Spring naar bijdragen
WOEZSTAM

Weet niet of ze moet bevallen

Recommended Posts

Beste mensen.

Ik heb een ram en een voedster. Die zijn ongeveer 4 weken geleden bij elkaar geweest en hebben het met elkaar gedaan maar nu weet ik niet of het goed gegaan is en of ze nu zwanger is. Deze week zou ze moeten gaan bevallen. Ze is nu momenteel best onrustig, agressief als ik haar wil aaien in haar hok en ze piept als ik aan haar buik zit(Ze draait ook weg). Ze houd niet op met haar zelf wassen (op haar rug en buik en haar poepert) ze heeft ook een nat gemaakt al vrij snel na het paren en haren geplukt. Ik zou nu graag willen weten of dit allemaal te maken heeft met dat ze elk moment kan bevallen?ūü§®

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedoel je met goed gegaan dat ze juist wel of juist niet zwanger is? Ofwel heb je ze bewust bij elkaar gelaten met als doel een nestje te krijgen?

Mijn advies, laat je voedster met rust. Met wegdraaien en piepen geeft ze duidelijk aan dat ze het niet prettig vind. Mocht ze daadwerkelijk zwanger zijn en spoedig moeten bevallen is het laatste wat je wilt stress! 

Je merk het vanzelf wel als er een nest met inhoud is.

Het nest maakt een konijn vlak voor de bevalling en niet direct na het paren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is de ram inmiddels gecastreerd of is het de bedoeling dat er nog meer nestjes komen?

Zitten ze nog bij elkaar? Dan zou ik de ram weghalen voor de veiligheid van de kleintjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat ze allebei apart zitten. Je zou kunnen overwegen om de ram te laten castreren en aan de voedster te koppelen als de jonkies weg mogen. Konijnen zijn groepsdieren, dus samen vinden ze vast veel gezelliger, als het tenminste klikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bunnybunch is geen fokkersforum, wij zijn tegen het bewust vermeerderen van konijnen omdat zomaar een nestje leuk zou zijn. Er is een te groot konijnenoverschot en er is te veel ellende in de fokkerswereld om het te promoten. De regels staan duidelijk uitgelegd op de site, en je bent er mee akkoord gegaan bij aanmelden. Dit topic krijgt dus een slotje.

Bij twijfel over de gezondheid van de voedster raad ik je aan een dierenarts te bellen. 

Informatie over nestjes lees je op deze pagina's:

Informatie over fokken / voortplanting:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/voortplanting-en-fokken-van-konijnen/

Informatie over wat te doen als het nestje er is:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/onverwacht-nestje/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .