Ga naar inhoud

Konijn eet niet (castratie)


Roos-Anne

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

We willen onze voedster binnenkort koppelen aan een ram, maar ze vertoonde territoriaal gedrag waardoor dat lastig gaat. Na lang in dubio te hebben gezeten hebben (gezond konijn opereren, etc.) en een kennismaking bij een deskundige konijnendierenarts hebben we haar afgelopen maandagochtend laten castreren. De operatie is gelukt dus we konden haar dezelfde avond weer ophalen. Ik heb een week vrij genomen voor haar herstel en houd haar goed in de gaten.

 

Nu ging het aanvankelijk heel goed haar ze was ondanks de narcose vrij actief en wist o.a. uit haar t-shirt (med pet) te ontsnappen (bij het controleren van de wond). Echter na het geven van haar pijnstillers vanochtend eet en drinkt ze niet meer uit zich zelf. Uit de hand ging aanvankelijk nog, maar daar is het nu ook mee gedaan. Ik heb vanmiddag contact opgenomen met de dierenarts. We kunnen daar vanavond terecht. Mijn vraag is of jullie hier ervaring mee hebben: zitten er zulke extreme pieken en dalen in het herstel? Of denken jullie ook dat er hier meer aan de hand is? 

 

Een bezorgde baas en bazin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herstel bij castratie van een voedster kan best een aantal dagen duren. Op zich is het dus niet gek, en het is goed dat je haar in de  gaten houd. Hoe is haar temperatuur?

 

En als je het shirt uit doet en uit laat? Eet ze dan wel weer zelf? Sommige konijnen hebben daar echt zo een hekel aan dat ze van de stress van dat ding niet eten. Als ze van de wond afblijft, is het eigenlijk ook niet nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster had na haar castratie ook wat ups en downs, ze is twee dagen na de operatie een dag bij de dierenarts geweest. Prompt begon ze daar weer te eten. Ik heb me toen ook behoorlijk zorgen gemaakt, maar het kwam allemaal goed. Die eerste paar dagen zijn gewoon het lastigste, denk ik.

 

Mijn voedster heeft nooit een rompertje gekregen, dus als het even kan zou ik die uitlaten. Ze voelt zich al niet prettig, en met rompertje misschien helemaal niet?

 

Sterkte ermee, hopelijk knapt ze gauw op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht heb ik Bo om de 3 uur wat eten gegeven. Ze eet at eerste haar brokken, boven hooi of groen. Vannacht heeft ze ook haar brokken van 3:00 uur lagen staan. Groente met medicatie at ze vervolgens ook niet uit de hand. 

Vanochtend hebben we haar daarom om 6:30 volgends instructie van de dierenarts met spuiten in de mond medicatie gegeven. Ik ben alleen bang dat ze nu vanwege de stress niet meer eet. Hoe voorkom je zo veel mogelijk stress als je met spuiten medicatie moet toe dienen en het vrijwillig niet gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je verse kruiden in huis? Is ze die gewend? hier doen de verse kruiden het vaak het best als het gaat om na ziekte weer eten. Verse peterselie bijvoorbeeld. Dat wekt ook nog de eetlust op. 

 

Dwangvoeren zou ik persoonlijk niet elke 3 uur doen, dat zou ik te veel stress vinden, en vaak hebben ze van dwangvoer ook zo een vol gevoel dat ze juist niet snel zelf eten. Zolang ze zelf eten, al is het maar weinig, dwangvoer ik niet. Stilvallende darmen zijn geen probleem als er maar ééns per 24 uur gegeten word. Al zijn dat maar 2 brokjes, eten = eten. 

 

Stress is niet te vermijden in dit geval, maar ik zou het wel zo veel mogelijk beperken. Dat je wat je moet doen wel in één keer doet, dus als je en medicijnen moet geven en dwangvoer, dat je dat dan zo veel mogelijk in één optilmoment doet. Dus als het even kan alleen 1x in de ochtend en 1x in de avond. Verder zo veel mogelijk met rust laten, een veilige beschutte plek verzorgen (als ze in een traliekooi zit in huis, bijv. een handdoek er over gooien, in een ren ook een schuilhuisje zetten of andere beschutte plek enz.) en genoeg keuze aan voedsel om zelf te blijven eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend! De nazorg van een castratie kan soms best lastig zijn. Hoe gaat het nu?

Het geven van medicatie geeft vaak stress. Welke medicatie geef je? Darm- en maagstimulans smaken vaak vies en willen ze daarom ook meestal niet vrijwillig nemen. Sommige pijnstillers smaken als snoep en nemen ze wel graag aan. Mijn konijn wil geen medicatie uit een spuitje nemen, maar de lekkere pijnstillers slurpt ze wel van een klein schoteltje af. Dat zou je kunnen proberen. Als het niet lukt is het denk ik vooral belangrijk dat je zelf probeert niet gestresst te doen als je het onder dwang moet aanbieden. En als het klaar is belonen met iets lekkers als dat lukt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. We hebben vanalles geprobeerd. Medicatie en voer hebben we met de spuit iedere 6 uur proberen te geven. Misschien was ik onduidelijk maar ik ben vannacht iedere drie uur opgestaan om haar uit de hand te voeren. 

 

Ze pakt alleen niets aan. En als ze het doet laat ze het daarna weer vallen. Ook de dingen waar ze normaal dol op is. Kruiden eet ze af en toe. Niet standaard iedere dag. Dat zouden we nog kunnen proberen. 

 

Ik wist niet mee wat we konden doen om haar te laten eten en drinken. Ze is daarom nu onder observatie bij de dierenarts. Ik hoop dat zij ons kunnen helpen en zal jullie tips aan haar voorleggen.

 

Heel erg bedankt! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .