Ga naar inhoud

Kan EC binnen 5 uur fataal zijn???


TheZoo

Aanbevolen berichten

Ik heb iets heel naars aan de hand gehad en ik wil dit even met jullie delen.

Jullie hebben veel ervaring en kennis van konijnen en konijnenbaasjes onderling horen heel veel en er is hier geen sprake van belangenverstrengelingen oid.

Gewoon eerlijk zeggen wat je denkt. 

 

Het volgende;

 

Onlangs ben ik met mijn konijn voor gebitscontrole geweest bij mijn DA.
Hij kampt al jaren met een erg slecht gebit. Ik voer hem daarom bij dmv een spuit met gewelde brokken (SS). Hij pakte dat gewoon aan uit het spuitje - is dus geen 'dwang-'voeren, maar voeren. Dat deden het tot de fatale dag 3 x per dag en zijn gewicht was al zeker 3 kwart jaar stabiel. Hij rende thuis lekker rond in de woonkamer en oogde absoluut gezond op zijn slechte kiezen en chronisch snot na.  
Omdat ik door het bijvoeren niet kon 'meten' of hij nieuwe haakjes had aan zijn kiezen die wellicht pijnlijk prikten in zijn wang of tong, ben ik dus voor alle zekerheid voor controle geweest. 
Hij is daar gewogen - nog steeds stabiel; 920 gram -, de DA heeft zijn neusje gepoetst even schoon gemaakt en heeft vervolgens naar zijn gebit gekeken.
Bij het terug zetten in de reisbox viel mij de plas urine op die hij op tafel had latan lopen. Dit doet hij echt nooit. 
Vervolgens hupte hij niet met zijn achterpoten de rest van de reisbox in, maar deze sleepten achter zich aan! Opeens!!
De DA heeft aan de ruggenwervels gevoeld en kon niets afwijkends ontdekken. 
DA heeft een Metacam injectie gegeven en gaf aan dat het wellicht door de stress kwam en dat in dat geval met 2 dagen beter zou moeten gaan. 
Eenmaal thuis ben ik gaan googlen naar verlamming bij konijnen en kom veel bij EC uit. 
Voor mijn eigen gemoedsrust hebben we nog Panacur gehaald en aan hem gegeven (dosering 0,72).
Hij had intussen thuis ook nog best goed uit het spuitje gegeten en probeerde zo nu en dan op te staan met zijn voorpoten. 
Heb hem op de huisdieren warmte mat gelegd om te zorgen dat hij zijn energie aan herstel kon besteden ipv warm blijven. 
Zijn toestand ging echter met het uur achteruit. De verlamming leek in de rest van zijn lijf door te trekken, want op zijn voorpoten staan leek niet meer te lukken en ging steeds meer op zijn zij liggen. 
4,5 uur na het bezoek aan de DA is mijn konijn overleden! 
Terwijl er voor vertrek naar de DA werkelijk nog niets mis was hem, behalve zijn slechte gebit en chronisch snot 😞
Er gaat sinds de verlamming en nu vanalles door mij heen, hoe hadden we dit kunnen voorkomen of wat was de oorzaak? 
 
Kan dit EC geweest zijn? Zo snel fataal??

Zo niet, dan is het toch de stress geweest icm zijn leeftijd; 10 jaar. 
Of, - niet om mijn DA iets te verwijten - maar ik bedacht me achteraf pas dat ik mijn konijnen nooit 'draag' zonder zijn kontje te ondersteunen. Ik ken mijn DA al een tijd, en ging niet voor niets naar deze DA. 
En via google kom ik er niet uit, daar lijkt EC echt een doorlooptijd van weken/maanden te hebben?! 
Ik heb het vriendinnetje van mijn konijn nog in het hok zitten en ik wil graag weten of ik haar tegen EC zou moet behandelen (dat ben ik alvast wel gestart, baat het niet, dan schaad het ook niet) 
Als het EC zou kunnen zijn, dan maak ik de behandeling verder af voor haar, geen probleem. Het vrouwtje is al 14 jaar maar oogt absoluut niet ziek, zij doet het gewoon rustig aan. 
 
Hoor het graag of jullie eerder hebben gehoord dat EC zo snel fataal (dus binnen 5 uur!) zou kunnen zijn.
 
Of hebben jullie nog andere mogelijke oorzaken in gedachten? 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend naar! 

 

Voor EC lijkt het me te snel zijn gegaan en zou ik denken dat er in de rug iets mis is gegaan. Maar van een stukje tekst is dat natuurlijk niet te zeggen! Hij mankeerde ook al het een en ander. Wat de oorzaak ook is geweest, het is niet meer te veranderen. Heel verdrietig.

 

Sterkte.

 

Sneu dat zijn vriendinnetje van 14(!) nu alleen is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat een naar verhaal, je hebt wel ontzettend goed gehandeld. Petje af hoor jeetje...

Mogelijk was het een combinatie van factoren bij elkaar. Verlamming kan inderdaad bij EC passen of iets met zijn rug. Mogelijk iets van een hersenbloeding? Al zou dat weer sneller verlopen wellicht qua uitvalsverschijnselen. Misschien heeft er hier iemand ervaring daarmee. Kan je het er met je dierenarts nog over hebben? 

 

Veel sterkte in ieder geval. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat sneu, sterkte!

 

Inmiddels heb ik behoorlijk wat EC gevallen mee gemaakt en dat is altijd eerder een kwestie van een lange adem dan accuut. Wellicht mankeerde je konijn al iets en is het een optelsom geweest. Als je het perse wilt weten kan een da soms nog onderzoek doen, maar dat veranderd niks aan het onverwachte afscheid.

Hoewel EC mij minder waarschijnlijk lijkt zou ik (als ze er niet te veel stress van ondervind) doorgaan met de preventieve behandeling van je andere konijn. Zoals je zelf al zei: baat het niet dan schaadt het niet. Voor een preventieve behandeling is 1x dag meestal al voldoende, maar dat heb je vast ook met je da besproken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. 

EC ligt dus inderdaad niet in de lijn van de verwachting van de acute doodsoorzaak. 

Ik ga - voor het geval het wel op de achtergrond speelde - wel het maatje behandelen met Panacur. 

 

Achteraf gezien, had ik alsnog een foto kunnen laten maken om te kijken of er letsel te zien was in de ruggenwervel. Dat is een stuk goedkoper dan sectie laten doen. Urine onderzoek is niet helemaal sluitend voor EC begreep ik, alleen sectie. Niet dat ik het geld er niet voor heb, maar ik kan het ook maar 1 keer uitgeven, en dan doe ik dat liever aan mijn dieren die bij leven de hulp nodig hebben. 

 

Maar wat een verdriet, bah... 😞

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .