Ga naar inhoud

Hoe weet je of ergens lange of korte vezels in zitten?


JokeC

Aanbevolen berichten

Het belangrijkste is dat konijnen veel vezels binnenkrijgen. En dan bedoel ik niet van dat gemalen spul zoals in de brokken verwerkt zit. Als de vezellengte langer is dan 8 mm hebben we het over ruwvoer, is het kleiner over krachtvoer. Er zijn grofweg twee soorten vezels: verteerbare en onverteerbare vezels. Konijnen hebben beiden nodig, het liefst in de verhouding 2:1. Ik stimuleer mijn konijnen altijd om veel verschillende soorten te eten, dus naast hooi ook stro, takken, bladeren, twijgen en schors.

Er valt nog veel meer over vezels te vertellen, maar daar is hier de plek niet voor. Ik ben bezig met een artikel over ruwvoer welke tzt op mijn website geplaatst wordt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange vezels zijn de vezels in de oorspronkelijke vorm: hooi, grassen, stro. Maar ook vers groenvoer en knaaghout kunnen lange vezels bevatten. 

 

Daarom is hooi ook zo ontzettend belangrijk voor konijnen en moet je brokken alleen zien als de "vitaminepilletjes". Het geven van hooi en grassen gaat verveling tegen, zorgt er voor dat ze langere tijd kauwbewegingen moeten maken, waardoor dus ook de tanden goed slijten, en de lange vezels zijn erg belangrijk voor een goede spijsvertering.

 

Dan heb je ook nog verschil tussen verteerbare en niet verteerbare vezels, zoals sellis ook aangeeft. Dat laatste klinkt alsof die niet belangrijk zijn, maar onverteerbare vezels zijn wel heel goed voor het keutelproces, voor een goede darmwerking. In stro zitten bijvoorbeeld veel onverteerbare ruwvezels 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .