Ga naar inhoud

Mijn konijn heeft e cuniculi


Iza Huinink

Aanbevolen berichten

Hoi ik heb een vraagje mijn konijntje (buddy) heeft e cuniculi we hebben al medicijnen gegeven  maar het werkt niet nu zegt de dieren arts dat we hem beter kunnen laten inslapen maar een andere konijnen expert wil nog een keer de medicijnen proberen maar mijn konijn haat ze (de medicijnen ) en ik weet niet of ik hem er een  plezier  mee doet hij lijkt geen pijn te hebben  maar houd zijn oog de  hele tijd dicht  dicht weten jullie wat is moet doen ook is het oog in een maand heelveel gegroeit 

19FF0E0B-C1C7-41DC-9398-CC4E5D77707A.jpeg

B88434AB-D9FA-4084-A690-A42F715AEDA2.jpeg

D1F0624B-AE8D-4D39-84BB-0B2F489801AE.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor EC is wel vaker een lange adem nodig. Ik begrijp alleen niet waarom de medicijnen gestopt zijn, zolang je konijn niet beter is moet je door gaan met de behandeling. Het kan wel zo zijn dat er restverschijnselen blijven na herstel; de schade aan het oog kan (maar hoeft dus niet) blijvend zijn.

 

Als je konijn goed eet, drinkt, keutelt en levendig is, is er dus een kans dat de EC “weg” is, maar het oog niet meer hersteld. Wat dan het beste is is afhankelijk van de hinder die je konijn hiervan ondervind.

Echter als de plek in het oog nog steeds groeit is de EC nog steeds aanwezig en is doorbehandelen zeker noodzakelijk!

 

Je zou nog even contact op kunnen nemen met dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht, of je dierenarts vragen dit te doen. Daar hebben ze erg veel ervaring met en kennis over EC. 

 

”weg” omdat EC nooit echt verdwijnt maar een inactieve vorm aan neemt. Je konijn heeft dan geen last meer van de parasiet, maar de EC kan wel opnieuw actief worden, bijvoorbeeld bij stress of ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met bovenstaande, je kunt zelf maanden panacur geven dat kan geen kwaad. Ik heb zelf ook ervaring en heb wel een aantal maanden lang panacur gegeven waarna echt flink verbetering opgetreden is. Kan je het mengen met bijvoorbeeld een bananenpapje of iets anders waardoor je konijn het beter kan opeten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oogdruppels met dexamethason? 

 

EC is inderdaad een lange adem. Ik heb een konijntje gehad die in juni EC kreeg. Hem heb ik een maand behandeld, maar hij was aan het einde van de maand al klachtenvrij. Hier het topic dat er over gaat. ik vond het voor hem toen ook zo stressvol, dat ik de behandeling gestopt ben. Hij heeft 14 dagen dubbele dosis fenbendrops gehad, daarna 14 dagen de normale dosis, in de eerste week ook dexamethason injecties er bij. Hij had geen wolkjes in zijn ogen zoals jouw konijn, maar wel nystagmus, draaiende oogbollen. 

 

Dierenkliniek wilhelminapark heeft een uitgebreid behandelplan op de website staan, de meeste leden hier houden dat behandelplan aan (in overleg met eigen dierenarts natuurlijk!)

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Hier specifiek over oogproblemen: 

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis en cataract.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .