Ga naar inhoud

Voorbereiding operatie


Floppyears

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb een afspraak met de dierenarts gemaakt om Pixie te laten helpen. Omdat het voor een voedster ingrijpender is heb ik de hele week vrij genomen, dus dat is wel fijn. Ik heb alleen nog wat vragen.

Ik heb begrepen dat konijnen door de narcose moeite hebben om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Is het voor haar fijn als ik een heatpack bestel? Is het ook handig om alvast spullen te bestellen zodat ik als het nodig is direct kan dwangvoeren? 

Alvast bedankt voor de tips. 

Groetjes,

Maaike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een snugglesafe heatpad is heel handig inderdaad. Ze moet ook de eerste dagen binnen in huis zitten, tot ze weer goed zelf eet en keutelt. Verder zorg ik altijd dat ik voldoende verschillende soorten voedsel in huis heb, zodat ik ze echt op alle manieren kan verleiden weer te gaan eten. En vraag pijnstillers mee aan de dierenarts, eventueel ook darmstimulans. Dat kan soms net het zetje geven wat ze nodig hebben om weer zelf te eten.

 

Wat dwangvoer betreft zorg ik altijd dat ik wel iets in huis heb, maar een papje van de brokken maken kan eventueel ook. Maar het is beter dat ze zelf gaat eten, dan dat je moet dwangvoeren, vandaar dus dat ik na operaties vooral inzet op vers groenvoer, verse kruiden, gedroogde kruiden. Dat zijn meestal de dingen die ze als eerst weer gaan eten. Hooi volgt dan, en brokjes meestal pas als laatste weer. 

 

De meeste info staat verder in deze artikelen:

 

Castratie / sterilisatie bij konijnen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Zorg na een operatie: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel.

Ze lopen bij mij altijd binnen want dat vind ik gezellig. Ik heb je gelijk werk gegeven want ik heb net een bestelling gedaan 😁

Kruiden en groente krijgen ze standaard en vooral zij is heel erg voergericht dus ik hoop dat het helpt dat ze dan snel weer eet. Handdoeken liggen ook altijd in de ren, want zij speelt graag voor spook. Ik zal ze in elk geval even in de was doen voor ze naar de dierenarts gaat. 

Ik vind het zelf wel heel eng omdat het toch wel een flinke operatie is. Maar het is wel fijn om te lezen dat het vaak gewoon goed gaat. 

Groetjes,

maaike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels toch al heel wat dames laten castreren, en hoewel het altijd wel even spannend is tot het moment dat ze weer normaal eten en keutelen, heb ik gelukkig nooit echte problemen gehad met het herstel. Het is fijn dat je even de tijd hebt goed voor ze te zorgen. De hele week is misschien wat heel lang en hopelijk niet nodig, maar de eerste 2 dagen na de ingreep vind ik zelf altijd heel fijn om thuis te zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik heb het idee dat de dierenarts er makkelijker over doet dan het is. Mijn konijn lag echt op sterven. Ik heb alles geprobeerd, maar ik kon haar niet oppakken want dan ging de wond open. Ik had kruiken onder de kooi en nog steeds was ze ijskoud. Ik heb alles geprobeerd maar ze wilde niet eten. Ik heb haar een nestje van handdoeken gegeven een hele grote kus gegeven met de gedachte dat als ik de volgende ochtend naar beneden zou gaan dat ze dan dood zou zijn. Dit was niet het geval. Maar echt levend kon ik het ook niet noemen. Toen kon ik haar eindelijk heel voorzichtig oppakken en echt een hele grote handdoek best wel strak om haar heen doen. Zodat ze haar eigen wond niet openmaakt tijdens het spartelen. Ik heb haar gedwangvoederd met wortel babyvoeding. Aangezien de care+ brokken niet tot dwangvoeding gemaakt kunnen worden. Ik mindere steeds zodat ze nog niet vol zat en wel zelf moest gaan eten. Tip! Geef een waterbak ipv een fles. Is voor haar makkelijker. Ik gaf haar op een gegeven moment wortel pap op een bordje en dat at ze. Toen geraspte wortel. At ze ook. En toen begon ze langzaam weer wat hooi te eten. Alleen moet dat in een balletje want ze mag er niet op gaan liggen. En het doet een konijntje dan pijn om zijn hoofd omhoog te doen, dus zorg dat je het balletje heel laag hangt. En ik denk eigenlijk dat het beter is als je op de dag van operatie niet vrij neemt. Het duurt vaak erg lang tot je ze mag ophalen. Ook zou ik dan aanraden alleen de dag erna thuis te blijven ook vanwege haar temperatuur. Maar daarna kan je niet heel veel voor haar betekenen dus zoek wel een beetje afleiding. Mijn konijn heeft het gered. Maar het is heel heftig. De grootste tip voor mij is een warme handdoek. Of een kruik in een handdoek. Of misschien een knuffel die je in de magnetron kan doen. Succes!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hallo Hoi dat klinkt wel als een horror verhaal zeg! Was het wel door een goede, konijnkundige dierenarts gedaan? Het klinkt alsof daar echt iets niet goed is gegaan. Een konijn hoort normaal gezien pas mee naar huis gegeven te worden door de dierenarts als het diertje goed bij is en op temperatuur is. Het is wel belangrijk dat je ze dan thuis ook warm houd (in ieder geval de eerste nacht). Als ik jouw verhaal zo lees, had het konijn in opname moeten blijven / terug moeten gaan naar de dierenarts voor intensievere controle en zorg. Is het uiteindelijk wel goed gekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker is het goed gekomen. Haar vacht is nu een jaar later net pas weer helemaal aangegroeid. Het is gedaan bij Ranzijn. Pluisje was op temperatuur maar we hebben te weinig voorlichting gehad. We kregen wat extra antibiotica en moesten wat langer doorgaan met de antibiotica. Toen werd ze beetje bij beetje weer de oude. Alleen naar mijn idee is het niet goed om 2 weken met antibiotica door te gaan. Ze hebben ons ook nooit verteld dat ze warm gehouden moest worden. Sterker nog ze vertelden ons dat ze weer oké was. Wat natuurlijk helemaal niet zo was. En ze heeft heel lang gepiept bij het oppakken omdat ze zeker nog 1,5 maand met een blauwe plek rondliep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Hallo Hoi:

Ja zeker is het goed gekomen. Haar vacht is nu een jaar later net pas weer helemaal aangegroeid. Het is gedaan bij Ranzijn. Pluisje was op temperatuur maar we hebben te weinig voorlichting gehad. We kregen wat extra antibiotica en moesten wat langer doorgaan met de antibiotica. Toen werd ze beetje bij beetje weer de oude. Alleen naar mijn idee is het niet goed om 2 weken met antibiotica door te gaan. Ze hebben ons ook nooit verteld dat ze warm gehouden moest worden. Sterker nog ze vertelden ons dat ze weer oké was. Wat natuurlijk helemaal niet zo was. En ze heeft heel lang gepiept bij het oppakken omdat ze zeker nog 1,5 maand met een blauwe plek rondliep. 

 

Wat sneu 😞 Arm ding. Gelukkig dat het uiteindelijk wel goed gekomen is. Antibiotica is altijd lastig bij konijnen. Het heeft veel effect op de spijsvertering, wat je eigenlijk niet wil bij een zwak konijn, maar geen antibiotica is vaak ook geen optie, ik bedoel, ze geven het niet voor niets mee, er is dan wel een bacteriële infectie. Goede nazorg en informatie meegeven over de zorg na de ingreep is naar mijn mening net zo belangrijk als het goed uitvoeren van de ingreep op zich. Wat jammer dat dat soms nog mis gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff wat vreselijk voor je konijntje zo'n ervaring (en ook voor jezelf natuurlijk). Stom dat je dierenarts zo weinig informatie mee heeft gegeven. 

Ik wil er nog even bijzeggen dat je je konijn de eerste dag en nacht niet alleen moet laten met een waterbak. Van de narcose kunnen ze versuft zijn en verdrinken in de bak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei IreneM:

Pff wat vreselijk voor je konijntje zo'n ervaring (en ook voor jezelf natuurlijk). Stom dat je dierenarts zo weinig informatie mee heeft gegeven. 

Ik wil er nog even bijzeggen dat je je konijn de eerste dag en nacht niet alleen moet laten met een waterbak. Van de narcose kunnen ze versuft zijn en verdrinken in de bak. 

Maar hoe geef je ze dan te drinken? Want een waterfles doet pijn. Die van mij had wel gewoon een waterbak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry beetje laat, dank je wel voor jullie reacties. Ik zal er aan denken dat ze makkelijk bij het water kan.

Wat een nachtmerrie dat het bij jouw konijn zo ging. Daar moet ik echt niet aan denken. Ik weet met Jazz nog dat ze voor hij mee naar huis mocht hem nog even samen met mij hebben nagekeken en hebben uitgelegd hoe de pijnstilling moest worden gegeven.

Volgende week dinsdag heb ik de afspraak. Ik zal nog wel laten weten hoe het is gegaan. Ik vind het zelf wel fijn om de hele week vrij te hebben. Ik moest toch nog dagen opmaken omdat ik die anders in januari kwijt ben.

groetjes,

maaike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen weggebracht. Ze ging rustig zelf het mandje in. Ondertussen is ze weer thuis. Ze wil nog niet eten, maar ze hopt al wel een beetje rond. Mn rammetje Jazz lijkt veel meer van slag. Hij blijft maar stampen en hard wegrennen als ik me beweeg. Geen idee waarom hij zo raar doet.

Ik ben niet blij met mijn dierenarts deze keer om eerlijk te zijn. Vorige keer met Jazz was de dierenarts echt heel zacht met hem en heeft hij ook het eten gekregen dat ik had meegegeven. Ik mocht hem ook vasthouden tijdens het onderzoek. Nu wilde Pixie niet haar mandje uit en ik vroeg of ik het even zelf zou doen. Maar dat wilde hij niet, toen pakte hij haar zo bij haar vacht en trok haar het mandje uit. Misschien is dat normaal bij dierenartsen maar ik vond het zo ruw. Ze heeft ook niets gekregen van wat ik had meegegeven, nu had ze het waarschijnlijk toch nog niet gewild maar echt zo vervelend. 

Maar goed nu eerst zorgen dat ze wat gaat eten en drinken.

groetjes,

Maaike

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .