Ga naar inhoud

Mijn konijn doet “agressief”.


BunnyMo

Aanbevolen berichten

Hee, wilt iemand mij helpen? Ik heb een konijn, Mo 🙂 Ze is nu rond de 5/6 jaar. ABDD42A4-6724-4F43-800C-8F37381B68C7.jpeg.16d120a1a4d7fd0bc961af47fd1f077e.jpeg

Als ik alleen maar in de buurt kom, gaat ze knorren/grommen, en ze rent weg (soms valt ze me aan) Vroeger viel ze aan in het hok maar als je haar eenmal vast had was ze lief, nu rent ze altijd weg en knort, ookal probeer ik haar voerbakje te pakken of kom ik dichtbij. 

Ze woont los in de tuin en heeft een schuilhok onder de veranda en 1 in de schuur. Ze is 3x verhuist met ons. Eerst op gras, nu alleen steen.

Sinds een paar maanden loopt ze altijd los.

Ongeveer 1 a 2 jaar geleden is haar zus overleden, dus leeft ze alleen. Maar haar gedrag is niet heel erg veranderd nadat Mickey is overleden, toen viel ze me ook aan. 6692F414-4312-4F29-89BA-A915AAE3E2F6.jpeg.f74725ebb3e39fe220d4b161acf92caf.jpeg

602EDB81-B8A3-402F-83DC-E58D01299FF7.jpeg.466a6359e880cd3786f73bff8331a3b6.jpegDus. Weten jullie wat ik kan proberen? Ze hoeft niet tam, ze is ook al oud. Maar gewoon dat ze niet altijd wegrent als ik langsloop of dichtbij kom. (Ik kan haar trouwens soms op haar hoofd aaien als ze eet 🤔) Een konijn erbij is geen optie, dat willen mijn ouders niet omdat ze ook al oud is dus niet heel lang meer leeft neem ik aan. En niet genoeg tijd. 

Alvast bedankt! 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Allereerst wil ik graag zeggen dat 5/6 jaar niet oud is voor een konijn hoor! Konijnen kunnen 10, 11 jaar worden en er zijn zelf konijnen die de 14 jaar hebben aangetikt. Wat dat betreft zit je konijn dus nog in de bloei van haar leven! :). Dat wil dus ook zeggen dat het nog prima kan om haar te koppelen aan een ander konijntje. Jammer dat je ouders dat niet willen. Een konijn is namelijk een groepsdier en kan daarom eigenlijk niet alleen leven. Een maatje kan stress verlichten, veel steun bieden en vaak ook gedrag verbeteren. Dat zijn slechts een paar van de vele voordelen van twee konijnen samen ten opzichte van een. Ik snap dat je afhankelijk bent van je ouders, maar wellicht lukt het op de een of andere manier (bv met deze info) om ze te overtuigen. Misschien kun je vragen waarom het nu niet mag, terwijl je eerst wel twee konijntjes samen had. 

 

Als ik je verhaal zo lees, heb ik het idee dat je konijn erg bang is. Heb je je konijn toevallig regelmatig opgepakt om te knuffelen oid? Dat kan namelijk een reden zijn om agressiviteit te ontwikkelen. Konijnen zijn prooidieren en vinden oppakken daarom doodeng/verschrikkelijk. Dat kan je dus beter niet doen, tenzij noodzakelijk.

Wat kan helpen, is om heel rustig het contact op te bouwen. Bijvoorbeeld eerst alleen een tijdje in de buurt op de grond gaan zitten, eventueel met wat te eten bij je. Laat je konijn dan het initiatief nemen om je te benaderen. Zo kun je dat heel rustig opbouwen naar uiteindelijk aaien zonder dat ze gaat grommen. Volgens mij staat hier op bunnybunch ook een heel artikel over. Geduld is het allerbelangrijkste, samen met het niet optillen. Aan de ruimte die ze heeft kan het in ieder geval niet liggen, maar het zou wel zo kunnen zijn dat ze haar territorium wil verdedigen. 

 

Er zijn hier veel mensen met veel ervaring met dit soort dingen, dus misschien krijg je nog wel wat meer tips! Veel succes! Ik hoop dat je konijn uiteindelijk nog een maatje krijgt en dat je erin gelooft dat ze best nog even mee kan 🙂 Ze is zeker nog geen senior!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hoi,

 

Allereerst wil ik graag zeggen dat 5/6 jaar niet oud is voor een konijn hoor! Konijnen kunnen 10, 11 jaar worden en er zijn zelf konijnen die de 14 jaar hebben aangetikt. Wat dat betreft zit je konijn dus nog in de bloei van haar leven! :). Dat wil dus ook zeggen dat het nog prima kan om haar te koppelen aan een ander konijntje. Jammer dat je ouders dat niet willen. Een konijn is namelijk een groepsdier en kan daarom eigenlijk niet alleen leven. Een maatje kan stress verlichten, veel steun bieden en vaak ook gedrag verbeteren. Dat zijn slechts een paar van de vele voordelen van twee konijnen samen ten opzichte van een. Ik snap dat je afhankelijk bent van je ouders, maar wellicht lukt het op de een of andere manier (bv met deze info) om ze te overtuigen. Misschien kun je vragen waarom het nu niet mag, terwijl je eerst wel twee konijntjes samen had. 

 

Als ik je verhaal zo lees, heb ik het idee dat je konijn erg bang is. Heb je je konijn toevallig regelmatig opgepakt om te knuffelen oid? Dat kan namelijk een reden zijn om agressiviteit te ontwikkelen. Konijnen zijn prooidieren en vinden oppakken daarom doodeng/verschrikkelijk. Dat kan je dus beter niet doen, tenzij noodzakelijk.

Wat kan helpen, is om heel rustig het contact op te bouwen. Bijvoorbeeld eerst alleen een tijdje in de buurt op de grond gaan zitten, eventueel met wat te eten bij je. Laat je konijn dan het initiatief nemen om je te benaderen. Zo kun je dat heel rustig opbouwen naar uiteindelijk aaien zonder dat ze gaat grommen. Volgens mij staat hier op bunnybunch ook een heel artikel over. Geduld is het allerbelangrijkste, samen met het niet optillen. Aan de ruimte die ze heeft kan het in ieder geval niet liggen, maar het zou wel zo kunnen zijn dat ze haar territorium wil verdedigen. 

 

Er zijn hier veel mensen met veel ervaring met dit soort dingen, dus misschien krijg je nog wel wat meer tips! Veel succes! Ik hoop dat je konijn uiteindelijk nog een maatje krijgt en dat je erin gelooft dat ze best nog even mee kan 🙂 Ze is zeker nog geen senior!

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik dacht dat konijnen meestal rond de 8 werden😆

Het is een lang verhaal maar oppakken deed ik amper,  toen ik ze net samen had woonden ze bij mijn tante. Daar ben ik 1 keer per week. Mijn tante zorgde vooral voor ze 🙃. Ik zie wel dat ze gelukkiger is bij onze tuin, bij mijn tante konden ze niet los door de hond. Ik heb al vaak geprobeerd om in de tuin te gaan zitten maar ze trekt zich niks van mij aan en gaat gewoon verder met wat ze doet, maar ik zal het proberen. Nogmaals bedankt voor de tip! ☺️☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee konijnen kosten niet meer tijd dan een. Wel iets meer geld uiteraard, meer voer, meer hooi, twee konijnen vaccineren. Maar je zou je konijn wel heel gelukkig maken met een maatje. Als je met haar naar een opvang gaat, kijken ze daar welk konijn bij haar past, zodat je zeker weet dat het goed gaat samen.

Ik denk dat het deels angst is, maar dat het ook te maken heeft met eenzaamheid. Als je als konijn alleen bent, moet je namelijk altijd alert zijn.

Ik sluit me aan bij het advies van @Jamesthebunnybutler: niet oppakken, en rustig opbouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

 

 

1 uur geleden zei BunnyMo:

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik dacht dat konijnen meestal rond de 8 werden😆.

Het is een lang verhaal maar oppakken deed ik amper.....

Wat ik ben vergeten te zeggen, ik pakte haar alleen op als haar keutels in haar vacht bleef klitten, dat kreeg ze als ze veel fruit/groentes at, nu gebeurd dat amper. Weet niet of dit iets met haar gedrag te maken heeft! 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft ze een vervelende associatie met het oppakken, namelijk dat je iets van haar moet. Dat zou er goed iets mee te maken kunnen hebben! 

Zouden je ouders open staan voor een maatje als ze weten dat ze misschien nog ruim vijf jaar meegaat? Dat zouden vijf eenzame jaren worden en ik denk echt dat haar gedrag zou kunnen opknappen erdoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Renske34:

Dan heeft ze een vervelende associatie met het oppakken, namelijk dat je iets van haar moet. Dat zou er goed iets mee te maken kunnen hebben! 

Zouden je ouders open staan voor een maatje als ze weten dat ze misschien nog ruim vijf jaar meegaat? Dat zouden vijf eenzame jaren worden en ik denk echt dat haar gedrag zou kunnen opknappen erdoor. 

Ik waardeer het dat jullie tijd nemen om te reageren. Ik ga vragen voor een maatje, maar ik weet niet of het daardoor beter word, want Mo viel Mickey best wel vaak aan, en was niet altijd echt lief voor haar 🥴. Maar even over haar gedrag. Want ze deed dus ook zo aanvallend toen Mickey er nog was, toen was het zelfs erger! Het kan misschien ook komen omdat ik haar uit een klein hok samen uit een dierenwinkel heb, en dat ze daar misschien slechte ervaringen met oppakken of mensen hebben gehad😬Heeft iemand nog tips of ervaring met dit gedrag? (Ze is wel nieuwsgierig en komt op je af, maar als je dan naar haar kijkt rent ze gauw weg🤔)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je rustig bij haar gaan zitten en bijvoorbeeld een boek gaan lezen. Dan kan ze rustig aan je snuffelen en gaat ze na verloop van tijd snappen dat je echt niet altijd iets van haar moet. Zodra ze dat ok vind kijken of ze misschien wat lekkers aan wil pakken en zo steeds zien of ze je durft te vertrouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Floppyears:

Misschien kun je rustig bij haar gaan zitten en bijvoorbeeld een boek gaan lezen. Dan kan ze rustig aan je snuffelen en gaat ze na verloop van tijd snappen dat je echt niet altijd iets van haar moet. Zodra ze dat ok vind kijken of ze misschien wat lekkers aan wil pakken en zo steeds zien of ze je durft te vertrouwen?

Ik ga het morgen proberen! Boek lezen is slim want ik heb niet heel veel geduld met niks doen😂, dankjewel 👍🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei BunnyMo:

Ik waardeer het dat jullie tijd nemen om te reageren. Ik ga vragen voor een maatje, maar ik weet niet of het daardoor beter word, want Mo viel Mickey best wel vaak aan, en was niet altijd echt lief voor haar 🥴. Maar even over haar gedrag. Want ze deed dus ook zo aanvallend toen Mickey er nog was, toen was het zelfs erger! 

Als ik het goed lees had je twee voedsters, en dat geeft vaak problemen. Daarom kun je het beste met haar naar een goede opvang, waar ze haar koppelen aan een gecastreerde ram waar ze een klik mee heeft. Ik ben ervan overtuigd dat het dan wel goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee dames is niet altijd een goede match. De kans dat ze met een heer erg gelukkig en klef samen is is vele malen groter. Uiteraard moeten ze ook dan elkaar aardig vinden, dus mocht je je ouders kunnen overtuigen zou ik echt naar een opvang gaan! Daar kan je konijn zelf een maatje kiezen.

Ook bieden sommige opvangen aan dat je het nieuw konijntje weer terug kan brengen als je eigen konijn overlijd. Misschien helpt dit ook je ouders te overtuigen. Op die manier blijf je niet perse altijd doorgaan met het houden van konijnen. (Mocht je tzt wel konijnen willen blijven houden kun je natuurlijk besluiten hem toch te houden en een nieuw vriendinnetje te zoeken.)

 

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de tips om veel tijd bij je konijn door te brengen en haar hierbij rustig naar jou toe te laten komen zonder haar zelf te benaderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Floppyears:

Misschien kun je rustig bij haar gaan zitten en bijvoorbeeld een boek gaan lezen. Dan kan ze rustig aan je snuffelen en gaat ze na verloop van tijd snappen dat je echt niet altijd iets van haar moet. Zodra ze dat ok vind kijken of ze misschien wat lekkers aan wil pakken en zo steeds zien of ze je durft te vertrouwen?

Ze is wel nieuwsgierig en komt op mij af, en eten uit de hand gaat ook prima. Ze knabbelt zelfs aan mij🙃. Maar nog steeds rent ze weg en knort als ik het doe zonder eten. Ik denk dat ik maar een tijdje elke dag uit de hand wat eten geef en blijf herhalen, misschien helpt dat voor haar vertrouwen? Dankjewel voor alle tips!!🤩2CD50321-63C8-4A37-A100-4D1A18449FA6.thumb.jpeg.5ec23412a953ebf5775a476b7e02ce8c.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .