Ga naar inhoud

EC: hoe konijn beste verzorgen?


Filops

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Zondag (ondertussen bijna 5dagen geleden) werd bij mijn trouwe ouwe rakker (7jaar) EC vastgesteld. Hij wou niet eten en had evenwichtsproblemen. 

Bij de dierenarts was hij zijn kop aan het wiegen en bewogen zijn ogen heen en weer. Zijn toestand was dus plots verslechterd (waarschijnlijk door de stress van de autorit). 

We zijn een behandeling opgestart, maar sinds gisterenavond is hij heel fel beginnen tollen om zijn as. Ik was ervan overtuigd dat het over and out was, maar de dierenarts vertelde mij dat dit symptomen zijn van die vieze parasietziekte. Ze raadde mij aan hem in een vervoersbakje (zie foto) te zetten zodat hij niet kan verder tollen.  Ik heb hem daarin eten en drinken gegeven, hetgeen meestal op is na een tijdje. Hij verblijft er nu nog steeds in wat ik heeeel erg zielig vind, hij blijft echter nog steeds onstabiel en tolt nu en dan nog wel eens (1 a 2 keer per uur). Is dergelijk vervoersbakje een lange termijnoptie of baken ik een deel van zijn normale binnenverblijf af? De ondergrond is in beide gevallen ruw. Ik weet echt niet hoe of wat. Kan iemand mij raad geven? 

 

 Alvast superhard bedankt! 

Schermafbeelding 2019-10-10 om 15.22.54.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het artikel over EC al gezien op de site, daar staan ook tips in voor de verzorging:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

 

 

Citaat

 

Tips voor de zorg van een EC konijn:

Wat kan je als baasje doen om het jouw konijn zo prettig en comfortabel mogelijk te maken? We hebben een aantal tips op een rijtje gezet.

 

- Controleer het konijn meerdere keren per dag. Controleer ook goed op plakpoep, vaak eten konijnen tijdens de behandeling de blindedarmkeutels niet op, en hebben ze afwijkende ontlasting. Maak dit op tijd schoon.

- Haal het konijntje naar binnen, eventueel met maatje als het konijn daar behoefte aan heeft, en zorg voor een warm, comfortabel verblijf. Gebruik een snugglesafe om een warme, fijne ligplek te maken voor het zieke konijn. 

- Leg een vaste, enigszins stroeve ondergrond neer zodat het konijn zich ook met de evenwichtsproblemen goed kan verplaatsen, bijvoorbeeld op een hennep bodem mat. Op losse bodembedekking zoals stro kan een EC konijn flink uitglijden en moeite hebben met bewegen. 

- Hoewel ruimte voor konijnen heel fijn is, kan het voor een konijn met evenwichtsproblemen juist makkelijker bewegen zijn als er steun is. De zijkanten van een ruime traliekooi kunnen juist steun bieden in dit geval. Zet niet te veel obstakels neer. 

- Maak het verblijf drempelloos

- Haal voldoende verschillende soorten voedsel in huis. Denk aan kleinverpakkingen van verschillende merken konijnenbrokken, het favoriete verse groenvoer, gedroogde kruiden, diverse hooisoorten. Alles om te zorgen dat het konijntje zelf zo goed mogelijk blijft eten en de bouwstoffen heeft voor herstel. 

- Zorg dat je goede kwaliteit dwangvoeding in huis hebt, zoals supreme recovery of burgess dual care.  Dit is ook in een bakje of vanaf een lepel aan te bieden, zonder dat je hoeft te dwingen. Sommige zieke konijntjes vinden dat fijn eten tijdens hun herstel, het kost minder moeite dan zelf naar een voerbak te moeten lopen en minder moeite dan voedsel waar ze op moeiten kauwen. Vergeet ook niet spuitjes te kopen om de dwangvoeding eventueel echt onder dwang toe te dienen, als dat nodig is.

- Eet het konijn slecht? Haal babyvoeding in huis. Normaal gezien adviseren wij niet snel om te dwangvoeren met babyvoeding.  Er zitten vaak suikerrijke producten in, die ook niet ideaal zijn voor de konijnendarmen. Bij echt hele zieke konijnen moet je toch iets, en kan het een laatste redmiddel zijn. Er zijn een aantal potjes, vaak eerste babyhapjes genoemd, waar maar weinig ingrediënten in zitten. Bijvoorbeeld alleen wortel, banaan of appel. Let goed op dat er geen dingen in zitten die konijnen niet mogen eten.  Meng er een beetje dwangvoerpoeder doorheen, en bied het op een lepeltje aan. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry had het artikel gelezen, maar duidelijk niet aandachtig genoeg. De babyvoeding heeft me nochtans geinspireerd om de dwangvoederpap wat te mengen met banaan (heel weinig uiteraard). Het had meteen succes. 

 

Het heeft echter niet echt mogen baten... Wanneer hij deze middag grote honger had, weigert hij nu ook maar iets te eten. Dwangvoederen is geen optie aangezien hij non stop aan het tuimelen is nu. Zijn hoofd hangt niet gewoon scheef, maar is volledig gedraaid en zijn pootjes werken overduidelijk niet mee. Hij verliest zijn evenwicht en gaat aan het rollen. Ik probeer hem zo rustig mogelijk te houden, maar kan niet de hele dag hem vasthouden. Ik besef dat het voor hem niet meer dragelijk is. Door het vele tuimelen, heeft hij zijn achterpootje volgens mij bezeerd. Het staat in een extreem vreemde hoek en werkt niet mee. Als ik eraan kom, vertoont hij ook geen reactie hoewel hij normaal niet kan verdragen dat er iemand aan zijn pootjes komt.

Hoewel we er volgens de dierenarts 'snel' bijwaren, zal mijn trouwe vriend de parasiet niet overwinnen. Morgen gaan we naar de dierenarts om een spuitje. Ik weet dat er misschien nog een waterkansje is (de dierenarts sprak dat ze nog cortisone zouden kunnen geven), maar dit leven is voor onze fiere jongen niet konijnwaardig. Hij is al 7,5 jaar. Ik wil hem deze hel niet laten doorstaan voor een paar extra maanden. Het doet pijn, maar ik heb het gevoel dat ik hem meer eer aandoe door hem te laten gaan dan te blijven strijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt heftig. Wat voor behandeling is er precies gestart? 

 

Mocht je er iets aan hebben, dit is het verhaal van één van mijn konijnen. Joris, die is er gelukkig zonder restverschijnselen doorheen gekomen. Misschien geeft het hoop: 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zijn achterpoot gebroken? Omdat je zegt dat het in een extreem vreemde hoek staat.

 

Veel sterkte.

 

Mocht het nodig zijn, weet dat er altijd een dierenarts dienst heeft voor spoed buiten de openingstijden (vaak kan je het normale nummer bellen en word je doorverbonden of krijg je het spoedtelefoonnummer te horen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

Klinkt heftig. Wat voor behandeling is er precies gestart? 

 

Mocht je er iets aan hebben, dit is het verhaal van één van mijn konijnen. Joris, die is er gelukkig zonder restverschijnselen doorheen gekomen. Misschien geeft het hoop: 


 

 

Heb het verhaal van Joris gisteren al gelezen. Het gaf inderdaad hoop. Bedankt om het te delen, ik denk dat het vele konijnenbaasjes met zieke diertjes steun biedt!

We zijn meteen gestart met panacur (dubbele dosis) tegen die parasiet. Alsook antibiotica en een extra ontstekingsremmer (meloxoral).  Ik dacht dat het nu toch al een beetje gestabiliseerd zou moeten zijn, maar zijn toestand verslechtert alleen maar lijkt me. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Lienappelsien:

Is zijn achterpoot gebroken? Omdat je zegt dat het in een extreem vreemde hoek staat.

 

Veel sterkte.

 

Mocht het nodig zijn, weet dat er altijd een dierenarts dienst heeft voor spoed buiten de openingstijden (vaak kan je het normale nummer bellen en word je doorverbonden of krijg je het spoedtelefoonnummer te horen).

 

Ja ik weet niet precies wat er gebeurt is. Ik denk dat het deels mijn fout is. Op aanraden van de dierenarts heb ik hooi in zijn minikooitje gelegd. Door het tollen is hij daarin verstrikt geraakt en waarschijnlijk heeft hij daardoor een verkeerde beweging gemaakt. Het pootje zelf is niet gehoekt, maar staat tov zijn lijfje nogal vreemd. Het zorgt er in elk geval voor dat hij zichzelf absoluut niet meer kan rechthouden. 
Het zou ook kunnen dat dit weer een symptoom is van die parasiet (nl verlamd achterpootje), maar dat zou dan betekenen dat hij nog slechter achteruit gegaan is. Een sleepend achterpootje had hij ervoor immers niet.

 

De dierenarts van wacht heeft al dikwijls een telefoontje van mij gekregen 😉 Maar het is geen dringend geval. Ze kunnen zelf niet veel meer doen zeggen ze en zo rap rap een spuitje halen, vind ik misschien ook niet echt eervol. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .