Ga naar inhoud

Meer bewegen


happy211

Aanbevolen berichten

Bij de opvang kreeg ik de horen dat mijn nieuwe ex-ram Apollo ong. een halve kilo te zwaar is.

Ik heb al het artikel hier gelezen over hoe ik zijn voeding kan aanpassen (minder brokken en geen zoete snacks zoals wortel of appel), maar ik vroeg me af hoe ik mijn konijn kan stimuleren om meer te bewegen. Hij is een erg rustig konijn en vindt de ren volgens mij nog erg spannend, hij blijft het liefst beneden in het hok zitten.

Mijn andere konijn Artemis is wel erg ondernemend, dus ik ben bang dat als ik al het voer verspreid ga wegleggen dat zij alles opeet. Hoewel het natuurlijk zal helpen om hem te laten afvallen, moet zij niet gaan aankomen. 

Ik zou misschien clickertraining kunnen proberen, maar omdat hij pas sinds vandaag bij ons is, is dat nog een stap te ver misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het makkelijkst om hem te motiveren is door zijn voer te gebruiken als motivatie. Je zou inderdaad wat target stick training (evt met clicker) kunnen doen waarmee hij zijn brokjes moet verdienen. Rustig opbouwen, in het begin is alleen het ding volgen, er interesse in hebben, al prima, is ook al beweging! En niet elk konijn vind het leuk en snap het snel, het is dus even kijken of dat past bij hem. Vind hij het wel leuk kun je het natuurlijk uitbreiden met parcoursjes enz. Aan voedselverrijking doen door de brokjes door het hele verblijf te verstoppen ipv op één plek (ook als de kans groot is dat de dame het dan voor z'n neus weg snaait zou ik dat doen), groenvoer aan een stok prikken of een touwtje ophangen zodat hij er moeite voor moet doen. Of stop het voedsel in een intelligentiespel of voerbal. 

Wat je ook kiest, doe het rustig aan.

 

Ik zou beginnen met leren dat hij brokjes uit jouw hand aan pakt. Dat is zo handig! En van daaruit kun je kijken wat een leuke manier is om aan beweging te doen die bij hem past. Mijn ervaring is dat dat echt per konijn kan verschillen.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .