Ga naar inhoud

Hildebrand en Poek


Hildebrand en Poek

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb twee konijnen, mannetje en een vrouwtje. Mannetje is gecastreerd. Het vrouwtje is heel agressief . Als ik mijn hand in het hok doe gaat ze grommen/brommen/knorren en krabben. Als ze eten krijgen jaagt het vrouwtje het mannetje weg. Mannetje is heel lief en rustig. Ik wil graag weten wat ik tegen het gedrag van het vrouwtje kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso kun je het eten misschien in de rondte strooien zodat ze niet uit een bakje hoeven eten. Mijn voedster is zelf ook wat knorrig als het eten betreft, af en toe hapt ze per ongeluk/expres in mijn hand. Ik strooi het gewoon uit dan kunnen ze ieder hun eigen kant op gaan. Verder klinkt het als hoknijd, heeft ze het gedrag in de ren/buiten het hok ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Hoi Renske34, bedankt voor de tip, gaat zeker van pas komen. Ze heeft het buiten de ren en het hok ook, zelfs bij de dierenarts. Hoknijd kan een oorzaak zijn, maar op internet  staat ook dat hoknijd komt door te weinig ruimte, en dat heeft ze echt niet, ze is wel erg territoriaal. In de link staat welk hok ze heeft, of is dit hok eigenlijk al te klein?

99361D2A-2DBA-4031-A7B8-2B9D8DBC3A6B.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marjoleink, bedankt voor de tip. Ik denk dan maar dat ik er zeker een ren bij ga maken, ik vind het vreselijk als konijnen een veel te klein hok hebben en voel me nu ook best schuldig want ja, ik zou het ook niet leuk vinden als ik de hele dag opgesloten zou zitten in een wc hokje. Zijn er misschien nog andere tips? Ik had ergens gelezen dat konijnen zich snel vervelen, dus misschien dat ze zich gewoon verveelt. Ze heeft wel speeltjes en een maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha...dat zeg ik ook altijd: alsof je zelf in de badkamer woont. 

Voel je niet schuldig: je vraagt om advies omdat je het beste wilt voor je konijnen, en je doet er ook iets mee. Ik denk dat een ren al verschil zou maken. Je zou uiteraard eens kunnen kijken voor extra speeltjes, maar het is ook belangrijk dat ze lekker kunnen rennen. Misschien eventueel een graafbak, een tunnel, een huisje, knaagspul, maar ook een wc-wc-rolletje met hooi er in is leuk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit hok ook gehad en het is echt een heel fijn hok 🙂 zelf heb ik de onderste tralies eruit gehaald of in ieder geval de voorkant. Deze kun je makkelijk eruit schuiven als je de "doppen" van de onderkant van de poten eraf haalt. Je hebt het hok met de beste bedoelingen gekocht denk ik dus alleen maar goed! En op de lange termijn zal je er veel plezier van hebben. Zelf had ik een puppyren eraan vast gekoppeld. Je kunt ook een overdekte ren eraan vastmaken, volgens mij hebben ze die van Trixie maar dat weet ik even niet zeker. Als je wat knutselt met tie-wraps (waar je konijnen niet bij kunnen want anders knagen ze het door🙈) dan krijg je al heel veel voor elkaar. 

 

Zelf bewaar ik altijd alle kartonnen dozen die ik krijg bij bestellingen en daar zijn ze altijd wel zoet mee. Die leg je gewoon in de ren. Of speeltjes waarmee ze kunnen gooien, ik heb een tijdje oud babyspeelgoed gebruikt bijvoorbeeld. Dingen ophangen aan de ren zoals WC rollen of andere knaaghoutjes. Mijn konijnen waren ook altijd wel fan van tunnels, die kun je vinden bij action voor een zacht prijsje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ik lees nu dat ze het buiten het hok ook heeft. Heb je veel last van het gedrag en doet ze ook weleens vervelend naar haar mannetje wanneer ze niet samen eten? Ik denk dat het ook een stukje karakter is wat je misschien niet kunt veranderen. Wellicht wel als je haar laat castreren dat het helpt, maar ik weet niet of dat al gebeurd is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, bedankt voor de tips😘 ik ga er zeker wat mee doen, mijn konijnen zijn altijd wel van de wc rollen en misschien is het handig dat we het hok op het gras zetten en dan de ren er aan vast maken? Ik heb al wel een ren van 4 bij 3 maar daar gaan ze alleen in de zomer en lente in want anders is het een beetje nat/koud.
Het agressieve gedrag heeft ze elke dag en het is wel lastig want ik kan geen hooi verversen en ze doet soms zonder reden gemeen tegen haar maatje. Ze is niet gecastreerd/gesteriliseerd. Misschien is dat inderdaad een goed idee, het zouden net zo goed haar hormonen kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar staat je hok nu op? Op het gras kan wel, maar ik denk dat je gras binnen de kortste keren opgevreten of omgeploegd is. Bovendien zou je gaas moeten ingraven om te voorkomen dat ze een tunnel naar de vrijheid graven. Mijn hok en ren staan op tegels.

Koud is geen probleem, daar hebben ze een wintervacht voor. Nat in principe ook niet, maar het is wel fijn als ze ook ergens droog kunnen zitten. Is je ren overdekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .