Ga naar inhoud

Zindelijk maken.


Nathalievds

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Wij zijn sinds kort eigenaren van 2 dwerg konijnen. 2 rammetjes.  Ze zijn Nu 3.5 maand. Het plassen hebben we  redelijk onder controle dat ze het vaak op het toilet doen. De keutels krijgen we maar niet voor elkaar. We hebben de pagina van bb  al gelezen en we hebben zelfds de basis bedekking uit de kooi gehaald. Helaas heeft dat niks geholpen. Ze hebben een kooi en een waar ze altijd in kunenn. Hebben jullie nog tips? Keutels rapen en in de toilet leggen? Dankjewel! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen keutelen tijdens het eten, dus wat je kunt doen is het hooi zo neerzetten of ophangen dat ze het vanuit de toiletbak kunnen eten. En verder niet druk om maken. Wees blij dat ze in de toiletbak plassen, dat doen ze ook lang niet allemaal.

Hoe komt het trouwens dat je twee rammetjes hebt, als ik dat mag vragen? Dat is een combinatie die vaak fout gaat als ze volwassen worden. Zijn ze gecastreerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Marjoleink:

Konijnen keutelen tijdens het eten, dus wat je kunt doen is het hooi zo neerzetten of ophangen dat ze het vanuit de toiletbak kunnen eten. En verder niet druk om maken. Wees blij dat ze in de toiletbak plassen, dat doen ze ook lang niet allemaal.

Hoe komt het trouwens dat je twee rammetjes hebt, als ik dat mag vragen? Dat is een combinatie die vaak fout gaat als ze volwassen worden. Zijn ze gecastreerd?

 Dankjewel voor je reactie, hooi hebben we inderdaad zij beide wc' s gehangen. 

Het zijn 2 mannetjes die zijn gekoppeld door iemand die bij knaagspoor heeft gewerkt. Zijn samen uitzogt op karakter. En ze zijn niet gecastreerd. Willen we doen als de warmte voorbij is en als we op vakantie zijn geweest. Dat we thuis zijn als ze geholpen word.  Is het normaal dat ze nog niet zindelijk zijn?? Of moeten ze nog wat volwassener worden haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk eraan dat het koppelen van twee mannen een kleine kans van slagen heeft. Ze zijn nu nog jong en vaak gaat het dan nog goed, maar zodra ze in de puberteit komen en last van hun hormonen krijgen, is de kans heel groot dat ze gaan vechten. Overigens worden er bij het knaagspoor nooit twee rammen aan elkaar gekoppeld, omdat de kans op slagen minimaal is. Jammer dat er toch gekozen is voor twee rammen, het kan er uiteindelijk voor zorgen dat je de twee alsnog uit elkaar moet halen en voor beide konijnen een vrouwtje uit moet zoeken. De beste combinatie blijft een gecastreerde man met een (gecastreerde) voedster. Wat betreft zindelijkheid: ongecastreerde rammen zijn vaak niet zindelijk en ook niet goed zindelijk te krijgen is mijn ervaring. Pas na castratie gaat dat waarschijnlijk wat beter. Ze kunnen veel sproeien en daar kan ook een nare geur aan zitten ;). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het 2 ongecastreerde rammen samen zijn, verwacht ik niet dat je ze zindelijk zal krijgen op dit moment. Pas na castratie, als de hormonen wat tot rust zijn gekomen, denk ik dat zindelijkheidstraining enige kans maakt. Maar als het geen perfecte match is, zal het keutelen, plassen en zelfs sproeien blijven. En die kan is best groot.

 

Ik sluit mij aan bij wat er hierboven al gemeld is over 2 rammen. De kans van slagen is zeer klein, op deze leeftijd gaat het goed, maar zodra ze opgroeien, gaan puberen, is de kans zeer groot dat ze gaan vechten, of als het niet tot vechten komt, dat het toch een onrustig, onprettige match zal zijn met veel onrust voor beide konijnen. Met 3,5 maand is het karakter nog niet bekend, dat ontwikkelt zich in de puberteit, zo vanaf 5 a 6 maanden tot 1 a 1,5 jaar.

 

Ik hoop dus wel dat je echt een goed plan B hebt bedacht voor het geval ze straks niet meer samen kunnen. Bijv. beide rammen een eigen voldoende groot verblijf, en een eigen voedster als vriendinnetje, maar daar moet je wel plek voor hebben. Heb je dat niet, dan zal de enige optie waarschijnlijk zijn één van de twee afstaan en "omruilen" voor een voedster waar de ram die je houd wel een klik mee heeft.  Heel eerlijk, je hebt je waarschijnlijk een hoop gedoe op de hals gehaald, die voorkomen had kunnen worden als je in eerste instantie rechtstreeks bij het asiel een koppel van een gecastreerde ram + voedster had geadopteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Evee:

Als het 2 ongecastreerde rammen samen zijn, verwacht ik niet dat je ze zindelijk zal krijgen op dit moment. Pas na castratie, als de hormonen wat tot rust zijn gekomen, denk ik dat zindelijkheidstraining enige kans maakt. Maar als het geen perfecte match is, zal het keutelen, plassen en zelfs sproeien blijven. En die kan is best groot.

 

Ik sluit mij aan bij wat er hierboven al gemeld is over 2 rammen. De kans van slagen is zeer klein, op deze leeftijd gaat het goed, maar zodra ze opgroeien, gaan puberen, is de kans zeer groot dat ze gaan vechten, of als het niet tot vechten komt, dat het toch een onrustig, onprettige match zal zijn met veel onrust voor beide konijnen. Met 3,5 maand is het karakter nog niet bekend, dat ontwikkelt zich in de puberteit, zo vanaf 5 a 6 maanden tot 1 a 1,5 jaar.

 

Ik hoop dus wel dat je echt een goed plan B hebt bedacht voor het geval ze straks niet meer samen kunnen. Bijv. beide rammen een eigen voldoende groot verblijf, en een eigen voedster als vriendinnetje, maar daar moet je wel plek voor hebben. Heb je dat niet, dan zal de enige optie waarschijnlijk zijn één van de twee afstaan en "omruilen" voor een voedster waar de ram die je houd wel een klik mee heeft.  Heel eerlijk, je hebt je waarschijnlijk een hoop gedoe op de hals gehaald, die voorkomen had kunnen worden als je in eerste instantie rechtstreeks bij het asiel een koppel van een gecastreerde ram + voedster had geadopteerd.

 Dankjewel voor je reactie, 

De persoon die ze voor ons gekoppeld heeft zegt dat het goed moest kunnen. De reden dat we niet uit het asiel hebben gehaald is omdat we gewoonweg niet de ruimte hebben voor 2 grote konijnen. Hopelijk blijft het zo goed gaan als het nu doet, het castreren doen we zsm. Hopelijk zijn we dan de ruzies voor. Voor het zonder mijn maken zullen we even staken. Dankjewel voor al jullie reacties 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt niet naar het asiel omdat je niet de ruimte hebt voor 2 grote konijnen?

Ik snap dat niet helemaal, de opvangen hebben konijnen in alle soorten en maten. Mijn Whoopy komt gewoon uit de opvang en weegt krap een kilo, veel kleiner komen ze niet. 

Verder hebben ook kleine konijnen ruimte nodig, 2 vierkante meter voor een koppel. Kun je dat wel bieden?

 

Ik hoop echt voor je dat het goed gaat met de twee heren. Maar denk vast na over een plan B als dat niet zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op hoeveel ruimte heb je de rammen zitten? Als zij beperkt gehuisvest zijn, verkleind dat de kans behoorlijk dat ze samen kunnen blijven. Voor een koppel rammen zou ik zeker 4 tot 6 vierkante meter permanente leefruimte aanraden, wil het enige kans maken.

Ik zou dus naast hopen dat het goed blijft gaan, ook echt wel serieus nadenken over het alternatief voor het moment dat ze gaan vechten. En ik vrees dat dat in deze situatie echt gaat komen, dat moment.

 

Ook snap ik de opmerking over geen plek voor 2 grote konijnen niet, in asielen zitten inderdaad konijntjes van alle formaten. En je bent er altijd zelf bij, welke konijnen je uiteindelijk mee neemt naar huis 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Evee:

Op hoeveel ruimte heb je de rammen zitten? Als zij beperkt gehuisvest zijn, verkleind dat de kans behoorlijk dat ze samen kunnen blijven. Voor een koppel rammen zou ik zeker 4 tot 6 vierkante meter permanente leefruimte aanraden, wil het enige kans maken.

Ik zou dus naast hopen dat het goed blijft gaan, ook echt wel serieus nadenken over het alternatief voor het moment dat ze gaan vechten. En ik vrees dat dat in deze situatie echt gaat komen, dat moment.

 

Ook snap ik de opmerking over geen plek voor 2 grote konijnen niet, in asielen zitten inderdaad konijntjes van alle formaten. En je bent er altijd zelf bij, welke konijnen je uiteindelijk mee neemt naar huis 🙂

Ze zitten op 3 m2. We zijn verschillende asiels afgegaan, maar op dat moment waren er geen dwergkonijnen. Aangezien ons appartement maar 40 m2  is hebben er gewoon geen ruimte over voor 2 grote konijnen, want die willen we wel de ruimte gunnen. Als het mis gaat hebben we een alternatief, al dan niet voor tijdelijk tot we onze nieuwe woning hebben daar krijgen ze alle ruimte die ze willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .