Spring naar bijdragen
Anke97

Kat mee verhuizen of niet?

Recommended Posts

Ik ben een 22 jarige student die iets meer als een jaar een trotse eigenaar is van een Brits Korthaar. 
Wanneer ik naar school ga of naar stage moet is mijn kat altijd in het bijzijn van mijn moeder en onze hond. Ze is dus zo goed als nooit alleen. Nu moet ik nog 1 jaar studeren voor alleer ik mijn studies afgerond heb en hebben mijn ouders mij de kans gegeven om een jaar lang op kot te gaan. Samen met een vriendin zullen wij half september intrekken in een appartement, natuurlijk wil ik mijn kat niet achter laten en is het plan om haar mee te nemen. Lang heb ik hier geen problemen in gezien en was ik zeer enthousiast, aangezien ik mijn kat als mijn eigen kind bezie. De laatste dagen ben ik hierover beginnen twijfelen. Ik vraag me af of het wel zo’n slim idee is om haar mee te nemen. Zowel ik als mijne goede vriendin zullen overdag van 8u ‘s morgens tot 17u weg zijn van het appartement door lessen of stage. Hierdoor zal mijn kat telkens een 8/9u alleen zitten.. Vanaf 1 van ons 2 terug op het appartement is die dag heeft ze opnieuw gezelschap. Daarom stel ik mij de vraag of mijn kat haar wel zou kunnen aanpassen aan deze nieuwe situatie van opeens meer alleen te zijn en niet ongelukkig zou worden of haar gaat vervelen... Het liefste van al neem ik haar mee, maar ik wil ook denken aan dat gene wat het beste is voor haar. 
Hopelijk krijg ik een paar goede tips/meningen van andere mensen hier op dit forum en geen negatieve reacties.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Anke97:

Ik ben een 22 jarige student die iets meer als een jaar een trotse eigenaar is van een Brits Korthaar. 
Wanneer ik naar school ga of naar stage moet is mijn kat altijd in het bijzijn van mijn moeder en onze hond. Ze is dus zo goed als nooit alleen. Nu moet ik nog 1 jaar studeren voor alleer ik mijn studies afgerond heb en hebben mijn ouders mij de kans gegeven om een jaar lang op kot te gaan. Samen met een vriendin zullen wij half september intrekken in een appartement, natuurlijk wil ik mijn kat niet achter laten en is het plan om haar mee te nemen. Lang heb ik hier geen problemen in gezien en was ik zeer enthousiast, aangezien ik mijn kat als mijn eigen kind bezie. De laatste dagen ben ik hierover beginnen twijfelen. Ik vraag me af of het wel zo’n slim idee is om haar mee te nemen. Zowel ik als mijne goede vriendin zullen overdag van 8u ‘s morgens tot 17u weg zijn van het appartement door lessen of stage. Hierdoor zal mijn kat telkens een 8/9u alleen zitten.. Vanaf 1 van ons 2 terug op het appartement is die dag heeft ze opnieuw gezelschap. Daarom stel ik mij de vraag of mijn kat haar wel zou kunnen aanpassen aan deze nieuwe situatie van opeens meer alleen te zijn en niet ongelukkig zou worden of haar gaat vervelen... Het liefste van al neem ik haar mee, maar ik wil ook denken aan dat gene wat het beste is voor haar. 
Hopelijk krijg ik een paar goede tips/meningen van andere mensen hier op dit forum en geen negatieve reacties.

Even ter verduidelijking: zij zal niet 5/5 alleen zijn meestal ben ik 1/2 volledige dagen aanwezig en soms ben ik ook maar een halve dag van huis weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ook een kat, en als mijn vriend en ik allebei naar werk zijn is ze ook alleen thuis. Natuurlijk is ze extra blij als we weer thuis zijn, maar ik heb niet het idee dat ze eenzaam is als we weg zijn. Als ze genoeg ruimte en speeltjes heeft om haar energie kwijt te kunnen en zich bezig te houden, dan is het allemaal geen probleem. Vaak genoeg vind ik onze kat op precies dezelfde plek als ik haar heb achtergelaten: slapend bovenop haar krabmeubel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mimi slaapt de heledag dus die merkt volgens mij amper dat ik weg ben.

Toch heb ik sinds kort een tweede kat zodat ze uiteindelijk toch niet helemaal alleen is (ze zitten nu overdag nog apart omdat ze nog aan elkaar moeten wennen).  Afhankelijk van het karakter van jou kat (en je situatie) zou je dat ook kunnen overwegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Rifca:

Mimi slaapt de heledag dus die merkt volgens mij amper dat ik weg ben.

Toch heb ik sinds kort een tweede kat zodat ze uiteindelijk toch niet helemaal alleen is (ze zitten nu overdag nog apart omdat ze nog aan elkaar moeten wennen).  Afhankelijk van het karakter van jou kat (en je situatie) zou je dat ook kunnen overwegen.

Ik denk dat dit geen optie is, ze reageert moeilijk naar andere dieren toe.. Enkel onze eigen hond heeft ze geaccepteerd omdat ze hiermee opgegroeid is. Bijvoorbeeld de hond van mijn oma die hier redelijk vaak is moet ze niets van weten. Dus een tweede kat zou ik mij op dit moment niet aanschaffen.. Penelope slaapt overdag ook zeer veel maar uiteindelijk is ze altijd in gezelschap endat zal ze nu overdag van 7u30-17u 3 dagen in de week niet meer zijn... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt denk ik ook wel aan de kat? Als je thuis bent, is ze dan veel bij je in de buurt of bij je hond? Ik heb zelf 2 katten, waarvan 1 het prima zou vinden als ze de hele dag alleen is denk ik. Meestal ligt ze overdag ergens alleen te slapen, in de kast of onder de bank. De ander wil juist altijd bij mij in de buurt zijn. Als ik in een andere ruimte ga zitten, dan loopt ze altijd mee. Die zou ik dus niet de hele dag alleen laten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei IreneM:

Het ligt denk ik ook wel aan de kat? Als je thuis bent, is ze dan veel bij je in de buurt of bij je hond? Ik heb zelf 2 katten, waarvan 1 het prima zou vinden als ze de hele dag alleen is denk ik. Meestal ligt ze overdag ergens alleen te slapen, in de kast of onder de bank. De ander wil juist altijd bij mij in de buurt zijn. Als ik in een andere ruimte ga zitten, dan loopt ze altijd mee. Die zou ik dus niet de hele dag alleen laten.

Dat hangt er vanaf. In de avond komt ze sowieso altijd bij mij op mijn kamer liggen. Overdag kan ze zowel boven alleen op haar krabpaal liggen ofwel beneden op haar krabpaal waar wij op dat moment dan zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In je eerste bericht zeg je dat je voor een jaar op kot gaat. Wat zou je plan geweest zijn als je klaar was met studeren? 

Ik zou het gewoon proberen. Als blijkt dat het echt niet werkt, dan kan ze weer terug naar je ouders, toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei happy211:

In je eerste bericht zeg je dat je voor een jaar op kot gaat. Wat zou je plan geweest zijn als je klaar was met studeren? 

Ik zou het gewoon proberen. Als blijkt dat het echt niet werkt, dan kan ze weer terug naar je ouders, toch?

Als ik al klaar was met studeren, zou ik hoogs waarschijnlijk ook gaan kijken zijn om alleen te gaan wonen.. 

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat ik veel te veel nadenk & het gewoon een kans moet geven.. Ik vindt het gewoon beangstigend dat ik haar eventueel in zo’n stress situatie zou steken en uit haar “vertrouwde omgeving” haal...

En ja idd, ze kan elk moment terug naar huis bij mijn ouders. Volgende week zal ik zien hoe alles verloopt☺️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Succes volgende week 🙂

Ik snap het heel goed hoor, je wilt gewoon het beste haar. Probeer het een beetje los te laten en niet te bezorgd te zijn. Als de basis van goed zit, dan zal ze denk ik wel snel aan de nieuwe situatie wennen. Toen wij verhuisden maakte ik me ook best zorgen, maar duurde het maar drie dagen voor onze kat zich weer gedroeg alsof ze niet anders gewend was. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites