Ga naar inhoud

Snuffel is half ram, half voedster


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Vandaag ging onze 5 maanden oude Snuffel (raszuivere beige Hollander ram) naar de dierenarts om gecastreerd te worden. De dierenarts belde: Snuffel was een voedster of ze haar toch mochten helpen. Dat mocht. Dat voorkomt problemen in de toekomst.

Een paar uur later worden we gebeld. Snuffel bleek onderontwikkelde ballen in de buikholte te hebben en onderontwikkelde eierstokken.

Ram en voedster dus.

 

Alles is wel goed gegaan. Snuffel mag om 16.00 uur opgehaald worden. 

Nu moeten we alleen dus uitvinden of Snuffel gekoppeld moet worden aan een gecastreerde ram of voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel eens vaker van gehoord, er zijn als het goed is ook topics over geweest hier op het forum. Het maakt niet uit of je uiteindelijk voor een ram of voedster erbij kiest, als de klik qua karakters er maar is 🙂 Je komt er tijdens het speed-daten vanzelf wel achter wat een betere match is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rare telefoontjes moeten dat geweest zijn dat Snuffel eerst een vrouwtje bleek te zijn en toen weer niet en nu niet een "je-weet-wel-rammetje" is maar een "geen-idee-wat-ik-ben-konijntje". Duimen dat Snuffel een maatje vindt die van LHBTI-ers geen punt maakt. 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n konijn. Zij (we zeggen gewoon zij want het is ook zo onaardig, en we dachten eerst dat ze een voedster was) kon zowel met rammen als voedsters samenwonen maar had uiteindelijk wel de beste klik met een voedster en vormt daar al ruim twee jaar een heel leuk duo mee. Ze is ook helemaal niet moeilijk met koppelen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen Dollie. Wij blijven ook gewoon hij zeggen.

 

Het gaat helaas nog niet goed met Snuffel. Hij eet geen ss en geen hooi. Als je het voor hem houdt wil hij af en toen een stukje paardenbloem, een sprietje gras of een likje appel. 

Ik dwangvoer hem met ss in water maar ook daar krijgt hij weinig van binnen. Inmiddels is hij zo boos met dwangvoeren dat ik bang ben dat hij zichzelf pijn doet.

Hij krijgt pijnstillers. Hij loopt af en toe wel rond maar ligt ook veel.

Hij heeft vannacht een paar goede keutels gedaan maar nu zijn ze nat en zacht. Wat wel logisch is na alleen maar nat eten en weinig eten.

Als hij zelf geen ss is gaan eten einde van de middag moet ik terug bellen.

Het lijkt wel alsof hij het gewoon opgeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leeftijd is prima voor zo een grote ingreep. Voedsters kunnen ook vanaf 4 maanden gecastreerd worden. Dat gebeurd eigenlijk alleen als er sprake is van een ongewenste zwangerschap of problemen. Meestal wordt 5 a 6 maanden aangehouden door dierenartsen als meest ideale leeftijd (of een gewicht van minimaal 1 kg bij dwergjes). Vaak is het advies wel om het voor de leeftijd van 1,5 jaar te laten doen, omdat ze daarna meer buikvet krijgen en het weer lastiger word voor de dierenarts. 

 

Maar het is een redelijke buikoperatie geweest, dus heel gek is het niet dat hij nog kieskeurig eet. Groenvoer is meestal het eerste wat ze weer eten, dus dat lekker vaak en in overvloed aanbieden. Zolang hij iets zelf eet, is dwangvoeren niet eens nodig, dwangvoeren doe je om te voorkomen dat de darmen stil vallen, en zo lang hij zelf eet, al is het maar weinig, blijven die darmen netjes werken. Niet te veel stressen dus, dat merkt jouw konijn ook. Dat hij dwangvoeding beu is vind ik juist een positief teken, konijnen die echt niet ok zijn bieden over het algemeen weinig weerstand. Tegenstribbelen is een teken dat er nog genoeg pit in zit 😉 Het komt op mij niet over als een konijn dat opgeeft, zeker niet!

 

Dwangvoer kun je ook aanbieden op een lepeltje of uit een bakje, dat geeft meestal minder weerstand. Brokken en hooi komt de komende dagen wel, dat er nu groenvoer in gaat is al helemaal prima hoor! Verder dus veel groenvoer aanbieden. Als je gedroogde kruiden in huis hebt, die ook aanbieden. Dat is wat ze de eerste dagen na castratie hier ook eten. Brokjes en hooi duurt altijd wat langer. 

 

In dit artikel staan veel tips over nazorg:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .