Ga naar inhoud

Hoeveelheid biks voldoende?


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraagje... Ot en Sien zijn nu 3 weken bij ons. De eerste week was er niks aan de hand, vanaf de tweede week vond ik wat blindedarmkeutels, op een gegeven moment wel 4 trosjes per dag.

Ze kregen op dat moment samen 80 gram SS per dag (ik gokte dat ze ongeveer 2 kg wogen allebei) en ging uit van 20 gram per kg/konijn. Die 80 gram kregen ze verdeeld over 2 porties van 40 gram per dag. Omdat ik begon te twijfelen over de hoeveelheid biks (ik zag ze verder wel goed hooi eten), heb ik ze gewogen en ze bleken 2,2 en 2,3 kg te wegen. Nog meer dan de geschatte 2 kg dus. Volgens de verpakking zouden ze dus zelfs 90 gram biks mogen hebben. In overleg met de opvang heb ik besloten om de hoeveelheid biks toch te minderen om te kijken of dat verschil zou maken. 

Ze krijgen nu 34 gram per eetmoment, dus ipv 80 gram per dag (samen!) krijgen ze 68 gram. Hooi eten ze nog steeds goed, misschien nog wel meer. Ik vind nog steeds af en toe blindedarmkeutels, maar niet meer zoveel als eerst. 

Ze lijken echter zo hongerig als ik ze voer... Ze vallen aan op hun bakje en hebben binnen 5 minuten hun bakje leeg. Nou is mijn vraag... Is die 68 gram biks per dag voor twee konijnen samen wel genoeg voor ze?

 

(Ter info: naast SS en hooi krijgen ze een klein beetje groenvoer. Omdat niet bekend is hoeveel ze gewend waren te eten ben ik aan het opbouwen volgens de postzegelmethode. Eerst witlof, nu wortelloof. De eerste week kregen ze af en toe al wel een heel witlofblaadje (voor ik las over de postzegelmethode) en zelfs een klein stukje appel en paprika... Ze eten nu qua hoeveelheid een blaadje witlof, loof zitten we nu op dag 3 van opbouwen. Snoepjes krijgen ze héél af en toe, per konijnen ongeveer 3 stuks Rosewood Naturals little hearts.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies de hoeveelheden die door konijnenkenners worden aangeraden, maar de hoeveelheden die op verpakkingen genoemd staan, zijn altijd wat aan de hoge kant. Biks/brokjes kun je eigenlijk zien als een soort vitaminepilletjes, ze hebben er maar heel weinig van nodig. Het hooi is het belangrijkste voer. Zelf geef ik mijn konijnen twee keer per dag een klein eierdopje science selective. Ik gok dat dat in totaal neerkomt op 30-40 gram voor de konijnen samen op één dag. Bij mij zijn ze ook altijd hongerig, maar dat is niet omdat ze echt honger hebben, maar omdat ze die brokjes gewoon echt heel erg lekker vinden. 

Volgens mij kan je jouw hoeveelheid brokjes best nog een beetje minderen, mits ze altijd genoeg hooi tot hun beschikking hebben. Blindedarmkeutels vinden wijst er vaak toch op dat ze wat te veel gegeten hebben. Mocht het ook na het minderen van de hoeveelheid brokjes blijven, dan zou er iets anders kunnen spelen en is een dierenartsbezoek misschien nodig. Vooralsnog zou ik me daar niet druk om maken! Goed dat je ook de postzegelmethode gebruikt voor het opbouwen van groenvoer 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze volwassen? Dan is 15 gram per kilo echt wel voldoende. Als ze nog jong zijn kun je uitgaan van het gewicht dat ze zullen hebben als ze volwassen zijn. 

 

Die van mij doen ook altijd alsof ze 3 dagen geen eten hebben gehad, dat is heel normaal. Als ze altijd hooi tot hun beschikking hebben kunnen ze geen honger hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik weet niet precies de hoeveelheden die door konijnenkenners worden aangeraden, maar de hoeveelheden die op verpakkingen genoemd staan, zijn altijd wat aan de hoge kant. Biks/brokjes kun je eigenlijk zien als een soort vitaminepilletjes, ze hebben er maar heel weinig van nodig. Het hooi is het belangrijkste voer. Zelf geef ik mijn konijnen twee keer per dag een klein eierdopje science selective. Ik gok dat dat in totaal neerkomt op 30-40 gram voor de konijnen samen op één dag. Bij mij zijn ze ook altijd hongerig, maar dat is niet omdat ze echt honger hebben, maar omdat ze die brokjes gewoon echt heel erg lekker vinden. 

Volgens mij kan je jouw hoeveelheid brokjes best nog een beetje minderen, mits ze altijd genoeg hooi tot hun beschikking hebben. Blindedarmkeutels vinden wijst er vaak toch op dat ze wat te veel gegeten hebben. Mocht het ook na het minderen van de hoeveelheid brokjes blijven, dan zou er iets anders kunnen spelen en is een dierenartsbezoek misschien nodig. Vooralsnog zou ik me daar niet druk om maken! Goed dat je ook de postzegelmethode gebruikt voor het opbouwen van groenvoer 🙂

Oké, dankjewel voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Marjoleink:

Zijn ze volwassen? Dan is 15 gram per kilo echt wel voldoende. Als ze nog jong zijn kun je uitgaan van het gewicht dat ze zullen hebben als ze volwassen zijn. 

 

Die van mij doen ook altijd alsof ze 3 dagen geen eten hebben gehad, dat is heel normaal. Als ze altijd hooi tot hun beschikking hebben kunnen ze geen honger hebben. 

Ze zijn volwassen ja (3 en 3,5 jaar oud ongeveer). Goed om te lezen dat ze geen honger kunnen hebben als ze altijd hooi beschikbaar hebben! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Science Selective adviseer ik altijd 10 gram per kilo lichaamsgewicht dat ze horen te wegen.

De kans dat boven de 2 kilo al te zwaar is, is groot natuurlijk. Ik zou 20 gram per dag per konijn voeren en dan kijken hoe ze het er op doen. Wegen is weten en voelen natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Aniek:

Voor Science Selective adviseer ik altijd 10 gram per kilo lichaamsgewicht dat ze horen te wegen.

De kans dat boven de 2 kilo al te zwaar is, is groot natuurlijk. Ik zou 20 gram per dag per konijn voeren en dan kijken hoe ze het er op doen. Wegen is weten en voelen natuurlijk. 

Dank voor je reactie. De konijnen zijn voor ik ze ophaalde bij de opvang nog naar de dierenarts geweest voor vaccinaties en een gezondheidscheck. Volgens de opvang was hun gewicht ook goed. Niet te zwaar en niet te licht...

Zou je ook 10 gram per kilo lichaamsgewicht geven wanneer ze nog niet zoveel groente krijgen? Ik ben groente aan het opbouwen volgens de postzegelmethode. Witlof en wortelloof gaan goed, maar krijgen ze nog niet in grote hoeveelheden. (max een blaadje witlof nu of takje met zijtakjes wortelloof) 

Ze zaten eerst of 40 gram SS per dag per konijn, dit heb ik geminderd naar 34 gram SS. Ik was van plan dit nog heel iets te minderen terwijl ik de groente steeds iets meer geef, maar vind het wel lastig hoe ik dit het beste kan op- en afbouwen zeg maar. Ze zijn nu net 4 dagen helemaal blindedarmkeutelvrij...Dus eindelijk weer wat balans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik adviseer de postzegelmethode wel, maar zelf hou ik mij daar ook niet aan haha. Ik begin meestal wel met een postzegelformaatje, maar als dat goed gaat, durf ik best de volgende dag een half blaadje te geven, en de dag erna een heel blad 😉 Dan wel van de veilige groentesoorten zoals witlof andijvie enz. met koolsoorten, fruit en dat soort dingen ben ik wel een stuk voorzichtiger.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .