Ga naar inhoud

Pootjes gebroken


Joost1234

Aanbevolen berichten

Hallo, beetje akelig bericht dit maar wij hebben sinds kort 2 konijnen. Mooie ren gemaakt van schapenhek 80 cm hoog en 6 vierkante meter groot ongeveer staat leuk hok in. Tijdens nacht gaan ze in hok en overdag mogen ze in ren. Nu zijn we afgelopen week hele dag weg geweest en laat thuis dus heb ze in ren gelaten maar ze kunnen altijd het hok in. Volgende ochtend tot mijn grote schrik hadden beide konijnen de achterpoten gebroken geen verdere verwondingen of vecht sporen. DA vond erg vreemd ook en zei als het marter of nerts was dan waren ze gebeten dus kans op roofvogel is er nog of kat die ze heeft opgejaagd maar niet in ren gekomen anders hadden ze wonden ik kan helaas ook niet uitsluiten of er een dierenbeul is langs geweest of kind uit buurt die hardhandig is geweest. Nu is eigenlijk mijn vraag stel dat ze zijn opgejaagd en zeeeer toevallig beide konijnen met allebei de poten in tralies van hok terecht zijn gekomen En dus zelfde verwonding hebben heeft iemand dit ooit meegemaakt dat konijn met pootjes door tralies schiet bij het naar binnen rennen. tralies zit tussenruimte van ongeveer 2 cm 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iets te vreemd of toevallig is om waar te zijn, is ht over het algemeen niet waar. Het lijkt mij heel stug dat beide konijnen precies dezelfde verwondingen hebben opgelopen, zonder dat daar opzet in het spel is. Blijven hangen en 1 poot breken, oke misschien wel, maar beide konijnen tegelijk...?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de deur onder die openstaat naar ren de spijlen verwijderd tot grond en een andere deur geplaats zodat mocht het tijdens blind in paniek raken gebeurd zijn dat ze dan niet eventueel met poot daarin kunnen komen. Er komen volgende week nieuwe konijntjes helaas hebben we de andere moeten laten inslapen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk vind ik dat schapenhek ook niet zo geschikt voor een konijnenhok. Ik zou er op zijn minst gaas tegen aan maken. Liever een geheel dichte en overdekte ren, dat houdt roofdieren buiten.

Voor ideeën kun je oa hier kijken: 

 

 

En als je vermoed dat dit het resultaat is van menselijk handelen zou ik ook zorgen dat het verblijf op een plek staat die niet zomaar toegankelijk is of op zijn minst uit het directe zicht.

 

En ik zie dat er klimop (?) de ren in groeit. Als ik me niet vergis is dit giftig voor konijnen. De kanten die daaraan grenzen kun je dus beter helemaal dichtmaken met bv een plaat hout, of de klimop verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie verschillende plekken / manieren waarop een konijn een pootje kan breken in deze ren, van de instap naar het schuilhok, tot de omheining van schapenhekjes op zich.  Klimop is zoals Rifca aangeeft inderdaad giftig voor konijnen, die zou je dus echt goed moeten terugsnoeien zodat de konijnen er niet bij kunnen.

 

Ik zou in ieder geval een volieregaas langs de binnenrand van het schapenhekje vast maken, zodat ze daar niet met de pootjes tussen kunnen, kop tussen kunnen of uit kunnen ontsnappen.


Het nachthok zelf heeft inderdaad ook een vervelende instap, daar kunnen ze ook in klem raken.

 

Maar twee konijnen op dezelfde dag en dan bij beide konijnen allebei de achterpoten? Dan vrees ik toch dat er kwade wil in het spel is. Ik zou in ieder geval een camera op de ren zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .