Spring naar bijdragen
Pablo&Lola

Ren buitenkonijnen winterklaar

Recommended Posts

Goedemorgen allemaal, 

Bij deze zou ik graag jullie advies willen vragen over de konijnenren van mijn lieve buitensnuiten (een Vlaamse dame en haar kleine heer). 

De ren is 8 a 9 m2 groot en is omgeven door twee stenen muren en twee relatief "open" kanten, bedekt met gaas. Sinds afgelopen winter hebben we aan één open kant bouwzeil opgehangen ivm inwaaiende wind, regen en sneeuw. Afgelopen winter was deze open kant helemaal bedekt. Eén van de konijnen was toen niet fit en met het zeil naar beneden was het behaaglijk en een stuk warmer in de ren. Van het voorjaar hebben we het zeil weer tot halverwege omhoog gedaan (zie bijgevoegde foto).

Met de aankomende kou en nattigheid wil mijn vriend het zeil weer helemaal naar beneden doen, maar ik twijfel. Het maakt de ren namelijk wel erg donker en de konijnen kunnen dan niet meer naar buiten kijken. Bovendien hebben de konijnen in de ren toegang tot twee schuilhokken die straks weer gevuld zullen zijn met stro. Aan de andere kant is het wel een stuk aangenamer qua temperatuur en blijft sneeuw en regen geheel buiten. De kant van de deur blijft uiteraard open voor ventilatie. 

Wat raden jullie aan? Zeil zo laten hangen of helemaal naar beneden? Hebben jullie eventueel andere tips om de ren winterklaar te maken? 

Alvast heel erg bedankt! 

Foto_ren_2019.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een handige oplossing zo met dat zeil, dat je ook nog qua hoogte kan aanpassen. Gaat het niet klapperen door de wind? Dat had ik toen ik een keer een stuk van de ren dicht wilde maken met zeil. 

Als ik zo naar de foto kijk denk ik dat het wel erg donker wordt als je het zeil helemaal tot beneden door laat lopen. Aan de rechterkant is de wand ook al tot halverwege dicht, dus dan komt er maar heel weinig licht in de ren. Het is voor hun gezondheid wel goed om voldoende licht te krijgen. Ze hebben ook gewoon schuilhokken, dus het is ook niet nodig. Hoe je het nu hebt blijft het grootste deel van de ren ook helemaal droog denk ik.

Ik zou het dus zo laten, en bij een periode van -10% of zo het eventueel wel tijdelijk dichtmaken. 

Zijn ze nu weer gezond?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou het zo laten hangen. Zonlicht is erg belangrijk voor konijnen, en als het helemaal laag is, dan is het wel een heel donker verblijf. Als er goede nachthokken in zitten, zou het echt voldoende beschutting moeten zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lienappelsien & @Evee Bedankt voor jullie reacties! Dan laat ik het zo hangen. Ik zie dat de ren er op de foto overigens erg donker uitziet, maar het is gewoon licht als je erin staat. 😉 

De nijnen die er vorige winter in zaten zijn beide inmiddels overleden/ingeslapen.. 😪 De konijnen die er nu in zitten zijn allebei gezond, maar het is dus wel hun eerste winter bij ons en dat vind ik best wel spannend. Maar goed, het is altijd maar afwachten hoe extreem de temperaturen worden en in het ergste geval kan het zeil alsnog naar beneden en snugglesafes hebben we ook in huis. 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij extreme kou en/of wind zou je ook plexiglas ( te bestellen op maat ) aan de onderkant kunnen bevestigen. Hebben ze toch nog licht en Kunnen ze ook nog naar buiten kijken  :)  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb inderdaad ook aan plexiglas zitten denken, maar... hoe groot is de kans dat de ren in de fik vliegt bij gebruik van plexiglas? Ik kwam ooit ergens een artikel tegen over een konijnenhok dat vlam had gevat door de combinatie van direct zonlicht en een waterfles, waarbij de waterfles als vergrootglas fungeerde. Ik ben als de dood dat dat ook met plexiglas kan gebeuren. Weet iemand hier meer van? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is 1x gebeurd in engeland tijdens een hittegolf. De kans is zeer klein, zeker in de winter, dat dat gebeurd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites