Spring naar bijdragen
WBunny

Paar vragen over onverwacht nestje

Recommended Posts

Hoi, ik heb een onverwacht nestje gekregen van mijn twee konijntjes (ik dacht dat het twee vrouwtjes  waren) eentje is een hangoor en eentje is een dwerg hangoor en eentje (waarvan ik het ras niet weet lijkt op een kleine haas) met dus recht opstaande oren, nu vroeg ik me af of iemand wist voor oortjes ik kan verwachten bij de baby konijntjes??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw, zie nu al een enorme fout in mijn eerste bericht ik bedoelde dat eentje een dwerg hangoor is en van eentje weet ik het ras niet maar hij heeft recht opstaande oren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet dat je daar veel nuttigs over kan zeggen. In de opvang zie ik ook weleens nestjes en daar kunnen de baby's van mama allemaal verschillen van kleur, oren en vacht.

Is het nestje al geboren? Ik ben niet erg bekend met nestjes, maar het is verstandig om je even goed in te lezen over wat je wel en niet moet doen. Het mannetje bij het vrouwtje weghalen is echt een noodzaak nu.

Heb je al een idee wat je met het nestje en de papa en mama gaat doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het nestje is een week geleden geboren, het zijn er 4 twee lijken erg op hun vader (zwart) en twee lijken erg op hun moeder (wit gevlekt), toen we het nestje gevonden hadden een paar dagen geleden is het mannetje apart gezet en hij is gisteren gecastreerd, na het nestje ga ik ze zeker weer aan elkaar koppelen want papa en mama zijn erg gehecht aan elkaar. Ik vind het erg moeilijk wat ik met de  baby’s moet doen het liefst wil ik ze allemaal zelf houden maar dat gaat helaas niet misschien geef ik er twee aan een vriendin die ik goed ken en hou ik er twee zelf, ik heb erg goed ingelezen over de baby’s en ik en de dierenarts doen ons best. De oortjes maken natuurlijk niet uit maar ik was gewoon super benieuwd en kon er niks over vinden online

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de kleintjes in koppels wilt houden, hou er dan wel rekening mee dat je pas als ze wat ouder zijn kunt zien of ze elkaar mogen en bij elkaar kunnen blijven. En realiseer je dat de kans dat twee konijnen van het zelfde geslacht bij elkaar kunnen blijven klein is. Lees je dus ook even goed in in het koppelen van konijnen en bedenk een plan B als ze later toch niet bij elkaar blijken te kunnen. 

Voor nu succes met de kleintjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de ram is weggehaald nadat de moeder bevallen was, houd er dan wel rekening mee dat er kans is dat ze over drie weken een tweede nest krijgt. Ze kan alweer gedekt worden direct na de bevalling namelijk. In dit artikel staat veel info over onverwachte nestjes en wat te doen, ook als er eventueel een 2e nest komt: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/onverwacht-nestje/

Wat betreft de oortjes, als het niet-raskonijnen zijn heb je geen idee wat de ouders meedragen. Wat je aan de buitenkant ziet, zegt lang niet alles over wat er genetisch bepaald is. Bij dit soort nestjes is het dus echt gewoon afwachten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor alle reacties en tips, ik heb nog wat vragen. De baby’s hebben hun ogen gisteren open gedaan alles zelf zonder mijn hulp. Nu vroeg ik me af wanneer ik een beetje brokjes en een waterbakje in hun stuk van het verblijf moet leggen. Ook vraag ik me af of ik mijn mannetje wanneer hij weer helemaal hersteld is weer terug kan doen bij het vrouwtje en haar baby’s hij was altijd erg lief voor haar en voor de baby’s of moet ik hem nog acht weken los van ze houden dat zou ik voor hem erg moeilijk vinden aangezien hij dan in een veel kleiner binnenhokje moet blijven die ik dan wel bij haar in het grote ren ga zetten als dat echt moet zodat ze toch een beetje samen kunnen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ram moet echt apart van de voedster tot de jongen 8 weken zijn. Ik zou het ook eventjes laten afhangen van hoe haar conditie is, een nest hakt er toch op in. Eerst even rust en aansterken.  Dan pas kun je gaan kijken of je de ram kan terugkoppelen aan de voedster. Helaas zal hij dus echt nog een tijdje apart moeten. Kun je niet een losse panelenren kopen om aan zijn binnenhokje te zetten, zodat hij toch net wat meer de benen kan strekken?

Vanaf het moment dat ze het nest uit kruipen mogen ze starten met het eten van hooi. Dat mag dus op een schone plek in het hok gelegd worden, regelmatig ververst worden. Let ook op dat er een waterbak in het bereik van de jongen staat, zodat ze ook goed leren drinken.

Vanaf dag 20 ongeveer kun je eventueel starten met wat vers groenvoer, mits moeder dat ook gewend is. Beter start je met hooi en veilige soorten groenvoer, dan met brokjes. Dat kunnen de darmen namelijk veel beter hebben. Denk aan witlof, andijvie, wortelloof. Eventueel een verse wilgentak (mag zelfs met blad) kun je er ook in leggen rond die tijd.

Als het even kan, zou ik pas ergens zo rond dag 24-28 beginnen met echt brokjes geven, rustig opbouwen, niet te veel. Liever wat later starten dan heel vroeg, en rustig aan. Niet dat ze van de één op andere dag een volle portie eten. Ze kunnen er verstopping van krijgen en flinke spijsverteringsproblemen (zo zie je maar dat brokken eigenlijk helemaal niet natuurlijk voedsel voor konijnen zijn). Als de moeder genoeg melk geeft, zullen de jongen het ook niet eerder nodig hebben. Let als je start met brokken ook heel goed op plakpoep / vastgeplakte blindedarmkeutels en diarree.

De moeder mag overigens wel gewoon zeer ruim brokken eten, die heeft de kracht nodig om de jongen op te laten groeien. Het kan zijn dat de jongen straks gewoon bij haar voerbak kunnen en af en toe alvast eens iets proeven. Dat is op geen probleem, maar let wel heel goed op de ontlasting. Als de moeder weinig melk geeft of het een heel groot nest is, of er is de mogelijkheid dat er een 2e nest op komst is omdat de ouders pas na de bevalling uit elkaar gehaald zijn: dan kan het verstandig zijn ze wel al iets eerder aan brokken te laten wennen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of de konijnen binnen of buiten zitten. Dat maakt op zich ook niet uit, maar het viel me op dat je schreef dat de ram nu in een “veel kleiner binnenhokje moet blijven.” Zit de ram dan nu binnen en de voedster+jongen buiten? Of woont iedereen binnen? 

Hoe dan ook, het is wel heel handig om ze allemaal óf binnen, óf buiten te houden. Anders kunnen de ram en de voedster pas in het voorjaar weer samen ivm de wintervacht (of het ontbreken daarvan). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites