Spring naar bijdragen
XpluisjeX

Hoelang duurt een rui bij konijnen??

Recommended Posts

Mijn konijn (6 maanden) is sinds een week in de rui en kom kom echt overal haren tegen. Als ik hem oppak zitten ook heel mijn kleren onder de haren. Ik was benieuwd of iemand toevallig weet hoelang de rui duurt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat wisselt per konijn, als konijnen ouder worden of ziek zijn komen ze er soms ook slecht doorheen en duurt het nog langer. Ook zit er verschil tussen binnen & buitenkonijnen. 

Wist je trouwens dat konijnen wel 4x per jaar verharen? 2 grote verhaarbeurten (van zomer naar wintervacht en van wintervacht naar zomervacht) en dan nog 2 kleinere verhaarbeurtjes tussendoor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is er altijd wel 1 aan het verharen. Soms lijkt het of ze al opnieuw beginnen voor ze goed en wel klaar zijn met de vorige jas 😉 

Borstelen kan helpen om iets (nadruk op iets) minder haren overal tegen te komen, en helpt darm problemen voorkomen als ze echt veel haren verliezen.

pro tip: ikea plakroller in je auto/fietstas/handtas etc stoppen, dan kun je de haren iig van je kleding verwijderen als je netjes voor de dag wilt komen 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites