Spring naar bijdragen
happy211

Hoe maken jullie het hok schoon?

Recommended Posts

Hoi,

Ik weet niet goed of het bij huisvesting hoort of niet, dus dacht dat ik het maar beter hier weg kon zetten.

Wat doen jullie met je konijnen als je het hok schoonmaakt?

Tot nu toe laat ik Artemis gewoon in de ren en werk ik alleen met veger en blik, maar handig is het niet.  Ik kan niet in de ren gaan staan, dan gaat ze aan mijn slippers/voeten/benen knagen en de veger valt ze vaak ook aan. Ze is duidelijk bang, maar dat zal wel stukken minder worden als ze straks een maatje heeft en goed aan hun nieuwe hok gewend is. 

Maar zometeen lopen er dus twee konijnen rond waar ik op moet letten dat ze niet ontsnappen/de veger opeten/mij opeten. En zeker als het hok of de ren met water en schoonmaakmiddel schoongemaakt moet worden, dan lijkt het me niet handig dat ze daar in de buurt lopen. 

Maar om ze nou in hun reismand te zetten tot ik klasr ben, dat zal me ook niet in dank worden afgenomen vermoed ik. 

Hoe doen jullie dit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef ze eten, en ga poetsen terwijl ze de brokjes eten. Dat werkt niet heel lang, maar lang genoeg om in ieder geval te kunnen vegen, en dat is het meest irritant met een konijn in je bezem 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een ren waar ik in kan staan en ik kan de deur achter me dicht doen zodat ze niet kunnen ontsnappen.

Dat de konijnen graag ‘helpen met schoonmaken en m’n schoenen op eten neem ik maar voor lief. 

Overigens is mijn ervaring dat schoonmaken juist kan helpen een konijn minder angstig voor je te laten worden; door je eigen gang te gaan en het konijn niet te veel aandacht te schenken went hij/zij aan jou aanwezigheid en ervaart dat er niets engs gebeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zijn ze overigens niet bang bij het schoonmaken, meer dat ze in de weg lopen, aan de bezemborstels gaan trekken, er met je vegertje van het blik en veger vandoor rennen, het hoopje dat je net bij elkaar geveegd hebt weer even door graven... dat soort dingen.... 🐰

Vandaar dus de brokjes iets later op zaterdag, zodat ik dan terwijl ze eten al een groot deel van de schoonmaak er op heb zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik strooi wat lekkers in een berg hooi/gras/ballenbak, zodat ze even bezig zijn met zoeken en als ze eerder klaar zijn dan ik lopen ze gewoon in de weg, daar zijn ze goed in.😁 Ze weten wat "opzij" en "terug" is en dat vinden ze leuk om uit te lokken, lijkt het. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnenverblijven zijn ook zo hoog dat ik er in kan staan en rondlopen. Schoonmaken is hier het aanvegen van het hele verblijf en het verschonen van de plasbakken. Ik neem altijd een schone plasbak met strooisel en vers hooi mee het hok in en daar vermaken ze zich vaak een poosje mee. Dan kan ik vegen. Alle 4 de konijnen zijn niet bang, maar Hubbel en Alexis lopen ontzettend in de weg en gaan overal in zitten. Lien en Georgia zijn wat bescheidener typetjes. Die lopen niet in de weg, maar blijven in mijn buurt, in de hoop dat er nog een kleine traktatie gegeven wordt. Het schoonmaken is voor mij echt een gezellig contactmomentje. Ik probeer er ook altijd de tijd voor te nemen. Ga ook even bij ze op de vlonder zitten. Lien was best bang toen ze hier kwam en ook Georgia was niet erg dapper. Beide dames hebben door tijdens het schoonmaken gewoon om mij heen te lopen, zonder dat ik wat van ze moet en af en toe wat lekkers te krijgen, geleerd dat ik best meeval 😜.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan heb ik wel geluk, mijne blijven netjes in het nachthok zitten. Uit zichzelf, ik sluit hen niet op. Ik open de bovenkant van de ren, maak schoon, ga groenvoer verzamelen, enz, en al die tijd: netjes in het nachthok. 😊😊 Daarna: ren terug toe. Ikke blij, nijnen blij. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik bij de normale schoonmaak azijn en citronella, dat is niet schadelijk voor de konijnen dus ook niet erg als ze in het verblijf blijven rondhuppen. 

Misschien dat je nog tips uit dit artikel kan halen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/schoonmaken-van-een-konijnenhok/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak de toiletbakken nog steeds schoon met amonia, de angst voor coccidiose is nog niet helemaal weg, helaas. De ren, bakjes, attributen en koeltegels veeg ik altijd schoon 's morgens en 's avonds en 's avonds doe ik de hele boel af met water met citronella. Is zo klaar eigenlijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook een konijn die gek is op een stoffer en blik. Het blik is om te gooien en de stoffer om te bijten. Hij vliegt er op af. Ik doe meestal eerst de bovenverdieping met het deurtje dicht en dan beneden en de ren met Snuffel opgesloten boven. Dat is maar heel kort want Snuffel is zindelijk. Er ligt vaak alleen wat hooi.

Plasbakken doe ik alleen met water en met azijn als er aanslag op zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herkenbaar, stoffer en blik zijn niet veilig vooral het rubber randje bij het blik. De vuilniszak wordt ook fanatiek gesloopt. Meestal stofzuig Ik dan maar gelijk de rest van het huis na afloop van de schoonmaakbeurt.

Ze lopen hier los als ik hun hok schoonmaak ( dame en heer zitten binnen), controleer elke dag hun toilethoek als het te vuil is maak ik hem schoon, in het weekend als ik meer tijd heb krijgt het hok een douche beurtje. In de weg lopen is een hobby van hun, zelfs als het hok onder de douche staat....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites