Ga naar inhoud

Vreemd gedrag


Brittje6

Aanbevolen berichten

Hallo, heb een vraag! Mijn konijn was altijd heel ondernemend en niet bang aangelegd. Nu doet zij ineens heel ander gedrag vertonen. Minder eetlust, alleen bepaalde dingen als ik die voer. Sluipt door het huis, wil haar kamer/hok niet meer in, dat terwijl ze daar altijd vol gas naartoe rende als ik erheen ga. Nu gaat ze agressief aan de tralies bijten als je haar erin zet. Blijft in kamer heen en weer lopen en maar naar boven kijken. Onder de stoel zitten. Niet meer ontspannen liggen. Soms doet ze wel ineens weer ontspannen en ineens is het weer weg. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Maak me wel zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Een paar vragen om wat meer duidelijkheid te krijgen.

- hoe oud is je konijn?

- heeft je konijn een maatje of leeft ze alleen?

- hoe groot is haar verblijf? Daarmee bedoel ik de ruimte die ze 24 uur per dag tot haar beschikking heeft.

- als ik het goed begrijp is het een voedster. Is ze gecastreerd?

 

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor gedragsverandering, denk aan eenzaamheid/verveling, puberteit maar ook een medische oorzaak kan zeker. Je beschrijft dat ze minder dingen eet dan voorheen, dat kan zeker duiden op iets medisch. Ik zou zeker een bezoekje brengen aan de dierenarts met wat je hierboven beschrijft. Mocht je konijn volledig stoppen met eten, dan is dat echt een spoedgeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn is bijna 3 jaar oud en leeft alleen. De helft van dag leeft ze in het hele huis en de tuin. Haar hok is niet zo groot, maar daar staat haar eten en haar plasbak en de kamer is 3 bij 4. Ze is niet gesteriliseerd omdat daar elke keer wat tussen kwam. Moet nog wel gebeuren. Wel komt ze steeds kusjes geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je met haar kamer dat ze de hele dag wel los in die kamer loopt en je haar niet 'opsluit' in de niet zo grote kooi? Dan is haar ruimte helemaal prima. Wel kan het steeds wisselen van de grootte van de ruimte die ze heeft ervoor zorgen dat ze gedrag kan laten zien, zoals tralie knagen en evt onzindelijk worden. Fijn dat ze geholpen gaat worden. Als ik je een tip mag geven, zou ik na haar castratie eens overwegen om haar te koppelen aan een gecastreerd rammetje uit een opvang. Het kan best zo zijn dat ze zich eenzaam voelt (konijnen zijn groepsdieren) en met een maatje echt gaat opleven. Het niet alles willen eten zou toch ook iets medisch kunnen zijn, dus ik zou zeker binnenkort een gezondheidscheck laten doen om te kijken of er een oorzaak voor te vinden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is aan te raden om toch even een dierenartsbezoekje te brengen. Plotselinge gedragsveranderingen kunnen op medische problemen wijzen, zeker ook als je aangeeft dat ze minder eetlust heeft.

 

Het tralieknagen is een gevolg van verveling en/of frustratie. Als ik het goed lees zit ze een groot deel van de dag alleen opgesloten in een kooi. Dat is voor konijnen eenzaam en frustrerend. Dat ze af en toe even wel veel ruimte heeft, maakt het vaak alleen maar erger, maakt dat ze alleen maar meer gefrustreerd gedrag gaan vertonen. Voldoende permanente leefruimte, waar ze altijd in kunnen is heel belangrijk. Een traliekooi kun je daar best bij gebruiken, maar er moet wel echt een vaste ren aan om aan voldoende leefruimte te komen.

 

Het sluipen klinkt als angst. Een konijnenmaatje is voor konijnen echt nodig. Konijnen zijn groepsdieren, er is niets zo eenzaam en angstig als geen soortgenootje hebben om konijnengedrag mee te kunnen vertonen, steun bij te zoeken bij angst, samen met een veilig gevoel te ontspannen, baldadig mee te zijn. Als je de ruimte aanpast naar een voldoende groot verblijf en op zoek gaat naar een goed passend maatje (zoals eerder geadviseerd in dit topic is de beste keuze dan via een opvang een gecastreerde ram adopteren) dan denk ik dat de meeste problemen vanzelf verdwijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zit niet opgesloten in een kleine kooi, heeft de hele kamer, soms in de nacht wel evenals de tuin deur open staat, heb een vijver waar ze niet uit kan als ze erin valt( dus niet onbeheerd in de tuin). Ze loopt verder los. Lijkt nu ook iets beter te gaan. Maar bedankt voor de reacties, zijn al aan het nadenken voor een maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ze heeft hok + kamer altijd, en de tuin is de wisselende ruimte? Ah dat is inderdaad beter, ik kon het niet helemaal uit je bericht opmaken.

 

Wat dan ook een idee is is de tralies weg halen, dus alleen de kooi-onderbak te gebruiken. Dat doe ik zelf ook vaak bij binnenkonijnen, daar dan toiletbak / hooi in.  Als er geen tralies zijn, kan ze er ook niet aan knagen 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .