Ga naar inhoud

Nieuw konijn gaat na 2 weken dood (al 3x)


KoosenJoep

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben nieuw hier en ik gooi er gelijk een heftig onderwerp in.. Ik heb kippen en konijnen en nu is al 2x mijn nieuwste konijn na een week of 2 dood gegaan. De eerste keer door een gasbuik, de tweede keer waarschijnlijk ook. 

 

Het begon met niet eten en ondanks dwangvoeren en medicijnen zijn ze een dag of 2/3 later dood.

 

Ik dacht stomme pech.. En wilde het nog 1x gokken. En nu heb ik sinds 2 weken weer een nieuw konijn en ze eet sinds vrijdag avond niet meer zelf. Nu zit ze alleen nog maar stil en vooral met haar ogen dicht. Ik ga er vanuit dat ook deze het niet gaat halen:(

 

Nu kan het haast geen toeval meer zijn denk ik. 3 keer binnen 2 weken een konijn verliezen door niet eten. Maar wat kan het zijn? Ik durf nu geen konijn meer te kopen.. Maar mijn andere konijnen (en kippen) gaan hartstikke lekker..

 

En ja ik ben naar de dierenarts geweest met de eerste 2. 200 euro lichter en de conclusie was gasbuik, maar dat geloof ik dus niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom. Wat een triest verhaal. Het is voor ons zo heel moeilijk om er iets van te zeggen. Misschien als je wat meer informatie kunt geven. 

Waar heb je de konijnen vandaan gehaald? Hoe oud waren ze toen? Waren ze gevaccineerd? Wat eten ze?

Het konijn dat nu ziek is, eet ze helemaal niet of krijgt ze dwangvoer?

Is je dierenarts wel konijnkundig? Mocht je een andere zoeken, kijk dan eens hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waren steeds jonge konijnen. Een week of 10, maar op het koppelen na geen stress en gezond (op het oog).

 

En dan.. na 2 weken opeens van een vrolijk huppelend konijn, niet meer op eten af rennen.. afzonderen van de rest, in een hoekje zitten en ondanks dwangvoeren snel achteruit, ogen dicht, rustig ademen en uiteindelijk sterven (echt heel zielig, maar snachts overlijden en in hun eigen urine gevonden).

 

Dwangvoeren met een spuitje doe ik, helpt dus niet.. verder pijnstilling en iets om de darmen op gang te helpen van de dierenarts en iets om ze op te peppen.

 

De 1 was wel gevaccineerd, de ander niet en alleen het nieuwe konijn gaat dus steeds dood.

 

Zowel bij fokkers als via marktplaats gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat je ze iets hebt gegeven wat ze niet mogen eten? Of kunnen ze misschien zelf ergens bij wat giftig is?

Zitten ze nu binnen? Met een gasbuikje hebben ze vaak ook een te lage temperatuur, dan kan het ook helpen om er kruiken bij te leggen (wel in een handdoek gewikkeld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft gissen om nu te achterhalen wat het geweest is, alleen onderzoek door de dierenarts kan de doodsoorzaak echt vaststellen. 

 

Lopen ze samen met kippen in 1 verblijf? 
Dan zijn wormbesmettingen en gasbuiken door verkeerde voeding de meest voor de hand liggende oorzaken. Beide kunnen voor jonge konijntjes, die erg kwetsbaar zijn, dodelijk zijn. Maar ook RHD/VHS, een besmettelijke ziekte waar je preventief tegen kan vaccineren, is een mogelijke oorzaak. 

 

Veel sterkte met het verlies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine toevoeging: voor jonge konijnen is zoiets als coccidiose gevaarlijker (lees: eerder dodelijk) dan bij volwassen konijnen. Aangezien de nieuwe konijnen steeds een week of 10 oud waren kan dat een mogelijke verklaring zijn waarom de nieuwe konijnen steeds dood gaan terwijl de anderen blijven leven. De anderen kunnen dan wel ook coccidiose hebben. Ik zou ook de ontlasting laten onderzoeken.

 

Sterkte. Hopelijk redt de derde het wel. De juiste behandeling is dan natuurlijk wel vereist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste konijn dat overleed was trouwens wel ingeënt en niet heel jong (een 7 maanden oude Franse hangoor).

 

De laatste 2 waren wel jong inderdaad. Ze is overleden😥. Ondanks dat het een gasbuik lijkt ben ik bang dat de dierenarts er naast zit.. ze keutelen wel gewoon normaal.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gasbuik is een symptoom, geen ziekte op zich. Een gasbuik ontstaat door iets: gebitsproblemen, wormen, coccidiose, verkeerde voeding, te weinig water drinken, stress. Het is dus wel aan te raden uit te zoeken wat de achterliggende oorzaak geweest is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .