Ga naar inhoud

Tips voor zindelijk maken


happy211

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand tips voor het zindelijk maken van mijn nijnen? Ze doen het al heel braaf alleen op 1 verdieping van het hok: beneden, net waar ik het niet echt makkelijk schoon kan maken 😂.

Ze hebben een toiletje, en gebruiken die ook wel voor de plasjes en wat keutels, maar de meeste keutels liggen verspreid over die verdieping.

Ik weet dat je als baasje consequent moet zijn met keutels terug in de toiletbak leggen, maar dat lijkt me hier niet echt te doen. Onderstaande foto is van 1 nachtje (alle zwarte vlekjes zijn keutels, 's avonds rond 6 uur het hok schoongemaakt, dit is volgende ochtend op 8 uur). Is het normaal dat 2 konijnen zoveel keutels produceren?😂

 

Ik heb ook al geprobeerd deze zomer om geen stro beneden weg te leggen (had toen alleen een handdoek erin gelegd voor de grip), maar dat hielp niet, en is nu denk ik ook geen optie meer ivm kou?

 

Moet ik toch een grotere toiletbak hebben, ondanks dat ze hem dus wel gewoon gebruiken en er prima in passen? Of het gewoon accepteren, en iedere dag heel de onderste verdieping schoonmaken? 

 

 

20191005_111826_resized.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staan heel veel tips over zindelijkheid: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

 

Bodembedekking weglaten zou ik nu niet snel doen nee, of in ieder geval niet overal, ze hebben wel al wat beschutting en warmte nodig nu in de nachten. Maar je zou wel eens kunnen proberen of andere soort bodembedekking verschil maakt voor jouw konijnen. Iets waardoor ze wat duidelijker verschil merken tussen toilet & verblijf. Een grotere toiletbak kan zeker ook verschil maken. Veel succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geprobeerd een oude reismand in de ren te zetten als toilet, maar die gebruikten ze niet (gingen er wel in om aan het hooi te knabbelen, maar de keutels gingen netjes in het hok). Had wel houtsnippers en keutels uit hun toiletje in de reismand gedaan, maar daar keken ze dus niet naar. 

 

Ik weet dat houtsnippers niet oke zijn, maar dit waren ze gewend en was bang dat, als ik over zou stappen op andere bodembedekking voor hun toiletje, dat ze hem dan helemaal niet meer zouden gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze nog geen stro. 

 

Ik zou een grotere bak neerzetten. Bijvoorbeeld zo’n curver opbergbak van 60 bij 40 cm. 

 

Stro en kleedjes is voor sommige konijnen heel aantrekkelijk om op te plassen en keutelen. Het maakt daarbij soms wel uit waar het ligt. Als je boven in het hok ook stro hebt liggen en ze dat wel schoon houden, dan zou ik alleen boven stro leggen en de rest gewoon kaal houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 12-10-2019 at 12:28 zei Lienappelsien:

Bij mij hebben ze nog geen stro. 

 

Ik zou een grotere bak neerzetten. Bijvoorbeeld zo’n curver opbergbak van 60 bij 40 cm. 

 

Stro en kleedjes is voor sommige konijnen heel aantrekkelijk om op te plassen en keutelen. Het maakt daarbij soms wel uit waar het ligt. Als je boven in het hok ook stro hebt liggen en ze dat wel schoon houden, dan zou ik alleen boven stro leggen en de rest gewoon kaal houden. 

Bedankt @Lienappelsien! Ik heb inderdaad het stro beneden weggelaten en nu gaat het al een tijdje goed 😀

Moet ik dit nu een tijd zo houden, of kan ik er al weer aan gaan denken om weer stro beneden te leggen nu het volgende week zo gaat afkoelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-10-2019 at 21:37 zei Hermandebeste:

Als het echt niet lukt zou je nog een luier kunnen overwegen, ze bestaan echt geen grap. Lees mee, herken het probleem, het wisselt bij ons heel erg kan een hele tijd goed gaan en dan slaat het plotseling om. 

Misschien dat dat werkt voor een incontinente kat ofzo, maar zie je een konijn al hupsen met 100+ keutels in zijn broek... En niet onbelangrijk kunnen ze dan niet meer bij hun blindedarm keutels!

 

@happy211 Fijn dat het nu beter gaat! Als het werkt zo zou ik het stro beneden gewoon weglaten. Een warm plekje boven is in principe voldoende. Je zou evt. een groter toilet met een lekker laag stro beneden kunnen zetten, want aldus mijn konijnen is een toilet ook een prima bed 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-10-2019 at 10:05 zei Rifca:

Misschien dat dat werkt voor een incontinente kat ofzo, maar zie je een konijn al hupsen met 100+ keutels in zijn broek... En niet onbelangrijk kunnen ze dan niet meer bij hun blindedarm keutels!


Er is blijkbaar een markt voor anders zou het niet te koop zijn, zou het zelf nooit gebruiken voor onze konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .