Ga naar inhoud

Verdikking in de poot welke wordt ontlast


Newport

Aanbevolen berichten

Ik kom net de woonkamer in en het viel mij op dat mijn konijn er niet vrolijk uit zag. Hij leek pijn te hebben. Ik heb hem opgetild om te bekijken en zijn linkerpoot lijkt wat verdikt te zijn. Ik heb ook voorzichtig gevoeld, maar ik voelde niks en ik kreeg ook geen reactie. Nog geen half uur later speelt hij met zijn voerbal en tunnel, maar hij gebruikt zijn poot niet tot nauwelijks. Ik heb video's gemaakt, maar ik weet niet hoe ik deze toe stuur. Weet iemand wat er mis is en wat ik op dit moment voor hem kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een afspraak bij de dierenarts maken en het na laten kijken. Voor nu zou ik niets doen, als je pijnstillers gaat geven heb je kans dat de dierenarts niet goed kan controleren wat er precies pijn doet, dus helaas zou ik daar even mee wachten tot je geweest bent. Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Een afspraak bij de dierenarts maken en het na laten kijken. Voor nu zou ik niets doen, als je pijnstillers gaat geven heb je kans dat de dierenarts niet goed kan controleren wat er precies pijn doet, dus helaas zou ik daar even mee wachten tot je geweest bent. Beterschap!

 

Ik ga hier niet mee naar de dierenarts, omdat mijn ervaring (helaas) is dat zij ons niet verder kunnen helpen. Mijn eerste konijn had deze symptomen namelijk met regelmaat. Ik ben zeker tien keer met haar bij maar liefst drie verschillende dierenartsen geweest in een jaar, waarvan er twee konijnkundig zouden zijn volgens de site. Ik kreeg te horen dat ze zelf haar poot zo hield. Ik kreeg naast mijn consult pijnstilling en ontstekingsremmers mee. Uiteindelijk hebben ze op aandringen toch foto's gemaakt waaruit nog geen duidelijkheid kwam.  De laatste dierenarts wilde zonder een diagnose haar poot laten amputeren voor ruim duizend euro zonder de nakosten. Ze is toen in het weekend overleden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn dat niet goed op een poot steunt heeft pijn. In mijn ogen is niet naar een dierenarts gaan hier geen optie. Vervelend dat je nare ervaringen hebt in het verleden, maar ik zou je echt aanraden een dierenarts te zoeken waar je wel vertrouwen in hebt. Ik weet dat er veel "slechte" konijnendierenartsen zijn, en dat het heel lastig is om een dierenarts te vinden met en voldoende kennis, en waar je je als baasje ook begrepen en prettig bij voelt. Maar dat je die nog niet hebt, moet geen reden zijn om dan maar helemaal niet meer naar een dierenarts te gaan.  Als je aan huisdieren begint heb je een aantal wettelijke verplichtingen, medische zorg is er één van.

 

Zoals jij het omschrijft is het niet niets. Een konijn is een prooidier. Als je dus zichtbaar ziet dat er een verdikking zit en het konijn er niet op steunt, dan is er echt iets mis. Het kan bijvoorbeeld (even uit mijn hoofd) een abces zijn, een ontsteking, een kneuzing, een breuk, een botscheurtje of  pododermatitis. Allemaal dingen waar je toch echt even voor langs de dierenarts moet voor controle & de juiste behandeling.

 

Je hebt als baasje altijd de keuze wat er gebeurd, zeker als het dure, lastige ingrepen betreft. Maar dit laten verwaarlozen zal waarschijnlijk als gevolg hebben dat het konijn stopt met eten van de pijn en uiteindelijk zelfs kan overlijden aan problemen die gevolg zijn van dit: gasbuik, bloedvergiftiging of aan uithongering. Allemaal niet echt diervriendelijk als je het mij vraagt en ik zou dat liever voorkomen. In dit geval is mijn advies dus echt om vandaag even met dit konijn langs de dierenarts te gaan.  Het kan zo simpel zijn als een antibioticakuur en pijnstillers, en misschien wat beperking in de beweging. Dat hangt af van wat de oorzaak is. Maar via een forum zonder het konijn te kunnen zien en onderzoeken, is dat voor ons echt niet te beoordelen. Een verkeerde behandeling kan fataal zijn. Dus mijn advies blijft echt: ga naar een dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .