Ga naar inhoud

Tot welke leeftijd kun je een konijn nog zindelijk maken?


Mispel en Fluffy

Aanbevolen berichten

Beste konijnen liefhebbers,

Ik heb twee vrouwtjes, 1 van 9 jaar en 1 van een paar maand. Beiden zijn zindelijk. 

Nu wil ik mannetjes bij hun zetten als maatjes, wand de twee vrouwen kunnen niet samen. Dus zitten ze nu ieders alleen in een hok met ren.

De rennen grenzen aanelkaar zodat ze elkaar wel kunne zien ruiken enz, maar niet achter elkaar aan kunnen of vechten. 

Omdat jonge manntejtes niet bij mijn oude vrouwtje passen zoek ik voor haar een ouder/volwassen man. Nu worden er meestal geen zindelijke gecastreerde mannen aangeboden. 

Dus is mijn vraag:

Tot welke leeftijd kun je een mannetjes konijn nog zindelijk krijgen?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes Mispel en Fluffy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen uiterste leeftijd tot wanneer dat kan, zelfs oude konijnen kunnen nog leren. Misschien pakken ze het wat minder snel op, maar dat is het dan ook wel. Overigens is niet elk konijn makkelijk zindelijk te krijgen, of het nou jong of oud is, sommige konijnen willen er echt niet aan. 

 

In konijnenopvangen worden overigens altijd gecastreerde rammen aangeboden, en heb je meestal de mogelijkheid om te speed-daten, om daar dus al te zien of er mogelijk een klik is tussen de konijnen of niet. Karakter is namelijk het meest belangrijk als het gaat om koppelen, de konijnen moeten elkaar echt wel mogen. En via een konijnenopvang kun je op de meest makkelijke manier zoeken naar een gecastreerde ram die een klik heeft met één van jouw voedsters. Wist je dat er zelfs een facebookpagina is voor senior konijntjes die een nieuw huisje zoeken? Dat heet de bunnybin senoirenpagina. Maar met twee gecastreerde rammen uit de opvang zou je dus twee koppels kunnen houden. Houd er wel rekening mee dat je wel voldoende permanente leefruimte moet hebben voor elk koppel. 

 

Dit is de lijst met konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijntjes die opleeftijd zijn (7 en 9) ook nog zindelijk kunnen maken door meerdere WC'tjes in de ren te zetten. Ik keek dan waar ze hun behoefte deden en zorgde dat daar een bak stond. Keutels die buiten de bak werden gelegd veegde ik op en gooide ik dan in een van de WC'tjes. Plasjes ruimde ik z.s.m. op met een keukenpapiertje en legde die dan ook in de WC. Op die manier heb ik mijn konijnen redelijk snel zindelijk gekregen (heb het op dezelfde manier gedaan bij mijn jonge konijntjes). Zodra ze goed zindelijk zijn op de hoeveelheid WC'tjes kun je overwegen er een weg te halen tot je de gewenste hoeveelheid WC'tjes overhoudt. Kies voor het weghalen dan wel voor degene die ze het minst gebruiken en zorg dat er nog wel voldoende WC'tjes overblijven.

 

Het komt wel eens voor dat er her en der nog wat 'vreugdekeuteltjes' verspreid liggen in de ren, maar die blijf ik consequent opruimen zoals hierboven beschreven. Voor mij heeft deze methode goed gewerkt 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee en Negerzoen,

Bedankt voor jullie respons.

 

Ik was al aan het overwegen om contact met een konijnen opvang op te nemen.

Karakter is voor mij belangrijkste.

Ik zit al op de FB pagina en heb met hun contact gehad.

Zag daar veel mannen maar die waren ouder en toen dacht ik is er een grens aan zindelijk maken, voor ik er aan begin. Vandaar de vraag.

 

Fijn om te lezen dat 7 en 9 jaar het ook nog konden leren. Ik weet dat ze het vannature wel doen. 

Paar droge keutels is normaal inderdaad. Dat doen de twee dames ook, maar de meeste behoeftes (plasjes allemaal) gaan in de wc. Ben daar zo blij mee.

 

Dus kan ik nu rustig verder zoeken naar leuke mannen voor de dames.

Bedankt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik vind het wel belangrijk dat je weet dat er konijnen zijn die nooit zindelijk worden, ongeacht welke leeftijd en naar mijn mening mag het geen reden zijn om een koppel weer uit elkaar te halen. Ik zeg altijd ga er vanuit dat ze niet zindelijk worden, dan valt het in ieder geval niet tegen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .