Ga naar inhoud

Konijn eet geen groente


happy211

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Apollo is nu een week bij ons, maar hij eet geen groenvoer (hooi en brokken eet hij wel goed). Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: andijvie, witlof, appel, banaan, peterselie, maar hij hoeft het allemaal niet. Vers gras vindt hij wel lekker.

Bij de opvang zeiden ze juist dat hij niet van brokken hield, maar wel van groenvoer. Misschien dat ze hem verwarden met een ander konijn? Ik heb ze iig al gemaild om te vragen wat zij hem voor groente gaven. 

Hebben jullie nog tips voor groente die ik kan proberen? 

 

Hij moet wel iets afvallen, maar ik zie eigenlijk geen reden waarom hij te dik is geworden, omdat hij dus niet te veel eet bij mij. Ik dacht dat hij misschien te veel suikerrijke groente/fruit gekregen zou hebben, maar dat lijkt dus ook het probleem niet te zijn. Misschien verkeerd/gemengd voer?

 

Hij eet gewoon normaal hooi en eet ook een normale portie brokken. Ze krijgen nu 13 gram Science Supreme per kilo, berekend op het gezonde gewicht, 60 gram per dag voor Apollo (2kg ideaal) en Artemis (2,8 kg) samen. Ik geef de brokken in twee keer, maar ze eten soms niet alles op en vallen er niet op aan zoals ik van anderen hier soms lees. Moet ik dan toch nog minderen?

 

Over Artemis heb ik niets te klagen, ze eet graag groenvoer en hooi, brokken was de afgelopen dagen iets minder dan ik gewend ben, maar waarschijnlijk komt dat omdat ze ook steeds Apollo's portie groenvoer op at, dus ik ga nu nog maar 1 konijnsportie groenvoer geven.

 

Ik heb trouwens ook al verschillende dingen geprobeerd: het groenvoer/de brokken in een bakje of juist verspreiden in de ren, maar dat maakt geen verschil.


Veel vragen in een topic, maar zou graag jullie ideeën horen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ik heb net reactie van de opvang: blijkbaar at hij daar heel weinig, en ook geen groenvoer. Zij hadden ook verschillende dingen geprobeerd, maar hij liet alles liggen, dus ze zijn uiteindelijk gestopt met het geven van groenvoer, alleen wat gedroogde kruiden vond hij wel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Marjoleink:

Is zijn gebit al eens nagekeken? Dat zou een reden kunnen zijn waarom hij slecht/ selectief eet.

Ik neem aan dat dat bij de opvang wel gedaan is, daar is een dierenarts geweest voor het enten en die heeft toen ook bepaald dat hij eigenlijk te zwaar is, dus zal ook wel een algemene controle geweest zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij in de opvang gecastreerd? Of was hij dat al? Omdat je het gebit eigenlijk alleen goed kan nakijken onder narcose. Als hij alleen bij de opvang gevaccineerd is, dan denk ik niet dat er een uitgebreide controle is geweest. Als hij gecastreerd is, hoop ik dat elke konijnkundige dierenarts direct het gebit goed checkt. De mijne doet dat in ieder geval wel standaard. 

 

Ik zou het voor nu op zich niet heel erg vinden dat hij geen groenvoer eet, als hij maar wel goed hooi eet. Wie weet heeft hij nooit in zijn leven iets van vers groenvoer gekregen en moet hij het leren eten, aan de smaak wennen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast onze jonge konijntjes hebben wij ook een ouder konijn. Die is 9 jaar en lust, naast de brokken en hooi, alleen witlof en groen van wortel. We bieden van alles aan maar mijnheer eet het gewoon niet. Dan maar niet. Hij is ook geen liefhebber van hooi. Ach. Hij is evengoed kerngezond en al 9 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou goed kunnen, het voordeel van groente geven is dat de meeste groentes voor ongeveer 80% uit vocht bestaan. Weinig drinken kan wel kwaad voor konijnen. Je zou naast het normale water eens hooi-thee of kruidenthee (wel koud!) aan kunnen bieden. Wie weet is hij daar wel fan van. Of toch verder blijven zoeken naar groenvoer waar hij wel van eet. Heb je simpel vers geplukt gras al eens geprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Dat zou goed kunnen, het voordeel van groente geven is dat de meeste groentes voor ongeveer 80% uit vocht bestaan. Weinig drinken kan wel kwaad voor konijnen. Je zou naast het normale water eens hooi-thee of kruidenthee (wel koud!) aan kunnen bieden. Wie weet is hij daar wel fan van. Of toch verder blijven zoeken naar groenvoer waar hij wel van eet. Heb je simpel vers geplukt gras al eens geprobeerd? 

Ja, vers gras lust hij wel graag inderdaad. Bedankt voor de hooi-thee tip, dat ga ik vandaag meteen proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei happy211:

Ja, vers gras lust hij wel graag inderdaad. Bedankt voor de hooi-thee tip, dat ga ik vandaag meteen proberen!

 

Mooi toch dat hij wel vers geplukt gras lust? Elke dag gras plukken, smalle en brede weegbree erbij plukken (staat ook bijna overal), paardenbloemblaadjes....Na een tijdje weet je precies waar het meeste en veilige en schoonste staat, tenminste zo werkt het bij mij. 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .