Ga naar inhoud

Na koppelen ander voer


happy211

Aanbevolen berichten

Ik krijg binnenkort een beetje een lastige situatie. 

Ik heb twee weken geleden een voedster van een kennis overgenomen en heb daar een enorme zak voer (10kg) meegekregen, die pas net een week open was.

Het voer is wel oké, voor zover ik weet de standaard brok van Cranenbroek in Dongen, mocht iemand het kennen. Gelukkig geen gemixt voer. Maar niet het voer dat ik uiteindelijk wil gaan voeren. (Twijfel nog een beetje tussen Science selective wat uit vorige ervaring heel goed voer is, of de nieuwe hobby first rabbit complete, wat iets betaalbaarder is). 

 

En dan komt er volgende week een rammetje uit de opvang bij, die waarschijnlijk net van het juniorvoer af is (is nu net 5 maanden). 

Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken? De ram langzaam laten wennen aan het Cranenbroek voer, en dan als die zak bijna leeg ik overstappen op de brok die ik uiteindelijk wil gebruiken? En welke verhouding moet ik dan gebruiken, om ook voor de voedster de verandering niet te groot te maken? 

Of moet ik ze dan een tijdje apart voeren tot de ram meer gewend is aan het Cranenbroek voer?

 

En hoe werkt dat eigenlijk in de opvang tijdens het koppelen (ze gaat op koppelvakantie)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat je voor een rammetje bij een opvang gaat kijken! Naar welke opvang ga je?

 

Ik ken de brok van cranenbroek niet, zou je een foto van de samenstelling kunnen posten of doorsturen? Mag evt via de whatsapp naar het bunnybunch telefoonnummer als dat makkelijker is 🙂 Heb die brok namelijk ook nog niet in mijn verzameloverzicht staan van alle soorten konijnenvoer haha. Ik verwacht overigens niet dat het een brok is die aan de minimale eisen voldoet... heel eerlijk, ik zou hem lekker aan het asiel doneren waar je je ram gaat halen 😉 Zeker als je toch niet van plan bent dat te blijven voeren. Daar voeren ze vaak een mix van brokken aan het grote deel van de konijnen, en hebben ze de betere brokken voor de konijnen die het het hardst nodig hebben, voor de kneusjes dus. 

 

Ik zou de voedster denk ik nu al over zetten  op het voer dat je wil gaan geven. Dan wissel je voor de koppelstress begint.Maar aan de andere kant zou ik ook geen voer wisselen als het zo warm is als het nu is. Een beetje een dilemma dus. En ik denk dat je het nieuwe voer ook nog niet in huis hebt. Je kan dus ook nog heel eventjes wachten: Als de twijfel gaat tussen de hobby first of de supreme, zou ik aanraden toch de supreme te kiezen. Dat wisselt ook nog eens het makkelijkst, minste kans op spijsverteringsproblemen. 

 

In een opvang is het meestal 2 keuzes: of je geeft het eigen voer mee, of je hebt geluk en ze voeren daar de brok die jij ook geeft. Is het één nachtje, of echt langer logeren?

 

Als je  gaat koppelen zit het wel eventjes lastig met het voer: Ik zou de eerste dag / eerste twee dagen alleen hooi geven. Verhuizen is stress, koppelen is stress. Als je dan ook nog voer gaat wisselen, doe je de darmen van je konijnen geen plezier.  Op dat soort momenten kun je dus beter geen of heeeel minimaal brokjes geven, en veel hooi aanbieden. Om de problemen voor te zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide reactie Eevee! We gaan naar Knijn & Ko in Bavel, en ze blijft daar tot ze zeker weten dat het een goede match is. Dat kan 1 nachtje zijn, of wat langer. 

Ik had laatst bij de dierenarts al een proefzakje science selective meegekregen, en heb al wat brokjes gegeven bij wijze van snack. Ze vond ze in ieder geval wel lekker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je naar Knijn en ko gaat, ik heb daar zelf ook twee konijntjes vandaan! Ik had inderdaad al gehoord dat ze tegenwoordig de voorkeur geven aan een langere koppeling in de opvang, dus met één of enkele nachtjes, omdat dat een grotere slagingskans heeft dan alleen een speed-date 🙂 Gaat vast helemaal goed komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .