Ga naar inhoud

Ren wordt overdag nauwelijks benut door konijnen...is dit normaal?


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik hoop dat ik de vraag in het goede topic stel. Heb al gezocht naar antwoorden, maar kan ze via de zoekfunctie niet vinden.

Zoals jullie misschien al lazen heb ik sinds ruim drie weken een hangoorkoppel, Ot (ex-ram, 3,5 jaar) en Sien (voedster, 3 jaar). Ze hebben een prachtig hok en bijna 6 m2 tot hun beschikking, maar overdag (tussen 8.00 uur en 17.30 uur ongeveer) komen ze nauwelijks hun hok uit. Ze liggen vooral languit, eten wat hooi, keutelen wat en gaan weer liggen. Wanneer wij gaan avondeten komt er wat meer leven in de brouwerij, maar echt heel druk rennen en spelen doen ze eigenlijk niet veel. Ze zijn vrij rustig. Ze vinden het leuk om door hun tunnels te huppelen en graven in de zandbak is favoriet. (Maar alleen 's ochtends vroeg en 's avonds dus.) Ik weet dat konijnen schemerdieren zijn, maar vraag het me toch af...is dit normaal konijnengedrag? In hun ren liggen twee tunnels (zo'n rosewoodtunnel van 90 cm lang en een kortere kattentunnel van de action), er staat een IKEA kattenbak in met speelzand en een tunnel van wilgentakken (grootste formaat). Bij droog weer ook nog een kartonnen hooihuis. Moet er meer/minder in of is het prima als ze overdag in hun hok blijven? (Het is een Ferplast grand lodge 140 plus, het deurtje onderin aan de voorkant staat altijd open en ook de tralies aan de ene zijkant zijn eruit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je dat konijnen schemerdieren zijn?

 

Ze zijn hier actief in de avond, als ik rond 6 uur hun groenvoer breng dan begint het een beetje, afhankelijk van wat voor weer het is. Maar het is hier vooral vroeg in de ochtend, zo tussen 4 en 6 een dolle boel. Ik heb een camera in de ren hangen, waardoor ik dat zie 🙂 Die activiteit komt ook overeen met hun natuurlijk ritme, het zijn schemerdieren die dus rond de schemering in de ochtend en in de avond het meest actief zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

Weet je dat konijnen schemerdieren zijn?

 

Ze zijn hier actief in de avond, als ik rond 6 uur hun groenvoer breng dan begint het een beetje, afhankelijk van wat voor weer het is. Maar het is hier vooral vroeg in de ochtend, zo tussen 4 en 6 een dolle boel. Ik heb een camera in de ren hangen, waardoor ik dat zie 🙂 Die activiteit komt ook overeen met hun natuurlijk ritme, het zijn schemerdieren die dus rond de schemering in de ochtend en in de avond het meest actief zijn. 

Hoi Evee,

 

Dat weet ik inderdaad, maar vroeg het me toch af. We hebben ze nog maar drie weken en als ik dan lees over alle actieve konijntjes en alle binkies etc maakt me dat soms onzeker. Ik wil zo graag dat ze het fijn hebben bij ons, vooral omdat ze uit de opvang komen ook. 

Maar bedankt voor je reactie. Misschien moet ik ook maar eens een camera plaatsen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best kans dat ze gewoon nog wat meer op hun gemak moeten raken. Het is ook niet niets, verhuizen, nieuwe partner, nieuw verblijf, vreemde omgeving. Misschien vinden ze het gewoon nog te spannend om binky's te doen als je toekijkt. En niet elk konijn maakt evenveel binkies, er zijn er ook die meer van de relaxte bunnyflops zijn. Ook een teken dat ze prima in hun vel zitten 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Ot is duidelijk helemaal in zijn nopjes met de grote wilgenrol die ik hier in de webshop had besteld. 😄

Ze hebben er vannacht een mooi zooitje van gemaakt in hun ren maar een lol dat ze hadden. En het hooi dat in de rol zit is geschikt om in te graven én op te eten! 😉

Eindelijk wat meer binkies gezien! 🙂

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .