Ga naar inhoud

Oktober, buiten konijnen wegens gezondheid naar binnen halen


Zeehexjuh

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijntjes. 1 van 6,5 jaar oud en 1 van bijna 6 jaar.

Altijd zijn ze zomers buiten en in de winter binnen. Dit jaar moest ik de keuze weer maken voor buiten of binnen. Sinds deze zomer hebben ze een ruime buitenren dus wilde ik ze deze winter graag buiten houden. Lekker in de buitenlucht en met lekker veel ruimte. Maar nu het weer zo nat is krijgen de konijntjes de ene na de andere gezondheidsklachten. Beide vallen af qua gewicht en ze waren juist prima op gewicht in de zomer. De ene heeft blaasontsteking gehad en net ontdekt dat ze sore hocks heeft. De andere heeft alweer cuniculi ( een jaar geleden ook gehad ) waar beide inmiddels voor behandeld worden. Het feit dat ze blijven afvallen en de ene na de andere kwaal krijgen, doet mij zeer twijfelen of het wel een goede keuze is geweest om ze buiten te laten. Ik weet dat ik ze ook niet zomaar binnen kan halen omdat zeker 1 van de twee al een dikke vacht heeft gekregen, terwijl de andere nog meevalt. Binnen hebben zo ook aanzienlijk minder ruimte. En een verhuizing zal weer extra stress opleveren, wat weer extra nadelen opleverd. Wat is wijsheid, toch buiten houden of toch binnen halen...... Misschien iemand die advies kan bieden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zoveel klachten lijkt binnenhalen me verstandig, het is niet gezegd dat de klachten veroorzaakt worden door buiten leven maar het het zijn wel klachten die binnen beter beheersbaar/behandelbaar zijn. Je hoeft je daarbij niet druk te maken om die vacht, het verschil tussen binnen en buiten is nog zeker niet heel problematisch. Even de verwarming omlaag en zelf een extra trui aan de komende dagen en dan langzaam de temperatuur omhoog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wij altijd doen is onze konijntjes in de lente en zomer buiten houden en in de winter en herfst binnen. Ga nooit in de herfst denken van o het is mooi weer de konijntjes kunnen wel naar buiten, hou ze gewoon binnen in de herfst en winter. Konijntjes kunnen er erg ziek van worden als de temperatuur erg wisselt net alts bij mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Hildebrand en Poek:

Wat wij altijd doen is onze konijntjes in de lente en zomer buiten houden en in de winter en herfst binnen. Ga nooit in de herfst denken van o het is mooi weer de konijntjes kunnen wel naar buiten, hou ze gewoon binnen in de herfst en winter. Konijntjes kunnen er erg ziek van worden als de temperatuur erg wisselt net alts bij mensen.

Normaal gesproken gaan ze in het voorjaar naar buiten wanneer het boven de 16 graden is. En blijven ze buiten als de nacht temperatuur ook boven de 16 graden blijft. Normaal gaan ze eind augustus weer naar binnen. Dit keer heb ik de keuze gemaakt om ze buiten te laten ( dag en nacht ) Maar nu loop ik bij hun tegen gezondheidsklachten aan die ik de jaren daarvoor niet had. Als ik ze nu naar binnen haal dan blijven ze binnen tot het voorjaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met die kwakkel-konijnen is dat het makkelijker voor jezelf is om ze binnen te hebben ivm behandeling. Voor hun maakt het in principe volgens mij niet uit maar stel ze worden op een gegeven moment zieker moet je ze alsnog binnen halen. 

Voor nu kan je ze nog prima binnen halen, het is niet heel koud geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Renske34:

Mijn ervaring met die kwakkel-konijnen is dat het makkelijker voor jezelf is om ze binnen te hebben ivm behandeling. Voor hun maakt het in principe volgens mij niet uit maar stel ze worden op een gegeven moment zieker moet je ze alsnog binnen halen. 

Voor nu kan je ze nog prima binnen halen, het is niet heel koud geweest. 

 

Ik ga kijken of ik met wat schuiven van de meubels, voldoende ruimte voor ze vrij kan maken dat ze ook comfortable binnen kunnen zitten.

 

Bedankt voor jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .