Spring naar bijdragen
Ot&Sien

Rui verschillend per konijn?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: Ot & Sien hebben vroeger altijd ergens binnen gewoond en nu zitten ze bij ons buiten (vanaf 25 augustus). Sien is heel duidelijk in de rui, de haren komen met bossen tegelijk los. Bij Ot zie ik dit niet. Hoe is dit te verklaren? Gaat het wel goedkomen met zijn wintervacht?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ruit iedereen op eigen tempo en patroon, ik denk niet dat je zorgen hoeft te maken maar het kan natuurlijk nooit kwaad om in de gaten te houden of Ot het niet te koud krijgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Konijnen kunnen echt een heleboel soorten vacht hebben. Van super zacht en glad tot borstelig en ruw tot pluizig tot langharig. Dat zie je bij andere dieren ook veel  (misschien dat je daar ervaring mee hebt? Paarden en honden bijvoorbeeld). Elke vachtsoort verhaart weer anders. Mijn muffin voelt vergeleken met Monster best wel ruwig en ze heeft een langere topvacht, maar lijkt zowat geen ondervacht te hebben. Zij verhaart vrijwel niet. Monster is echt super zacht, ik heb nog nooit zo'n zacht konijn gehad.😆 Hij heeft volgens mij een giga dikke ondervacht en is grote delen van het jaar vreselijk in de rui.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn Vlaamse reus was nog maar net klaar met het verharen van winter- naar zomervacht en is nu alweer bezig met haar wintervacht. Voor mijn gevoel heeft er maar een week of twee tussen gezeten dat ze niet aan het verharen was... Hopelijk verloopt de overgang naar wintervacht wat sneller. 

Weet iemand of het zo kan zijn dat konijnen tijdens hun eerste levensjaar meer moeite hebben met verharen, omdat ze dat nog niet eerder hebben ondervonden? Of ligt het gewoon aan de wisselvallige temperaturen waardoor het allemaal langer duurt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites