Ga naar inhoud

Voeding bij diarree


Jamesthebunnybutler

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Mijn rammetje heeft af en toe last van diarree. Er liggen dan een paar koeienvlaai-achtige plekken in de ren en even later heeft hij weer normale keutels. Hij is bij de dierenarts onderzocht om te kijken of het om coccidiose zou kunnen gaan. Er zijn geen cocciden in de ontlasting te vinden, dus dat is uitgesloten. Zijn gebit is verder ook prima en hij eet goed, zijn gedrag is niet veranderd. Ik ben nu een beetje aan het zoeken naar een voedingsprobleem als oorzaak voor de diarree, maar ik kom er nog niet zo uit, dus ik wil graag advies! Zijn vriendinnetje heeft overigens nergens last van. Wat het koppel nu per dag te eten krijgt:

- 2x per dag een klein eierdopje science selective (qua hoeveelheid is het denk ik iets van 30 gram per dag dat ze dus samen delen)

- 1x per dag drie soorten groenten (weinig zoete groente, soms een klein beetje wortel of paprika. Vaak is het witlof of andijvie met iets dat we over hebben, zoals bleekselderij/rucola/venkel/broccoli)

- onbeperkt hooi

- soms een klein handje gedroogde kuiden, niet elke dag

- af en toe een stukje gedroogde papaja of een stukje appel ter grootte van een science brokje

 

Wat zouden jullie aanraden om uit te proberen? Wordt diarree eerder veroorzaakt door brokjes of door te veel (veilig) groenvoer? In de opvang kreeg hij science selective en een klein plakje wortel per dag. Ik neig er dus naar dat de diarree eerder door de brokken veroorzaakt wordt.

Ik wil hem daarom graag op een andere brok zetten om uit te proberen. Wat raden jullie me aan? Science selective graanvrij? Of misschien Johnons? Ik ben niet zo thuis in brokken, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

 

Dank alvast 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij ook gecheckt op wormbesmettingen?

 

Bij diarree zou ik helemaal terug gaan naar de basis: Hooi, hooi en nog eens hooi. Daarbij zeer minimaal brok (hoeveel weegt hij? als je science selective voert zou ik uitgaan van 15 gram per kg per dag). Dus echt helemaal geen kruiden, helemaal geen fruit, helemaal geen groenten. en dat echt wel 2-3 weken. 

 

Gaat dat goed dan pas weer rustig opbouwen, niet alles tegelijk. Bijvoorbeeld eerst wat gedroogde bladkruiden. Dat weer 1 a 2 weken aankijken. Gaat dat goed, dan weer rustig starten met groenvoer. Fruit en suikerrijke groenten zou ik helemaal niet geven aan een konijn dat gevoelig is voor diarree, dat zou ik dus echt helemaal schrappen.  

 

 

Brok overstappen hoeft niet persee, maar als je het wel doet zou ik graanvrij aanraden in dit geval. Of je dan de supreme graanvrij kiest, of één van de andere maakt niet zoveel uit, maar de supreme is wel de kleinste overstap als je van de normale supreme selective komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Evee! Ja, wormpjes heeft hij idd ook niet. Ontlasting is goed onder de microscoop bekeken. 

Ik ga aan de slag met je adviezen, hopelijk gaat dat hem helpen! Vind het wel erg sneu voor het dametje, die kan echt genieten van kruiden en groenten. Ik zal haar stiekem wat voeren als ze op de bank komt zitten. Idd ook een goed idee om te stoppen met suikkerrijke dingen, hoewel ik dat echt moeilijk vind ;). 

Misschien stap ik dan ook over op graanvrij, maar eerst dit proberen, dan weten we waar de verbetering aan ligt 🙂

 

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Het gaat nu al twee dagen goed met jullie adviezen dus ik heb goede hoop. Gisteren schrok ik me rot, want bij de opvang waar ik vrijwilliger ben, bleek een trio'tje te zijn overleden, vermoedelijk aan coccidiose. Als ik het maar niet per ongeluk mee naar huis genomen heb, dacht ik... Maar aangezien het al weer even goed gaat en hij qua gedrag ook niks geks doet, ga ik ervan uit dat het wel goed zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .