Ga naar inhoud

Beste periode om konijnen in te enten?


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Hoi hoi, 

 

Eén van mijn konijnen is volgende maand weer aan de beurt voor de jaarlijkse inentingen, de andere in februari. Nu vroeg ik mij af of het inenten van konijnen van invloed kan zijn op hun weerstand en of het inenten bij een koude temperatuur eventueel extra nadelige gevolgen kan hebben voor ze. Ik kan mij zo voorstellen dat vaccineren in de zomer bijvoorbeeld ook niet ideaal is ivm de warmte. 

 

Bestaat er zoiets als een 'beste inentingsperiode' (is dat een woord?) voor konijnen? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn da rade aan vlak voor de zomer, als het warmer wordt zie je meer verspreiding van het virus en dan wil je je konijnen goed beschermd hebben. 

Al ben ik dit jaar uiteindelijk vrij halsoverkop begin april gegaan omdat er een rhd-2 uitbraak vlak in de buurt was. Filavac is -als ik me niet vergis- geregistreerd voor 9 maanden dat is dus best lastig plannen.

 

Enten kan wel invloed hebben op de weerstand van konijnen, dat wil zeggen dat EC-konijntjes kans hebben op “terugval”. Of het ook invloed heeft op de weerstand van gezonde konijntjes durf ik niet te zeggen. Maar dat kan je da je vast wel vertellen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kijk naar de entdagen die bijvoorbeeld bij opvangen worden georganiseerd, dan zijn die vaak in het voorjaar (voor de ziektes actiever worden) of in de herfst.

Misschien heeft het er ook mee te maken dat de vaccinaties vroeger minder lang werkten en dus twee keer per jaar moesten, dan zat je dus in het voorjaar en de herfst. En ik denk dat ze dat nu zo blijven aanbieden zodat de konijnen elk jaar rond dezelfde tijd ingeent worden en zo goed beschermd blijven. 

 

Mijn konijnen zijn allebei gewoon in de zomer geent, omdat dat meteen gebeurde toen ze bij mij/bij de opvang kwamen. Als ze verder gewoon gezond zijn, dan is dat dus geen probleem.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! 

 

Er mag een halfjaar tussen opeenvolgende inentingen zitten, toch? In dat geval zou ik beiden in november kunnen laten inenten en vervolgens in mei nog een keer. 🤔 Mochten ze dan van de zomer naar de opvang gaan voor vakantie, dan zijn ze in ieder geval goed ingeënt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij vaccineren als opvang het hele jaar door en zien geen verschil in klachten mbt ziekte oid ongedacht de tijd van het jaar.

Als het maar gebeurd voordat de vaccinatie afgelopen is, want we merken wel bij konijnen afname van bescherming naar verloop het jaar bijna om is. Lees bijvoorbeeld wel milde vormen van besmetting bij myxomatose die wel te genezen is, doordat gevaccineerd, maar wel myxomen krijgen. 

 

Ik zeg altijd liever eerder opnieuw vaccineren dan later. 

Filavac is geregistreerd voor 1 jaar en biedt bescherming tegen RHD-1 en RHD-2 en Eravac is geregistreerd voor 9 maanden en biedt bescherming tegen RHD-2. Vaccinatie biedt nooit 100% bescherming, af en toe pakt het op een konijn niet goed, maar wel voor een heel hoog percentage wel. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet altijd toch een beetje gniffelen om het gebruik van het woord enten ipv inenten. Ik maak mij er ook wel eens schuldig aan hoor! Het zou best grappig zijn als je konijnen kon enten. Mini-konijntjes kweken aan je konijn 🐇 🐇😂.  Misschien komt dat door mijn levendige fantasie, maar ik zie het zo voor mij. Maar enten doe je alleen met planten. Konijnen laat je inenten of vaccineren. Toch net wat anders 😉

 

Op tijd in het voorjaar vind ik de meest ideale tijd, omdat je dan zeker de goede bescherming hebt in de maanden dat de ziektes het meest actief zijn. Maar laten vaccineren voor de werkingsduur vervalt en de bescherming verloopt, ongeacht wanneer in het jaar dat valt, zoals Aniek zegt, is eigenlijk nog het beste advies.

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je ook te vroeg opnieuw inenten na een vaccinatie? Volgens het paspoort van mijn konijnen moeten zij hun Nobivac Myxo-RHD hebben in augustus, en hun Eravac in mei. Maar als de dierenkliniek bijvoorbeeld inentingsdagen heeft in maart of april, kan ik daar dan aan meedoen of is dat echt te vroeg? (Vaak zijn er in het voorjaar dagen waarop je je konijnen voordeliger kunt laten inenten.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, je kan eerder dan de verloopdatum opnieuw laten vaccineren. Nouja, ik zou niet elke 2 weken om een nieuwe vaccinatie gaan. Ik denk dat dat wel een beetje te veel van het goede is. Maar als er ongeveer een half jaar tussen zit, kun je prima al herhalen om de datum wat handiger uit te laten komen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbaas me vaak een beetje over de discussies over welk moment het meest ideaal is om in te enten. Normaal gesproken heb je er in mijn ogen namelijk niet zoveel keuze in. Als je een konijn uit de opvang haalt is hij over het algemeen een paar weken daarvoor ingeënt, en dan ga je het jaar daarop rond diezelfde tijd naar de dierenarts voor inentingen, het jaar daarop weer, enz. Als je een konijn ergens anders vandaan haalt dan laat je die het beste meteen inenten, en ga je het jaar daarop ook weer rond die tijd. De konijnen waar ik mee ‘begon’ waren niet ingeënt en ik vond het eerst niet zo nodig. Toen ik de noodzaak van het inenten in zag heb ik ze in laten enten, en zo zat ik de jaren daarna ‘vast’ aan dat moment van het jaar.

 

Ik snap wel dat het voordelen heeft om ze aan het begin van het voorjaar in te enten omdat de bescherming in de loop van het jaar (vanaf het moment van inenten) afneemt en de infectiedruk in de winter lager is, wat dan een handige combinatie is. Maar als je konijn bijvoorbeeld in de herfst bij jou is gekomen en vlak daarvoor/daarna is ingeënt, dan zit je daar dus wel een beetje aan vast en lijkt het me onnodig om ze in het voorjaar nog een keer in te enten (bij een jaar werkzame vaccins). 

 

Je kan natuurlijk wel een beetje schuiven, maar het liefst laat je ze dan iets eerder inenten dan nodig was, en niet later. Dit is vooral ook handig als je konijnen hebt met verschillende ‘inentmomenten’. Als je ene konijn bijvoorbeeld 2 maanden later ingepland staat, dan is het handig om het ene konijn 2 maanden eerder in te laten inenten zodat ze tegelijk kunnen. Andersom (de inenting van de ander 2 maanden uitstellen) is minder verstandig. 

 

Fijn om bevestiging te hebben gehoord (gelezen 😉) dat het tijdig herhalen (elk jaar) belangrijker is dan het moment in het jaar.

 

Sorry voor het lange verhaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Ik vroeg me gewoon af of er zo'n ideale periode bestaat, puur uit interesse. Mocht er nou echt invloed van inentingsperiode op bijwerkingen of weerstand zijn, dan zou ik bijvoorbeeld overwegen om de konijnen steeds iets eerder in te enten tot ze in die 'ideale periode' zouden zitten. Maar goed, je ent ze normaalgesproken ook steeds iets eerder in dan de verloopdatum (hier een maand eerder), dus op een gegeven moment ben je toch weer uit die periode, haha.

 

Ach, het was interessant om over na te denken. 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik belde net even de DA om te vragen wat hun tarieven voor inenten zijn enzo. De assistente wilde wel even ter extra info meegeven dat het het beste was om ze in het voorjaar te vaccineren. Ik gaf aan dat mijne vorig jaar in de winter ingeënt zijn en dat ik dus niet tot het voorjaar kon wachten en toen was de reactie: "Oh, oh ja". Hahaha. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde er verder ook niks mee hoor. Het is op zich wel interessant om te weten.

 

4 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik belde net even de DA om te vragen wat hun tarieven voor inenten zijn enzo. De assistente wilde wel even ter extra info meegeven dat het het beste was om ze in het voorjaar te vaccineren. Ik gaf aan dat mijne vorig jaar in de winter ingeënt zijn en dat ik dus niet tot het voorjaar kon wachten en toen was de reactie: "Oh, oh ja". Hahaha. 😂

 

Dat is wel een beetje suf. Door zo’n advies gaan mensen het vaccineren misschien uitstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2019 at 15:02 zei Lienappelsien:

Ik verbaas me vaak een beetje over de discussies over welk moment het meest ideaal is om in te enten. Normaal gesproken heb je er in mijn ogen namelijk niet zoveel keuze in. Als je een konijn uit de opvang haalt is hij over het algemeen een paar weken daarvoor ingeënt, en dan ga je het jaar daarop rond diezelfde tijd naar de dierenarts voor inentingen, het jaar daarop weer, enz. Als je een konijn ergens anders vandaan haalt dan laat je die het beste meteen inenten, en ga je het jaar daarop ook weer rond die tijd. De konijnen waar ik mee ‘begon’ waren niet ingeënt en ik vond het eerst niet zo nodig. Toen ik de noodzaak van het inenten in zag heb ik ze in laten enten, en zo zat ik de jaren daarna ‘vast’ aan dat moment van het jaar.

 

Ik snap wel dat het voordelen heeft om ze aan het begin van het voorjaar in te enten omdat de bescherming in de loop van het jaar (vanaf het moment van inenten) afneemt en de infectiedruk in de winter lager is, wat dan een handige combinatie is. Maar als je konijn bijvoorbeeld in de herfst bij jou is gekomen en vlak daarvoor/daarna is ingeënt, dan zit je daar dus wel een beetje aan vast en lijkt het me onnodig om ze in het voorjaar nog een keer in te enten (bij een jaar werkzame vaccins). 

 

Je kan natuurlijk wel een beetje schuiven, maar het liefst laat je ze dan iets eerder inenten dan nodig was, en niet later. Dit is vooral ook handig als je konijnen hebt met verschillende ‘inentmomenten’. Als je ene konijn bijvoorbeeld 2 maanden later ingepland staat, dan is het handig om het ene konijn 2 maanden eerder in te laten inenten zodat ze tegelijk kunnen. Andersom (de inenting van de ander 2 maanden uitstellen) is minder verstandig. 

 

Fijn om bevestiging te hebben gehoord (gelezen 😉) dat het tijdig herhalen (elk jaar) belangrijker is dan het moment in het jaar.

 

Sorry voor het lange verhaal!

 

Ik vind het persoonlijk wel fijn om te weten dat het dus geen kwaad kan om ze eerder in te enten dan noodzakelijk. Bij onze dierenarts zijn er speciale inentingsdagen. Voor de RHD2 (volgens mij) kun je nu in oktober terecht, daarna pas weer ergens in maart of april. Stel dat mijn vaccinatie maar tot januari werkend zou zijn, dan zou ik nu in oktober vast moeten inenten... 

In mijn konijnenpaspoorten staat dat ze in mei en augustus vaccinaties moeten hebben, maar als de dierenarts alleen inent in maart/april en oktober heb ik daar niet zoveel aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Ot&Sien:

 

Ik vind het persoonlijk wel fijn om te weten dat het dus geen kwaad kan om ze eerder in te enten dan noodzakelijk. Bij onze dierenarts zijn er speciale inentingsdagen. Voor de RHD2 (volgens mij) kun je nu in oktober terecht, daarna pas weer ergens in maart of april. Stel dat mijn vaccinatie maar tot januari werkend zou zijn, dan zou ik nu in oktober vast moeten inenten... 

In mijn konijnenpaspoorten staat dat ze in mei en augustus vaccinaties moeten hebben, maar als de dierenarts alleen inent in maart/april en oktober heb ik daar niet zoveel aan...

 

Je kan de dierenarts gewoon vragen om de "één-konijn-flesjes" met vaccin te bestellen. Op de vaccinatiedagen bestellen ze meestal grotere flessen, voor meer konijnen. Dat is goedkoper. Maar als je er om vraagt is elke dierenarts bereid voor jou de kleinere dosis te bestellen hoor. En dan maakt het dus helemaal niet uit wanneer in het jaar je laat inenten. Je betaalt alleen wat meer dan wanneer je op een vaccinatiedag gaat.

Ik hou persoonlijk niet eens van vaccinatiedagen, ik zit liever niet met tientallen konijnen tegelijk in de wachtkamer, er hoeft er maar net één met een ziekte tussen te zitten en die van mij hebben het. Ik betaal liever iets meer en ga gewoon "los" op afspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook altijd op een gewone afspraak ipv vaccinatiedagen. Volgens mij heeft de dierenartsenpraktijk hier dat niet eens. Toen de RHV2 uitbraak was moest iedereen wel rond dezelfde periode komen, maar ze wilden de konijnen toen niet eens in de praktijk hebben. Ze moesten in de auto ingeënt worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een ander vraagje over hetzelfde onderwerp:

 

Ik heb meerdere dierenartspraktijken in de regio gebeld en merk dat er veel verschil is in tarieven tussen praktijken voor de inentingen van twee konijnen (van 30 tot wel 50 euro verschil), zelfs bij toediening van dezelfde middelen. 

 

Nu blijkt dat de duurste het dichtst bij is en de goedkoopste (met de meeste konijnenervaring) het verst weg (ca. 50 min rijden). Dan is er ook nog een praktijk die zowel qua prijs als qua afstand er tussenin zit, maar deze acht ik niet erg konijnkundig (had ons bijna een keer Frontline meegegeven om de konijnen mee te behandelen...). 

 

Ik begrijp dat het voor de konijnen natuurlijk het prettigst is om zo kort mogelijk in de auto te zitten, maar ik heb ook graag dat iemand met kennis ze behandeld. Wat zouden jullie doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in principe gewoon naar de eigen dierenarts gaan denk ik. En anders bij een konijnkundige dierenarts in de buurt. Ik weet niet hoeveel stress jouw konijnen krijgen van autorijden, oppakken en in een mandje, en de dierenarts, maar ik vind 50 minuten erg lang.

Heb je naast de prijs ook gekeken of er ook een gezondheidscontrole wordt gedaan? Als een konijn iets mankeert mag het niet altijd gevaccineerd worden, dus de controle is wel belangrijk.

 

Heb je al eens gekeken op de lijst met konijnkundige dierenartsen of er een bij jou in de buurt zit?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Ik zou in principe gewoon naar de eigen dierenarts gaan denk ik. En anders bij een konijnkundige dierenarts in de buurt. Ik weet niet hoeveel stress jouw konijnen krijgen van autorijden, oppakken en in een mandje, en de dierenarts, maar ik vind 50 minuten erg lang.

Heb je naast de prijs ook gekeken of er ook een gezondheidscontrole wordt gedaan? Als een konijn iets mankeert mag het niet altijd gevaccineerd worden, dus de controle is wel belangrijk.

 

Heb je al eens gekeken op de lijst met konijnkundige dierenartsen of er een bij jou in de buurt zit?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

 

Ik heb de lijst inderdaad al eens geraadpleegd, maar helaas zit de dichtstbijzijnde konijnkundige DA bijna een uur verderop. Da's dus ook mijn dilemma: Ga ik naar de dichtstbijzijnde DA die niet konijnkundig is of naar een konijnkundige DA die een stuk rijden is (en toevallig de goedkoopste is)? Ik zou best wat meer willen betalen, maar wil dan wel dat ze door een deskundig persoon goed worden nagekeken. 

 

Gezondheidschecks heb ik inderdaad nagevraagd en meeberekend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Marjoleink:

Lastig. Hoe stressgevoelig zijn je konijnen?

Zitten er zo weinig dierenartsen waar je woont? Of alleen zo weinig met verstand van konijnen?

Zit er een konijnenopvang bij jou in de buurt? Dan zou je eens kunnen vragen welke dierenarts zij hebben.

 

Eén van de twee loopt vrijwillig de bench in, is niet gauw gestrest en redelijk rustig in de auto, maar de ander is wel stressgevoelig. 

 

De konijnenopvang zit een uur verderop en gaat naar de DA die 50 minuten bij mij vandaan zit. Vandaar dat ik die dus overweeg. 

 

Verder zijn er genoeg dierenartsen in de buurt, maar geen bij wie ik echt het idee heb dat ze veel verstand van konijnen hebben. Het is zeker lastig, vooral als een konijn iets mankeert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Meneer en mevrouw zijn inmiddels beide weer ingeënt. Ik ben toch voor de praktijk dichtbij gegaan en, gezien het stressgehalte van één van de nijnen, denk ik dat ik daar wel goed aan heb gedaan. De ander was daarentegen heel nieuwsgierig en hupte gewoon de behandelkamer door. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .