dus ook nog niet echt bejaard hoor), word hij er inderdaad ook niet echt leniger op.

We willen als het lukt komend jaar de tuin (laten)doen, dus even kijken of het lukt om dan toch de konijnen dan ook gelijk weer overdekt te huisvesten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites