Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.

Recommended Posts

Ik had het in het cafe al geschreven, vorige week belde onze dierenarts over een herplaatser, of het niets voor ons zou zijn. Hoewel we niet echt actief zoeken, maar wel open staan voor een nieuw hondje erbij als het op ons pad zou komen en de klik met Qila er zou zijn, hebben we besloten het te proberen. 

Het hondje heet Arda. Ze is een husky x herder kruising, een teefje, gesteriliseerd, 3 jaar oud. Ze moet herplaatst omdat ze niet meer samen kan met de andere hond in het huishouden. Ze hebben een baby gekregen, daardoor wat minder tijd om te lopen, en omdat ze de honden niet genoeg bezig kon houden en niet 2 honden + kind mee kon nemen bij het wandelen, reageerden de honden hun te veel aan energie sterk op elkaar af. Zo erg, dat de afspraak om Arda af te staan aan het asiel al gemaakt is, zaterdag zou ze daar heen moeten. We besloten dus af te spreken om te zien of het iets voor ons zou zijn. Mijn man en ik gingen er eigenlijk met vrij lage verwachtingen heen. Arda zou een onzeker hondje zijn en Qila kan best dominant overkomen. We twijfelden of het een match zou zijn.

Gisteravond was dus de meet & greet. Ze leken elkaar wel ok te vinden, veel overeenkomsten in de karakters. We hebben ze buiten op neutraal terrein laten ontmoeten en een rondje gelopen. Tijdens het wandelen met het baasje gekletst en allerlei vragen gesteld. De honden snuffelden wat aan elkaar, liepen samen rustig verder. Op dat moment niet echt gespeeld of druk gedaan, maar gewoon prima. 

Arda, zo heet de hond, is met ons mee naar huis gekomen voor een proefnacht+dag. Eerst thuis weer een wandeling gedaan, Arda trekt nog wel, dat hebben ze haar niet afgeleerd. Qila kan ik aan 1 vinger uitlaten, bij Arda is dat nog niet het geval, haha. Maar goed, dat is een kwestie van training. Qua commando's lijkt ze alleen zit te kennen, maar dat is ook prima. Verder is ze gewoon heel normaal qua gedrag. Wat alert op geluiden, soms een schrikmomentje er door. Maar ik vond haar bij ons minder bang en onzeker overkomen dan ze bij het andere baasje was. Misschien komt dat ook wel omdat die met een halti liep omdat ze Arda anders niet kon houden, en wij hebben haar aan een normale halsband gedaan en ook een iets langere, normale lijn. We voelden allebei eigenlijk wel gelijk een klik met haar. En toen naar huis gelopen met beide honden samen. Alles waar qila over kon claimen weggelegd van speeltjes enzo. Maar dat ging eigenlijk goed. Ze hielden elkaar goed in de gaten, allebei doodmoe op een bepaald moment. Wat gespeeld met elkaar, maar geen nare of vervelende situaties.

Na een tijdje dus met de katten erbij geprobeerd. De katten vonden de hond nog erg spannend, de hond was wel heel rustig naar ze, snuffelde wat. En toen besloten de katten dat ze de hond niet leuk vonden en het hoger op gingen zoeken, dat kan bij ons in huis prima met de kattenplankjes langs het plafond en een kattenkamer op de bovenverdieping. 

Toen weer een ronde gelopen, en alles opgezet voor de nacht. De honden gevoerd, maar Arda wilde niet eten. Eerst hadden we bedacht dat Arda in de bench kon, maar waar ze vandaan kwam sliep ze in de hal, iets ruimer dus. De trap had daar wel anti-knaagstrips, ze zou wel een sloper zijn was ons verteld. Los in huis durfden we dus niet aan. In de bench was ze echt heel onrustig, tot flink joelen aan toe. Dus toen nog even naar het veldje op de hoek van de straat gelopen met Arda en ondertussen de konijnenren (puppyren) opgezet voor meer ruimte. Dat ging wel iets beter. Maar stil was ze nog niet. Ze heeft de hele nacht lopen piepen en onrustig gedaan. Mn man is er een paar keer uitgegaan, heeft er bij gezeten, en dan werd ze wel rustig. Maar binnen 5 minuten als hij dan weer weg was, begon het weer. Ze heeft vannacht 3x in de ren geplast. Dat is haar wel vergeven, het is nieuw allemaal, veel spanning, en we denken dat ze thuis misschien in de nacht geen water heeft, ze drinkt ook echt wel heel veel, en plast dus ook echt heel vaak.  

Uiteindelijk was het stil tussen 3 en kwart voor 4 vannacht. Toen begon het weer ben ik er maar uit gaan (wij hebben bij pups altijd de verdeling gehad dat mijn man voor 3 uur er uit ging, en ik na 3 uur). In eerste instantie ging het prima, kon ik na een paar minuten weer naar boven en was het rustig tot een uur of 5. Toen waren we allebei wakker door Arda en hebben we de honden even in de tuin gelaten. Bij de achterdeur ging het enigszins mis en was er een grom / spanning moment. De honden hebben in de tuin gescharreld, plasje gedaan. Verder niets aan de hand. Een minuut later, weer binnen, ging het toen echt mis, Arda viel uit naar Qila. Het werd een vechtpartij. Honden uit elkaar, even een time out, Arda in het rennetje, Qila in huis tot de rust er weer was, en wat later weer samen geprobeerd. Maar Arda vloog Qila weer aan. Qila is nu een nagel kwijt en heeft een gat in d'r koppie (door een hoektand van Arda denk ik). Mijn man is in z'n hand gebeten (valt mee hoor), we moesten echt allebei een hond pakken om de twee uit elkaar te halen en dan kijken ze niet waar ze in happen.
Na de twee vechtpartijen zijn we een ronde gaan lopen, dat ging wel gewoon goed, maar Qila staat nu volledig op de negeer-stand naar Arda. Na de ronde hebben we Qila in de bus gedaan, daar voelt ze zich goed thuis in haar kenneltje. Dan kan ze even haar rust pakken en even rustig eten. Arda eet nu pas voorzichtig een beetje, maar niet echt enthousiast. 

Arda is nu gewoon los in huis, en echt wel super lief hoor. Het is echt een aanhankelijke, vriendelijke hond. Maar eigenlijk nu pas vind ze haar rust, nu Qila niet in huis is. We hebben dus het idee dat het voor Arda echt beter zou zijn om naar een huisje zonder andere honden te gaan, en niet bij ons. Dus als er iemand nog een superlieve, herder x husky kruising zoekt. Waar wel wat training bij nodig is, maar geen grote problemen mee zijn (wat je dus vaak bij dit type hond wel ziet). En als je geen andere honden hebt 😉  Dan kunnen we haar zeker aanbevelen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een prachtig hondje om te zien. Het is ook echt wel een husky x herder mix om te zien. Eén blauw oog en één oog waarvan de onderkant blauw is en de bovenkant bruin. Ze is heel knuffelig, zoekt graag contact met je. Kwispelt veel, is lekker enthousiast. Heel lief naar mensen, speels naar andere honden, maar in huis heeft ze wel echt rust nodig. Dus als er nog iemand een leuk hondje zoekt 😉 Ze is niet echt een fotomodel haha, elke foto is bewogen 😂 Zegt wel wat over haar activiteit.

arda.jpg

Arda1.jpg

arda2.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een chaotisch drukke ochtend zo, maar Arda is weer bij haar baasje terug, en zal morgen naar het dierenasiel gebracht worden. Heel sneu. We vonden het ook echt allebei heel lastig, het is zo een lief hondje! Maar Qila komt op plek 1 en vanaf het begin hadden we gezegd dat zij er blij mee moest zijn dat we het anders niet zouden doen. En we konden ook niet goed zeggen wat nou de oorzaak was vanochtend, er was geen voer in het spel, niemand werd in een hoek klem gezet of zo iets. Gewoon midden in de woonkamer, viel Arda uit naar Qila. En Qila laat niet over zich heenlopen, dus dat was flink knokken. Buiten ging het elke keer echt hartstikke goed, maar we denken dat Qila er toch wel wat moeite mee had dat Arda in "haar" huis was, en dat het een opstapeling van kleine dingetjes was die het veroorzaakt hebben. Maar ja, om ze het nou in volle felheid te laten uitzoeken om rangorde te bepalen, zagen we in dit geval ook echt niet zitten. Het hoeft geen geforceerde acceptatie te worden. Dus contact gezocht en Arda eerder teruggebracht. Dan hadden we ook nog een afspraak voor de laatste vaccinaties voor onze reis vanochtend, en dat liep natuurlijk uit, dus al met al flink haasten om 1 minuut voor openingstijd in de loods te zijn. En dat na een nacht met weinig slaap. Pffff.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer, hoor. Qila heeft het goed opgelost door in de negeer-stand te gaan, maar blijkbaar is Arda nog te onzeker over de situatie waar ze in beland is. Misschien kun je de baasjes nog adviseren om op Facebook een herplaatsersgroep te zoeken (er zijn er best veel) voor Huskies en/of poolhonden. Daar zitten in ieder geval meer mensen die van het ras/kruisingen houden dan je kunt verwachten van de asielbezoekers. Voor Arda zal het asiel weer een enge situatie zijn wat haar niet zekerder zal maken en haar kansen op adoptie verkleinen. Duimen dat ze gauw een nieuw stress-arm thuis zal krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze waren al een half jaar aan het zoeken op verschillende manieren naar een nieuw huis, maar dat is niet gelukt. De enige optie voor dit gezin was op dit moment echt het dierenasiel. Wij waren hun last-minute hoop het zelf vinden van een fijn huisje. Ze was dus vorige week bij de dierenarts voor de nodige vaccinaties om naar het asiel te mogen (kennelhoest enz). Nou verwacht ik niet dat ze er lang zal zitten hoor, in het asiel. En het scheelt dat het hier geen hele drukke asiels zijn, meestal zitten er per asiel hier maar 3-5 honden. Maar het is absoluut geen goede plek voor een hondje zoals zij, dat ben ik met je eens. Omdat de afspraak met het asiel al stond, werden wij ook voor een krap tijdsblok gezet, want ik had het anders misschien nog wel iets langer op proef met haar willen proberen, haar ook eerder op de dag willen ophalen ipv 's avonds. Nu moest ze al vrij snel nadat ze bij ons was de nacht in. Dat maakte het allemaal ook net wat lastiger. Maar we hebben haar de kans gegeven, en het is nou eenmaal gegaan zoals het gegaan is. Als we geen andere hond hadden gehad, had ze mogen blijven. Maar die hebben we wel, en die gaat nou eenmaal voor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was heel benieuwd! Jammer dat het niet is gelukt! Maar ja, jullie hebben het een kans gegeven en het blijkt dat Qila en Arda geen ideale combinatie is. 

Hopelijk vindt ze snel een baas zonder hond waar alles voor haar op haar plek valt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat jammer, en wat een mooi dier!

Kun je haar niet via het asiel alsnog langer op proef nemen? Of gaat dat niet meer nu ze eenmaal ruzie gehad hebben? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, met dit hondje denk ik niet dat we het nog verder proberen. Het hondje veranderde zo toen ze een tijdje de enige in huis is, ik ben er van overtuigd dat er wel een fijn huisje voor haar is ergens, maar ze is echt beter geschikt als enige hond in het huishouden.

We merken echt aan Qila dat ze heel blij is dat de rust terug is, en aan de katten ook. Gisteren heeft Qila een hele dag geslapen. Ze heeft nog meer wondjes zijn we inmiddels achter, ze heeft ook een verdikking precies in de hoek van haar oog wat niet zo prettig is, en vooral van d'r teennagel heeft ze best wel last. Voorlopig mag ze dus lekker de enige hond in het huishouden blijven. Het is ook wel goed zo. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er toch echt nog steeds een knoop van in mn maag, dat het niet gelukt is. Hoe snel je je toch aan zo een hondje kan hechten. Ik hoop dat ze een goed plekje gaat vinden. Ze staat nog niet online op de site van het dierenasiel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Qila was vanmiddag niet d'r zelf. Ze pakt geen koekjes aan, is lusteloos. Ze was wel al heel moe dit weekend, maar ja, het was ook een avontuur een vreemde hond in huis.

Ik vermoed dat één van de wondjes toch is gaan ontsteken. Ik belde de dierenarts maar kan pas morgen 10 v 12 terecht. Ze adviseerde wel nog even te temperaturen. Nou is natuurlijk precies de batterij leeg van de dierenthermometer die ik heb, die wil dus niet. De oorthermometer die ik voor onszelf heb, heb ik nu dus in Qila d'r oor gedaan, en die geeft 39.7 aan. Wel iets koorts dus. Maar zou dat betrouwbaar zijn? Lijkt mij niet echt. Zou ik toch alsnog vandaag naar de dierenarts gaan (bij spoed kon ik aansluitend na sluitingstijd nog terecht). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog even gebeld, maar we laten de afspraak voor morgen gewoon staan. Ik zal d'r extra vertroetelen tot het zo ver is. Ze drinkt wel gewoon normaal, is wel alert op de omgeving. Het komt alleen natuurlijk precies slecht uit, Qila zou mee gaan woensdag & donderdag, een nachtje naar de veluwe. Als ze er nou zo ziek van is, gaat dat niet door. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Tja, we zijn terug van de dierenarts, maar eigenlijk niets wijzer. Het was een inval dierenarts ivm de vakantie. Best jammer.

Qila had nu geen koorts meer (ze is ook wel weer wat fitter qua gedrag dan gisteren). Wel verliest ze sinds vannacht urine. Heeft ze nog nooit gehad. Ze heeft ook een allergie-plek op d'r buik gekregen. Toch een teken van lage weerstand. Mijn gevoel zegt heel sterk dat er iets mis zit. En meestal klopt mijn gevoel wel bij de huisdieren.  Maar de dierenarts vond het wondje te netjes aan het genezen nu, om daar nog iets voor te geven.  Ze vermoed dat Qila d'r eigen afweer het prima zelf af kan.

Maar ja, nu dus zonder iets naar huis gestuurd.

Ik neig er dus naar om niet weg te gaan, extra stress en verandering lijkt mij nu voor Qila niet slim. Mn man vind dat we tenzij Qila weer slechter word wel moeten gaan, omdat mn familie wel zo netjes rekening met ons gehouden heeft, en we dat dan toch wel min of meer verplicht zijn.

Ik had de uitkomst in het cafe geplaatst, maar dacht zet het hier ook nog even bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites