Ga naar inhoud

Oud konijn naar binnen verhuizen?


manon24

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Het is alweer even geleden dat ik actief ben geweest. Mijn allereerste konijn Flap is ondertussen 11 jaar oud. Sinds enkele maanden merken we dat hij wat slomer is. Hij werd deze zomer nog eens volledig gecheckt + bloedafname. Alles was ok. Nu het weer natter is merken we dat hij minder actief is, hij hoort ook niet goed meer en zijn zicht mindert ook. Verder blijft hij ook (trager weliswaar) maar goed eten. 

 

Nu vraag ik me af of we hem deze winter beter in huis nemen of buiten laten?Heeft de eerste 4 jaren binnen gewoond en kent dit wel. Persoonlijk vind ik buiten leven dichter aansluiten bij wat natuurlijk is voor konijnen maar dit geval vind ik wel een moeilijke. 

 

Hij zou binnen trouwens niet aan ruimte moeten inboeten. Zit nu samen met zijn meisje op 6 m2. 

 

Ik hoor graag jullie mening!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken mijzelf wel in jouw denkwijze, ik ben zelf ook meer fan van konijnen buiten. Vooral daglicht / zonlicht is belangrijk voor konijnen, en dat is in huis toch lastig. We hebben echter wel een slaapkamer die indien nodig konijnenkamer kan worden, en bij ziekte en ouderdom is dat soms nou eenmaal nodig.

 

Ik heb het een paar jaar terug wel gedaan met Binky. Zij was 13 toen ik haar naar binnen haalde met haar maatje, en is ruim een jaar later overleden (ze was nog net geen 15 🙂 ). Ik merkte dat zij vooral ook wat strammere gewrichten kreeg en een minder volle vacht, en ik had het idee dat winter, nattigheid en kou dan niet heel prettig zouden zijn voor haar. Ze werd ook wat mager, en binnen in huis heb je toch dat ze minder hoeven te verbranden om zichzelf warm te houden, omdat de temperatuur minder schommelt. 

 

Ik denk niet dat er goede of foute keuzes in zijn, ik denk dat je je gevoel moet volgen. Sommige konijnen hebben het ook echt niet naar hun zin binnen, en zijn van karakter echte buitenkonijnen. Die zou ik gewoon buiten laten zitten zolang dat nog een optie is. Pas als het echt niet anders kan naar binnen halen. Maar als het een konijntje / koppel is dat ook prima binnen kan leven, dan maak je de keuze denk ik wel sneller.  Het is in ieder geval fijn dat ze geen ruimte in hoeven te leveren als ze naar binnen verhuizen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat je je eerste konijn nog steeds hebt 🙂 

 

Zolang hij het buiten nog goed doet zou ik hem lekker buiten laten. Je merkt dat hij nu ouder wordt, maar op zich hoeft dat geen directe reden te zijn om hem naar binnen te moeten halen. Aan de andere kant, als hij het binnen waarschijnlijk ook prima vindt, en ze daar net zoveel ruimte krijgen, dan je ze natuurlijk ook nu al naar binnen halen ipv te wachten tot het ‘moet’.

 

Denk je dat zijn vriendinnetje het binnen ook naar haar zin zal hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EveeJouw konijn heeft een mooie leeftijd bereikt zeg Evee!  Mag ik vragen of je  de leeftijd erg merkte aan haar gedrag? 

 

Dit is mijn eerste konijn dat zo een hoge leeftijd bereikt. Anders 2 voedsters die 5 en 8 jaar zijn geworden maar daar heb ik geen veroudering bij opgemerkt. Ik vind dat aftakelingsproces best eng.

 

Ik heb hem een paar uur geleden horen knarsen en net wilde hij niet veel eten dus ik ga mijn buikgevoel volgen en toch maar naar de dierenarts. 

 

@Lienappelsien Fee heeft in het verleden ook wel een tijd binnen gewoond. Ik denk dat het geen probleem zou vormen maar ik merk toch aan al mijn konijnen dat ze net iets gelukkiger buiten zijn. Dat maakt het wat dubbel voor haar dat zij dan ook binnen moet zitten maar ja.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oudje moest vorige winter na een opname (binnen bij de da) naar binnen. Maar nu is hij gewoon weer buiten en ik laat hem daar tenzij echt anders nodig blijkt. Ik heb wel mijn best gedaan om hem weer een beetje aan te laten komen. Hij heeft nu een goed postuur en mooi dikke vacht dus hopelijk is dat genoeg. Want ook al ging het binnen beter dan verwacht is buiten gewoon hun eigen plekje.

 

Succes met de keuze voor jouw oudje!

Begrijp ik goed dat hij inmiddels ook ziek is? Dan ligt het nl misschien anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Blijkt dat hij een longontsteking heeft... Hij had ook ondertemperatuur.

De dierenarts heeft de knoop dus doorgehakt en hij is nu net binnen geïnstalleerd samen met zijn vriendin. Ik ben wel wat meer gerust nu. We kunnen hem beter in de gaten houden.

 

En nu is het duimen dat hij er volledig doorkomt. 

 

@Rifca ik hoop dat hij in het voorjaar dan weer buiten kan. Eerst al eens zien dat hij deze winter wat aansterkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen hebben op oudere leeftijd wel last van spondylose en/of artrose waarbij kou niet lekker is voor de botten. Meestal zie ik het meteen aan de manier van lopen van de konijnen, ze hupsen minder soepel, kontje komt niet meer goed hoog. Voor die konijntjes is in de winter binnen wonen wel heel fijn. 

 

Beterschap met de longontsteking. Heftig, longontstekingen zijn zwaar, omdat konijnen longetjes heel klein zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel wisselend, ligt er aan in welk stadium. Meestal is acuut heel moeilijk, maar dan gaat het ook supersnel. Daarnaast zie ik heel vaak uitzaaiingen naar de longen vanuit diverse kanker/tumoren. 

Met snel ingrijpen en goede antibiotica kan een "normale" longontsteking goed herstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Lienappelsien

 

Hij doet het voorlopig best goed onder de omstandigheden. Hij ligt er,weliswaar in een schuilholletje, heel ontspannen en uitgestrekt bij. Buiten zat hij altijd op een bolletje. En hij heeft al wat beter gegeten. Voorlopig zijn we nog niet moeten beginnen dwangvoederen. 

 

Hij is wel nog altijd benauwd bij het ademen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-10-2019 at 19:20 zei manon24:

@EveeJouw konijn heeft een mooie leeftijd bereikt zeg Evee!  Mag ik vragen of je  de leeftijd erg merkte aan haar gedrag? 

 

 

 

Ja, op het laatst wel. Ik denk de laatste 2 jaar van haar leven, maar toen was ze dus al wel 12+. Toen kreeg ze ook flink last van staar en zag ze minder goed. Dan merk je het natuurlijk al snel aan het gedrag. 

 

Beterschap, een longontsteking is niet fijn. Hopelijk knapt hij snel op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn net met spoed naar de DA geweest. Hij had het heel benauwd en lag uitgestrekt met zijn kopje naar achteren en zijn bekje wat open om toch maar wat zuurstof binnen te krijgen. 

 

Hij heeft in een laatste poging van de DA vochtafdrijver ingespoten gekregen en nu is het afwachten of het helpt. Zoniet dan wordt hij ingeslapen. De DA sprak van echte ademnood en ze wil het niet nodeloos rekken. Ik ben er even niet goed van. Het gaat plots zo snel en ik vind er online weinig over terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh dat is wel heel naar.

Ik ben ooit een konijntje verloren aan luchtwegproblemen, die had longoedeem en zat ook met de bek open naar adem te happen. Ik heb nog nooit in mijn leven zo hard gereden & ingehaald waar het niet mocht om bij de dierenarts te komen met haar. Ze stierf toen zelf op de behandeltafel, terwijl de dierenarts bezig was met het onderzoek en mij net de opties vertelde (wat de opties waren bij opname en dat inslapen ook een optie was), maar toen ging ze zelf al.  Ik weet nog dat ik echt gewoon kippenvel en koude rillingen had toen, je voelt je zo machteloos als een konijn het benauwd heeft. Niet echt een hoopvolle ervaring om te delen in jullie situatie, maar gelukkig de enige ervaring die ik er mee heb. Ik duim dat jullie konijn er doorheen gaat komen, bij de dierenarts is hij in ieder geval op de juiste plek om alle nodige zorg te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eigenlijk op gestaan om hem terug mee naar huis te nemen en gezien onze DA ons al 10 jaar kent was het geen probleem. 2u na het toedienen van de vochtafdrijver zowel oraal als via een spuitje merken we een enorm verschil.

 

Momenteel ademt hij bijna normaal zelf. We moeten hem om de 8u nog vochtafdrijver toedienen en nu is het gewoon duimen dat dit hem door zijn longontsteking helpt en er geen achterliggend probleem is zoals tumor/uitzaaiingen oid. Als alles goed blijft maandag op controle om de medicatie aan te passen. 

 

Dit was een heel stresserende ochtend zeg.. Hij heeft net weer wat uit zichzelf gegeten en Ik denk dat hij nu op het punt staat om in slaap te vallen. Dat zal ook eens deugd doen :) .  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft voorlopig goed gaan. 

Om een tumor/uitzaaiingen volledig uit te sluiten hebben we wel besloten om een foto te laten nemen.

 

Vorige keer was zijn toestand te accuut en vreesde de DA met al dat vocht niets of te weinig te kunnen zien maar we willen wel zeker zijn.

 

Indien het een gewone longontsteking is hopen we dat hij naar volgend voorjaar terug naar buiten kan en dan zijn de vooruitzichten volledig anders.

 

Indien het om een tumor aan de longen gaat zijn de vooruitzichten wel minder goed. Als hij goed blijft reageren op de medicatie is alles ok maar op de lange termijn zijn dat heel wat andere perspectieven.

 

Het wordt dus nog even spannend..  Het is hier al een ware rollercoaster aan emoties geweest..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .