Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Rebecca Weiss

inrichting hok+ren

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik heb een konijnenhok wat nu nog even gedeeld word door 2 konijnen. Ik weet dat dit te klein is, maar gelukkig is dit maar tijdelijk.
Dit word straks een gezamelijk hok en er komt een ren van 2x1 aan de zijkant bij met een extra nachthokje waar ze ook lekker op kunnen zitten/liggen/staan en er zal nog een zandbak bijkomen. Uiteraard hebben ze ook een groot deel van de tuin regelmatig ter beschikking.

Nu zit ik te bedenken hoe ik dat het beste ga doen qua inrichting. Wat hebben jullie allemaal in de ren? en wat gebruiken jullie voor in de plashoek? de voedster heeft 1 a 2 hoeken die ze meestal gebruikt als wc. stro zuigt het niet op en er blijft dus elke dag een plasje liggen die ik dan weer met doeken moet wegvegen... en het ruikt verre van fris... en de ram tja... die neemt het niet zo nauw met de wc-plekken haha, misschien dat het wat veranderd straks (en zeker als zijn hormonen veranderd zijn ivm castratie)
Kan ik daar zaagsel of iets voor gebruiken of is dat af te raden ivm stof. Ik las ook iets van die korreltjes van hout e.d., is dat iets of is dat een beetje over-hyped zeg maar ?

En hoe doe ik dat met de voerbakken, gewoon 1 gezamelijke bak of voor ieder apart?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe in de plasbak altijd papierkorrels, van back2nature of sanicat. Zaagsel is inderdaad niet goed vanwege stof en dat stinkt ook veel meer.

Ik gebruik geen voerbakjes, ik strooi het voer gewoon over de vloer van de verdieping in het hok. Zo ruziën ze een stuk minder tijdens het eten. Met één voerbakje deden ze moeilijk, met twee voerbakjes iets minder maar toch vond het mannetje vaak dat in het voerbakje waar het vrouwtje uit at veel lekkerder brokjes zaten (exact dezelfde...😉) en dan ging hij weer moeilijk doen, voordringen, twee neuzen tegelijk in dat bakje...Daarom strooi ik het nu gewoon op de vloer.

Verder op twee plekken een bakje water. En een flinke zandbak, een speciekuip op zijn kop met twee poortjes erin, een wilgentunnel en een soort laag tafeltje waar ze op en onder kunnen. Ze hebben hier ongeveer 9 vierkante meter ren plus nog een verdieping van ongeveer 0,8 vierkante meter met daarin ook het nachthok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

klinkt als een heel konijnenparadijs! leuk zeg! die speciekuip is wel een goed idee! misschien heb ik nog een oude zelfs over. Ergens wel jammer dat de tuin hier niet groter is, maar ik hoop dat het groot genoeg is zo voor ze 🙂 sowieso is het al beter dan wat ze hadden bij de vorige eigenaren/momenteel hebben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

2x1 is niet enorm groot, ik zou er dus niet te veel in zetten. Ik zou ook zorgen dat ze buitenom langs de rand altijd een rondje kunnen lopen. En er niet te veel inzetten dat de ruimte beperkt. Een graafbak, tunnels, een doorloopje waar ze ook op kunnen zitten, dat soort dingen wel, maar niet te veel obstakels.

Ik heb rennen van 8 vierkante meter per koppel, daarin staan de schuilhokken (1 grote en 1 kleine per koppel), het ene koppel heeft een huisje van 2 planken die met een schanier aan elkaar zitten, wat dus een soort doorloop-schuilplek is, het andere koppel heeft een tunnel van 2 u-vormen waar ze dus doorheen en op kunnen. Verder ligt er wel wat los spul in zoals wilgenballen, wilgentunnel/pvc tunnel.

Hier krijgen ze eten van een stoeptegel, dus geen voerbakken. Wel grote waterbakken in de rennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 1 voerbak voor 4 konijnen, en dat gaat prima. Ik gebruik houten kattenbakkorrels voor in de toiletbakken en ik ben daar tevreden over. Ik heb 2 bakken, en ik verschoon ze om de dag, soms iets later.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb trouwens toiletbakken buiten in de ren in de regen staan, daarin zitten beukensnippers met een laagje goedkoop hooi er over. Er zitten gaatjes onderin de toiletbakken, zodat ze niet overstromen bij regen. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, omdat het wel wat poetswerk geeft. Maar mijn konijnen hadden helaas toiletplekken gekozen die ik zelf niet ideaal vind, dan heb je het daar als baasje over het algemeen maar mee te doen 😉 Dan maar wat vaker schoonmaken, een toiletbak verschonen en de tegels er onder even met een sopje doen is zo veel werk ook niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze kunnen straks overal lopen idd, daar ga ik wel op letten 🙂
De wc hoeken ga ik idd nog maar zien waar ze die kiezen. ik ga kijken voor die korrels, want zoals het nu is, dat vind ik echt niet ideaal en elke dag een hoop poets werk. Nu doe ik dat graag voor ze, maar als ik het mezelf makkelijk kan maken, waarom niet haha.
Dit is het huidige hok. ik heb het nu met plexiplaten wind en regendicht gemaakt en hoop dat ik over een paar dagen de ren gebeitst+afgeknutselt heb 🙂 moet ik met beits nog ergens op letten, wat mag wel/niet?

De ren zal eerst een paar dagen los staan van het hok op het terrasgedeelte waar ze nooit komen ivm koppelen, daarna maak ik hem aan de zijkant vast waar ze zo een 2e nachthok inlopen🙂 

konijnenhok-excellent-medium-bruin-anti-knaag.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites