Ga naar inhoud

Wanneer is het genoeg geweest


MM12

Aanbevolen berichten

Beste forummers, 

 

Ik zou graag wat advies willen. Mijn oudste konijn heeft wat gezondheidsperikelen. Het begon met een wolkje in het oog, dierenarts zei er niets aan te doen was. Veel later begon hij om te vallen, dit keer was de diagnose EC wel bekend bij jullie. We hebben hem op advies van de dierenarts een maand behandeld met medicatie. Het lijkt nu stabiel, maar hij heeft behoorlijke restverschijnselen. Hij is nu dus nagenoeg blind, kan niet meer zijn balans houden en resulteert in dat hij vaak opzij kieper, veel op zijn zij ligt en niet meer kan springen op hogere objecten.

 

Ze leven met zijn allen buiten in een hok met een permanente grote ren. Vroeger lag hij altijd lekker boven in het hok, maar dan kan hij niet meer komen. Het is soms echt heel verdrietig om te zien hoe hij erbij ligt en zijn vacht versmeerd raakt. Maar tegelijkertijd eet en drinkt hij goed, gaat hij nog wel op zijn manier de ren rondwandelen, in het zonnetje liggen, komt echt in de benen als ik sochtends hun dagelijkse andijvie geef, wast hij de jongere dieren en lijkt hij soms toch ook nog echt wel blij te zijn ondanks zijn beperkingen. 

 

Het klinkt cru, maar soms hoop ik dat hij rustig in zijn slaap overlijdt en niet meer de winter door hoeft. Natuurlijk gaan we dan aanpassingen doen en hem waarschijnlijk binnen halen, maar dat is niet wat hij gewend is en hij is dan alleen. De andere zijn grote Vlaamse reuzen en die kan ik niet allemaal in een klein hokje binnen gaan houden. 

 

Het is een beetje verstand tegen gevoel, en ik weet oprecht niet waar ik goed aan doe, omdat hij zulke tegenstrijdige kanten laat zien. 

 

Moeten we hem laten inslapen? Is het genoeg geweest voor hem? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn hele lastige dilemma's waar veel konijnenbaasjes tegenaan lopen. Het is heel lastig om hierin advies te geven. 

 

Uiteindelijk beslis je als baasje zelf waar de grens ligt, in overleg met de dierenarts natuurlijk. Advies geven is hierin heel lastig, omdat het per persoon kan verschillen hoe ver je gaat. Zet alles voor jezelf rustig op een rijtje, denk er goed over na. Bespreek de opties die er zijn met elkaar en met de dierenarts. 

 

Denk na over dingen als: Hoe zelfstandig is het konijn? Is er nog kans op verbetering? Heeft het konijn pijn, angst of ongemak? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties 🙂

 

Ik weet dat het uiteindelijk aan ons ligt en jullie geen beslissing kunnen nemen vanachter een scherm. Misschien hoop ik op ervaringen? 

 

Eevee, ja dat is precies waar we iedere dag over denken en proberen we het op een rijtje te zetten. Moeilijk 😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor. Ik heb zelf ook een konijn met EC laten inslapen, maar die was er wel veel erger aan toe denk ik. Mijn konijn kon helemaal niet meer lopen, en zelfs zitten was al erg zwaar voor hem. Ik herken sommige dingen ook wel, mijn konijn was ook nog fanatiek met zichzelf wassen en erg enthousiast met eten. 

Misschien toch nog eens met de dierenarts overleggen? Uiteindelijk moet jezelf beslissen, maar zij zien dit soort situaties natuurlijk wel regelmatig. Voor mij zou een blind konijnen en/of een konijn dat niet meer kan springen geen reden zijn om in te laten slapen. Maar het klinkt niet heel konijnwaardig als veel ligt omdat hij niet goed overeind komt of vaak omvalt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Marjoleink:

Moeilijke situatie. Ik vind dat hij zelf eet en rondscharrelt een goed teken. Als hij omvalt, kan hij dan zelf weer overeind komen? Ik zou het zelf niet meer acceptabel vinden als hij uren op zijn zij ligt totdat je thuiskomt/ wakker wordt en hem rechtop kunt zetten.

 

Ja, hij "sleept" zijn achterlijf mee. 1 poot lijkt nog oké, maar de ander doet weinig waardoor hij telkens scheef hupst en uiteindelijk struikelt. Hij komt wel weer zelf rechtop. Soms ligt hij wel heel langdurig op zijn zij te slapen zijn kaakje gaat dan ook trillerig op en neer. Maar dat lijkt geen hard tandenknarsen te zijn, meer van ontspanning. Ik heb er wel een filmpje van, misschien kan ik die posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei IreneM:

Lastig hoor. Ik heb zelf ook een konijn met EC laten inslapen, maar die was er wel veel erger aan toe denk ik. Mijn konijn kon helemaal niet meer lopen, en zelfs zitten was al erg zwaar voor hem. Ik herken sommige dingen ook wel, mijn konijn was ook nog fanatiek met zichzelf wassen en erg enthousiast met eten. 

Misschien toch nog eens met de dierenarts overleggen? Uiteindelijk moet jezelf beslissen, maar zij zien dit soort situaties natuurlijk wel regelmatig. Voor mij zou een blind konijnen en/of een konijn dat niet meer kan springen geen reden zijn om in te laten slapen. Maar het klinkt niet heel konijnwaardig als veel ligt omdat hij niet goed overeind komt of vaak omvalt. 

 

Bedankt voor je reactie. Lijkt er inderdaad op alsof jouw konijntje er  slechter aan toe was. Moeilijk he 😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ongelooflijk dilemma! Ik heb afgelopen december mijn rammetje laten inslapen door EC. Ik heb je filmpjes bekeken en voor mijn gevoel is jouw konijn nog redelijk mobiel. Ja, hij sleept, maar hij kan zichzelf nog wel verplaatsen en is lekker in het gras aan het eten. Voor mij ligt de grens bij actief zijn, enigszins mobiel zijn en levenslust tonen (dwz vrolijk zijn en willen eten). Jouw konijn lijkt dat op het filmpje nog wel redelijk te kunnen. Hij zal zichzelf niet goed schoon kunnen houden, lukt het jou om hem te helpen hem wat schoon te houden zodat hij geen last krijgt van urinebrand? En hoe zijn de keutels? En hoe gaat het onderling met de andere konijnen eigenlijk?

Toch snap ik heel goed dat je je afvraagt wat je moet doen. Het is super lastig wanneer je zo'n keuze moet maken. Zeker met de winter die eraan komt inderdaad. Welke opties heb je voor de winter?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige dingen dit. Ik zie hem niet direct lijden op dit filmpje, wel wil ik je meegeven dat als jij het genoeg vindt dat je daarop ook moet vertrouwen 🙂 niet te lang doorsukkelen met het risico dat hij wellicht oncomfortabel is. Maar zoals het er nu uitziet vind ik dat nog niet. Kan hij inderdaad beneden lekker schuilen? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Wat een ongelooflijk dilemma! Ik heb afgelopen december mijn rammetje laten inslapen door EC. Ik heb je filmpjes bekeken en voor mijn gevoel is jouw konijn nog redelijk mobiel. Ja, hij sleept, maar hij kan zichzelf nog wel verplaatsen en is lekker in het gras aan het eten. Voor mij ligt de grens bij actief zijn, enigszins mobiel zijn en levenslust tonen (dwz vrolijk zijn en willen eten). Jouw konijn lijkt dat op het filmpje nog wel redelijk te kunnen. Hij zal zichzelf niet goed schoon kunnen houden, lukt het jou om hem te helpen hem wat schoon te houden zodat hij geen last krijgt van urinebrand? En hoe zijn de keutels? En hoe gaat het onderling met de andere konijnen eigenlijk?

Toch snap ik heel goed dat je je afvraagt wat je moet doen. Het is super lastig wanneer je zo'n keuze moet maken. Zeker met de winter die eraan komt inderdaad. Welke opties heb je voor de winter?

 

Bedankt voor je reactie. En wat sneu dat jij je konijn hebt moeten laten inslapen. Dit is wel een "goed" filmpje. De ene keer lijken de symptomen erger dan de andere keer. Komt hij moeilijk omhoog of valt hij bij iedere hups om. Laatst ging het plots heel hard regenen en kon hij maar niet in de benen komen om snel in het hok te kruipen. Keutels zijn verder goed, zijn vacht is inderdaad smerig aan het worden. Kan ik hem wassen? Nog nooit gedaan eigenlijk. Het gaat heel goed in combinatie met de anderen, die wassen zijn oren en koppie. Ik ben zelfs bang dat hij de verbindende factor is voor de rest van de groep, maar dat is afwachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei IreneM:

Ik vind m er op het eerste filmpje nog best ok uitzien. Hoe lang is het nu geleden dat hij EC heeft gehad?

 

😊 Het is nu 3 maanden geleden. Het is wel een "goed" filmpje van hem. De klachten wisselen. 

 

25 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik vind hem ook nog wel levendig en geïnteresseerd. 

Is er ook iets van een nachthokje beneden waar hij beschutting kan zoeken?

Kunnen de restverschijnselen nog minder worden als je doorgaat met de medicatie? 

Ik zou het nog even aankijken denk ik, maar dat is puur gebaseerd op het filmpje.

 

We hebben een grote ton met kleine opening beneden ik in het hok staan met daarin veel hooi. De medicijnen hebben wij ook onbewust te lang gegeven (2 weken), toen de dierenarts terug was van vakantie hebben we gevraagd wanneer te stoppen waarop zij aangaf dat we daar echt wel mee moesten stoppen omdat de bacterie nu wel gestopt moest zijn. Sinds we gestopt zijn zijn de symptomen de ene dag erger dan de andere. Soms zie je hem alleen met zijn voorpoten rondtollen en ander moment hupst hij toch nog door de ren. 

 

23 minuten geleden zei Renske34:

Lastige dingen dit. Ik zie hem niet direct lijden op dit filmpje, wel wil ik je meegeven dat als jij het genoeg vindt dat je daarop ook moet vertrouwen 🙂 niet te lang doorsukkelen met het risico dat hij wellicht oncomfortabel is. Maar zoals het er nu uitziet vind ik dat nog niet. Kan hij inderdaad beneden lekker schuilen? 

Dankjewel 😘 Hij lijkt soms zo opgewekt en zin in het leven te hebben. En ander moment ziet het er zo verdrietig uit, heb ik geen filmpje van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig dat het wisselend gaat. Kan je aangeven welke medicijnen je hebt gegeven en hoe lang? Meestal wordt panacur of fenbendrops voorgeschreven en dat mag je eigenlijk minimaal een maand geven, evt in combinatie met ontstekingsremmer en vitamine b. EC wordt overigens niet door een bacterie, maar door een parasiet veroorzaakt. Je kan de parasiet niet uit het lichaam krijgen, maar wel het actieve deel dat de schade veroorzaakt uitroeien. Let wel dat de parasiet altijd weer actief kan worden en je dan dus weer opnieuw moet starten met behandelen.

 

Ik vind het er op het filmpje ook uit zien als dromen. Hij ligt er best relaxed bij lijkt het, hij zit niet in elkaar gedoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Lastig dat het wisselend gaat. Kan je aangeven welke medicijnen je hebt gegeven en hoe lang? Meestal wordt panacur of fenbendrops voorgeschreven en dat mag je eigenlijk minimaal een maand geven, evt in combinatie met ontstekingsremmer en vitamine b. EC wordt overigens niet door een bacterie, maar door een parasiet veroorzaakt. Je kan de parasiet niet uit het lichaam krijgen, maar wel het actieve deel dat de schade veroorzaakt uitroeien. Let wel dat de parasiet altijd weer actief kan worden en je dan dus weer opnieuw moet starten met behandelen.

 

Ik vind het er op het filmpje ook uit zien als dromen. Hij ligt er best relaxed bij lijkt het, hij zit niet in elkaar gedoken.

 

Klopt sorry, verkeerde benaming gebruikt.

 

Fenbendrops hebben we 6 weken gebruikt. In eerste instantie merkte we echt op als we een dag onverhoopt vergeten waren. Het lijkt nu niet perse erger te worden, maar wisselend gedurende de dag. Een goed en een slecht uur. 

 

Ik vind het een vreemde positie voor een konijn om in te liggen, (zo met zijn kop op de bestrating) maar zal voor hem wel comfy zijn. De anderen zie ik dit nooit doen. Vind het er sneu uit zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat klinkt goed qua behandeling. Wellicht heeft zijn wisselende functioneren ook met vermoeidheid te maken of zoiets. Hoe slecht is hij in een slecht uur? Vind je dat hij nog voldoende kwaliteit van leven heeft en zich kan beschermen tegen eventuele regen?

Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Dat koppie op de grond zie ik weleens als er een bunnyflop gemaakt is, maar bij jouw konijn ziet het er net iets anders uit. Een beetje sneu wel misschien ja. Ligt hij vaker zo, of ook op andere manieren?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het eerste filmpje komt hij nog wel goed over, nog wel zelfstandig en levenslustig. De positie van het slapen vind ik ook niet heel vreemd voor een ziek konijn. Hij krijgt op dit moment ook geen medicijnen meer?

 

Ik denk dat ik hem zelf op dit punt nog niet zou laten inslapen. Maar het is ontzettend lastig om dat van twee korte filmpjes te beoordelen. Ik zou er wel rekening mee houden dat het moment zal gaan komen op een bepaald punt, en het gewoon met de dag bekijken. Zolang het goed gaat, hij optimistisch is en lekker om z'n andijvie komt, zich nog kan rondbewegen, zelfstandig eet en niet te veel verdere kwaaltjes bij krijgt, zou ik het nog volhouden. Het sociale contact met de andere groepsleden is ook fijn, hoewel je als dat te veel word misschien hem in een koppeltje kan houden? Dat is vaak nog wel iets rustiger dan een groep, en dan heeft hij toch gezelschap van een ander konijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .