Ga naar inhoud

Sinds anderhalve week bijna dagelijks blinde darm keutel


tam86

Aanbevolen berichten

Sinds ruim een week vind ik bijna elke ochtend een hele of halve blindedarm keutel. Hij ligt steeds op dezelfde plek dus ik neem aan dat het van hetzelfde konijn is. Mijn konijnen krijgen s ochtends 10 Gr Versele laga complete en rond 20.00u nog eens 10 Gr. 20 Gr. Per Konijn. Ze krijgen één A twee lijnzaadbrokjes per dag (vooral in de rui). Verder eten ze goed hooi en kruiden. Ze zijn erg actief en levendig. De “normale” keutels zijn normaal en ze drinken goed. In de ochtend en in de avond krijgen ze één paardenbloemwortel voor de kiezen. Rond 17.00u krijgen ze groenvoer (minimaal drie soorten). 

 

Waar kan het aan liggen dat ik plotseling deze keutels vind? Zal ik nog minder brokjes moeten geven?

 

Met regen en storm zitten ze weggedoken. Misschien dat ze het spannend vinden en daarom hun keutel niet opeten of is dit te ver gezocht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je iets anders gedaan sinds het is veranderd? Meer brokken? Begonnen met de lijnzaadbrokjes? Ander groenvoer? 

Zoja: Dan zou ik stoppen met wat je veranderd hebt, en kijken of het dan beter wordt.

Zo niet, dan misschien helemaal teruggaan naar de basis? Veel hooi en water en de 20gr brokken per konijn. En dan het groenvoer weer langzaam opbouwen en in de gaten houden of het opnieuw begint.

 

Ik ken het voer overigens niet, dus ik weet niet of 20gr per konijn te veel is. Hoe groot zijn je konijnen? Ik geef zelf Science selective supreme en zit rond de 15 gram per kilo lichaamsgewicht per konijn per dag, en dat zie ik hier ook vaker voorbij komen voor science supreme. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei happy211:

Heb je iets anders gedaan sinds het is veranderd? Meer brokken? Begonnen met de lijnzaadbrokjes? Ander groenvoer? 

Zoja: Dan zou ik stoppen met wat je veranderd hebt, en kijken of het dan beter wordt.

Zo niet, dan misschien helemaal teruggaan naar de basis? Veel hooi en water en de 20gr brokken per konijn. En dan het groenvoer weer langzaam opbouwen en in de gaten houden of het opnieuw begint.

 

Ik ken het voer overigens niet, dus ik weet niet of 20gr per konijn te veel is. Hoe groot zijn je konijnen? Ik geef zelf Science selective supreme en zit rond de 15 gram per kilo lichaamsgewicht per konijn per dag, en dat zie ik hier ook vaker voorbij komen voor science supreme. 

Het gekke is dat ik niets veranderd heb. Ze krijgen al twee jaar hetzelfde. Het is begonnen toen het zoveel ging regenen en waaien. Waardoor ze meer gingen wegduiken. 

 

Mijn konijnen zijn middelgroot. Op de verpakking staat dat ze nog meer mogen, maar toen werden ze dikker. 20 Gr per konijn werkt beter. Ik kan kijken hoe het gaat met 15 Gr per konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei tam86:

Het gekke is dat ik niets veranderd heb. Ze krijgen al twee jaar hetzelfde. Het is begonnen toen het zoveel ging regenen en waaien. Waardoor ze meer gingen wegduiken. 

 

Mijn konijnen zijn middelgroot. Op de verpakking staat dat ze nog meer mogen, maar toen werden ze dikker. 20 Gr per konijn werkt beter. Ik kan kijken hoe het gaat met 15 Gr per konijn. 

Gek inderdaad dat het nu ineens is, als ze al 2 jaar deze voeding krijgen. Ik weet niet of je dan minder moet gaan voeren, zou het misschien toch ergens anders gaan zoeken. Maar waar, daar heb ik ook geen idee van.

Misschien dat iemand anders een tip heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere kruiden gegeven dan anders? Je zou eens een zo vers mogelijke blindedarmkeutel naar de dierenarts kunnen brengen voor onderzoek, misschien een wormbesmetting? 

 

Ik zou het verder ook niet weten, het klinkt alsof je het qua voeding eigenlijk gewoon prima doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk me dat ik een aantal weken geleden kamille en goudsbloem door de gewone kruiden heb gemixt. Misschien dat dat een oorzaak kan zijn. Kunnen konijnen overgevoelig zijn voor bepaalde kruiden? Ik heb ze btw van de bunnybunch webwinkel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan, maar het is wel wat ver gezocht. Kamille en goudbloem zijn dan niet echt kruiden waar ze snel spijsverteringsproblemen van zouden krijgen. Zeker kamille niet. En ik neem aan dat ze het ook gewoon met mate krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei Evee:

Het kan, maar het is wel wat ver gezocht. Kamille en goudbloem zijn dan niet echt kruiden waar ze snel spijsverteringsproblemen van zouden krijgen. Zeker kamille niet. En ik neem aan dat ze het ook gewoon met mate krijgen. 

Ja, ze krijgen er weinig van. Het grootste gedeelte bestaat deze keer uit weegbree en daar hebben ze nooit gek op gereageerd. Ze krijgen een handje kruiden per dag gemixt door het hooi. 

 

Voor de zekerheid zet ik ze op 15 gram brok en op de oude kruiden. En anders idd met een drolletje naar de dierenarts. Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update. Ik heb de konijnen op 15 gr brok gezet. Ik heb één dag geen keutel gevonden. Twee dagen een halve keutel en vandaag paar klontjes. Wat mij opviel vandaag is dat er liep een jonge speelse kat rondom de ren en tegen de ren aansprong waar mijn konijn erg bang voor was. Ze was aan het stampen en ja hoor, blindedarm keutels. Ik heb echt het idee dat ze ze door angst (regen, wind, dieren rondom de ren) niet opeet. Herkent iemand dit?

 

Daarna heb ik wat research gedaan en ik kwam uit op Protexin Bio-Lapis. Dit kan blijkbaar gegeven worden in stressvolle perioden. Sowieso heeft deze voedster in het verleden gasbuikjes gehad en voelt ze zich regelmatig spontaan een uurtje niet lekker (suf, geen honger). Misschien dat haar darmflora verstoord is. Zou dit product (voor een tijdelijke kuur) uitkomst kunnen bieden? Is iemand bekend met dit product?

 

bedankt!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik merk hier dat blindedarmkeutels weleens vergeten worden als een nijn tijdens het eten ervan afgeleid wordt, maar dat is vrij zelden. Volgens mij eten ze de blindedarmkeutels ook niet als ze ziek zijn of last van wormen hebben. Zien de blindedarmkeutels er ook anders dan normaal uit, bijvoorbeeld zachter? En hoe zien de gewone keutels eruit? 

 

Ik heb wel ervaring met Biolapis, maar vaak in combinatie met medicatie, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de precieze uitwerking ervan is. Ze krijgen er hier in ieder geval wel een super glanzende vacht van. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .