Ga naar inhoud

Twijfel over castratie ram


NadineStaal

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, 

 

Ik zal mijn konijntje even voorstellen. Zijn naam is Bennie en is een rammetje van net 2 jaar oud. Hij is een binnenkonijntje dat 24/7 rondhuppelt in onze woonkamer. 

Vanaf dat ik hem heb geadopteerd was ik er eigenlijk zeker van dat ik hen niet wilde laten castreren omdat hij gezond is en ik niet zomaar zo'n serieuze behandeling aan wil gaan zonder (voor mijn idee) redenen. 

Wat betreft voordelen (territoriaal gedrag enz.) kon ik me hier totaal niet in vinden. Bennie is een erg rustig konijntje, heel nieuwsgierig maar hij heeft nooit gesproeid, gedanst om mijn voeten, agressief geweest, is niet echt een sloper en is dus nooit een territoriale jongen. Behalve de zogenaamde gezondheidsvoordelen (wat de reden is dat je elk huisdier zou moeten castreren) zie ik geen reden om Bennie te castreren. 

 

Aangezien ik het idee had dat het een must is om je konijntje te laten castreren wilde ik toch even jullie meningen vragen over wat jullie in mijn geval zouden doen. 

 

Groetjes Nadine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie van een ram is geen moeilijke, lastig of hele intensieve ingreep, de balletjes hangen namelijk aan de buitenkant van het lijfje. Ze maken in elke balzak een klein sneetje, halen de balletjes er uit, binden het af en hechten het. Eigenlijk heel simpel.  

Het herstel na een narcose is altijd wel een beetje spannend, maar mijn ervaring is dat rammen vaak dezelfde dag nog keutelen en zelfs eten. En je kan ook op zoek gaan naar een dierenarts die het onder plaatselijke verdoving doet, die zijn er ook! 

 

Ik zou zeker adviseren om hem te laten castreren, en hem 14+ dagen na de castratie een leuke konijnenvriendin te geven 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes die ik heb laten castreren waren dezelfde dag alweer aan het rondhuppelen en aan het eten, de ingreep valt heel erg mee. Heel eerlijk, het allergrootste voordeel is dat je hem een maatje kunt geven. Als je eenmaal een koppeltje konijnen met elkaar ziet spelen en naast elkaar ziet liggen knuffelen dan wil je echt niet meer anders. Wat zal je konijntje opfleuren hiervan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom het hier lijkt alsof castreren een must is, is omdat een ongecastreerde ram koppelen vaak veel problemen geeft. En aangezien je konijnen het beste niet alleen kunt houden, is het daarom beter een ram te laten castreren.

(Ik heb zelf geen ervaring met de operatie, mijn beide heren werden al gecastreerd bij de opvang voor ik ze ging halen.) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeeel vroeger heb ik het toch-niet-“zusje” laten castreren maar daarna kwamen alle heren gecastreerd uit de opvang, ik kan je dus niet zeggen hoe dat dat gaat. Maar ik heb wel vele dames laten castreren, dat is een zwaardere ingreep maar is altijd nog goed gegaan.

 

De dames laat ik castreren van wegen de gezondsheidsrisico’s (baarmoeder tumoren) en soms gedragsproblemen door hormonen. Ook bij mannen geldt dat ze veel last kunnen hebben van hun hormonen. Daarnaast, zoals al aangegeven hierboven, zou je je konijn een enorm plezier doen met een vriendinnetje (dit is eigenlijk de must) en daarvoor is castratie noodzakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik had op internet niet echt kunnen vinden of het een zwaardere ingreep was. Aangezien het natuurlijk nodig is als hij een vriendinnetje erbij krijgt, is het toch wel iets waar ik me in moet gaan verdiepen inderdaad. Dan zou ik daarna eens bij wat opvangen langs kunnen voor wat info over een vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .