Ga naar inhoud

Blaassteen bij konijn herkennen


Wena

Aanbevolen berichten

Hi allen,

 

Afgelopen week is mijn voedstertje overleden aan een blaassteen. Deze deed veel pijn en het lukt haar slecht om te plassen. Haar blaas voelde hard en vol. Ze zou geopereerd worden, maar is helaas overleden vlak voordat ze de operatie inging. Ze zat in een vakantieopvang waar niet is opgemerkt dat ze hier last van had, vermoedelijk vanwege het tekort aan vrijwilligers. Volgens de dierenarts was het waarschijnlijk dat ze al langer last had van de blaassteen. Vanwege de pijn at ze weinig en is 0,5 kg afgevallen in de opvang. 

 

Toen ik haar had opgehaald van de opvang en over haar buikje wreef, vond ze dat fijn. Ik moest in eerste instantie denken aan verstopte darmen of gasvorming. Dit heeft ze de afgelopen 6 jaar één keer gehad, wat destijds was verholpen met Cisaral drops. 

 

Symptomen:

Dit keer voelde haar blaas groter, en ze plaste ook niet meer. Ik vermoedde dat het niet om verstopte darmen of gas ging, wat de dierenarts heeft bevestigd. Ze zat heel ongemakkelijk en kon geen houding vinden wat lekker zat. Ze knorde en knarsetande ook van de pijn. Een zware ademhaling had ze ook. Haar temperatuur was normaal.

 

Advies aan andere konijnenbaasjes:

Omdat het heel rot is dat ze hieraan is overleden, voel ik de noodzaak om andere konijnenbaasjes hierop te attenderen. Mijn advies is om bij een ziek konijn direct de hulp van een konijnkundige dierenarts in te schakelen, en niet zelf medicijnen toedienen die wellicht niks met het probleem te maken hebben. Dit is de enige manier om er "op tijd" bij te zijn, elke minuut telt immers bij een ziek konijn.

 

Blaasstenen kunnen ontstaan door:

- Een te hoge gehalte aan calcium in de voeding/drinken

- Een vies hok waardoor ze liever hun plas inhouden

- Pijn of andere ongemakken waardoor konijnen hun plas inhouden

- Bij konijnen die alleen gehouden worden (hoeven geen territorium af te bakenen)

- Knaagstenen! Ondanks dat deze in dierenspeciaalzaken worden verkocht, zijn ze heel slecht voor konijnen en knaagdieren!! Nooit geven!!

 

Belangrijke maatregelen om te nemen:

- Let goed op de voeding van konijnen. Zorg dat ze genoeg hooi, kruiden, groenten en water naar binnen krijgen. Geef geen hele calciumrijke voeding, zoals snoepjes of veel biks. Niet meer dan 25 gram biks per KG lichaamsgewicht geven aan een konijn. Een tekort aan calciumrijk voedsel kan ook problemen brengen met de tanden. Zorg voor een goede balans.

- Zorg voor een schoon hok. Ruim overtollige urine in/naast de wc een paar keer per week op, zodat ze zich comfortabel genoeg voelen om te plassen.

- Houd de konijnen goed in de gaten. Zijn ze gezond, geen pijn, goede ontlasting, plast goed, eet/drinkt goed? 

- Nooit knaagstenen geven!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .