Ga naar inhoud

Pooltje met luchtwegproblemen


Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Vorig jaar een heel lief blauwoogpooltje ram uit de opvang gehaald. Hij is helemaal nagekeken, ook door een dierenarts. Want hij heeft zo nu en dan wel een probleem.

 

Omdat zijn neus zo plat is, lijkend of hij tegen een deur is aangelopen heeft hij permanent last van snot. Stof is een not done, daar houd ik rekening mee en ze zitten gelukkig buiten. De ene keer gaat het beter als de andere keer. 

 

Hij krijgt genoeg frisse lucht,, maar is er niet nog iets om hem meer lucht te geven? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat de oorzaak van het snot de platte schedel is? Benauwdheid is wel bekend, maar snot wijst meestal op een bacteriële infectie of gebitsproblemen (dat laatste komt dan ook nog vaker voor bij echte dwergkonijntjes, ook weer door de te kleine schedel). 

 

Misschien heb je het al laten onderzoeken, maar ik kan het uit je bericht niet goed opmaken. Verder heb ik zelf gelukkig weinig ervaring met snotteraars, dus wat dat betreft geen verdere tips. Maar er zijn genoeg leden die wel konijntjes met chronisch snot hebben, die hebben vast ook wel tips voor je 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is vorig jaar helemaal nagekeken naar ik weet. Ja wat heet snot. Er zit altijd wel wat rond zijn neus, en daar maakt hij afhankelijk van de hoeveelheid ook weleens geluid bij. Alleen soms blijft hij er ook enorm bij niezen. Het wordt niet erger en de ene keer is het erger als de andere keer. Ik hoop dat hij er toch oud mee mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Evee:

Weet je zeker dat de oorzaak van het snot de platte schedel is? Benauwdheid is wel bekend, maar snot wijst meestal op een bacteriële infectie of gebitsproblemen (dat laatste komt dan ook nog vaker voor bij echte dwergkonijntjes, ook weer door de te kleine schedel). 

 

Misschien heb je het al laten onderzoeken, maar ik kan het uit je bericht niet goed opmaken. Verder heb ik zelf gelukkig weinig ervaring met snotteraars, dus wat dat betreft geen verdere tips. Maar er zijn genoeg leden die wel konijntjes met chronisch snot hebben, die hebben vast ook wel tips voor je 🙂 

Mijn dierenarts vertelde dat snot vaker voorkomt bij konijnen met zo'n afwijkende schedel. Ik heb er hier ook een met een platte neus en zij heeft ook vaak last van snot. Dat is overigens bij haar wel een bacteriële infectie.

@Knuffeltje heb je in het verleden al wel een of meerdere antibiotica geprobeerd om uit te sluiten dat het niet om een bacterie gaat? En is het taai snot of waterig? Snot kan uiteindelijk leiden tot een longontsteking en zorgt er ook voor dat ze soms moeilijk kunnen ademen. 

Ik geef mijn konijnen regelmatig wat verse tijm en rozemarijn. Ik heb geen idee of het helpt, maar ze vinden het lekker en bij mensen kan het volgens mij helpen bij luchtwegproblemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik het niet heel duidelijk verwoord.  Een platte schedel veroorzaakt op zichzelf geen snot, wel benauwdheid.  Als er snot bij zit, is het meestal een infectie of gebitsproblemen. Konijnen met platte schedel zijn er inderdaad wel gevoeliger voor, voor luchtweginfecties en gebitsproblemen, dat wel. Maar over het algemeen is het toch wel behandelbaar (of kun je in ieder geval pogingen doen tot)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik heb je verkeerd begrepen en ik heb het zelf niet helemaal goed beschreven. Het veroorzaakt idd sneller benauwdheid. Vaak is het in ieder geval enigszins onder controle te krijgen, in ieder geval kan de benauwdheid verminderen. Mocht het gaan om taaier snot, dan moet dat opgelost worden. Zelf ben ik momenteel bezig met het dagelijks spoelen van het neusje met fluimucil. Wel op aanraden van de dierenarts natuurlijk, want het is een geneesmiddel en ook nog eens een voor mensen ipv dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak uit jouw verhaal op dat hij dus alleen toen hij in de opvang binnen kwam is nagekeken? Dan lijkt het mij toch zeker verstandig om de dierenarts er nog een keer goed naar te laten kijken. De dierenartscontrole bij een opvang is over het algemeen goed, maar dit soort problemen vallen meestal pas op als je een diertje langer mee maakt dan de korte tijd dat de meeste konijnen in een opvang zitten, dat duurt vaak eventjes voor het opvalt. Het is geen standaard probleem voor dwergkonijntjes, en vaak is er zeker wel behandeling mogelijk. Altijd een vieze neus is niet goed, en als luchtwegproblemen niet behandeld worden, worden ze vaak chronisch, komt het telkens terug, vaak steeds heviger. Als je het konijn nu een jaar hebt, is het ook tijd voor het herhalen van de vaccinaties. Dat kan - mits de dierenarts jouw konijn daar gezond genoeg voor vind! - in principe gelijk.

 

Heeft zijn maatje er geen last van? Snottert die niet?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .