Ga naar inhoud

Welk voer?


Gast

Aanbevolen berichten

Momenteel voer ik mijn konijnen graanvrij. Nu valt me op dat ze allemaal wat afvallen doordat ik graanvrij ( cuni complete) voer. Nu wil ik dus weer terug naar "gewoon voer". Maar ik twijfel, wat voor voer ik dan t beste kan geven. Ik heb niet zo'n heel groot budget. Science selective vind ik eigenlijk wat zacht. Wat raden jullie dus aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde ervaring met een graanvrije brok (Terra Expert). Graanvrij bevat echt minder calorieën.

Een van mijn konijnen bleek flink afgevallen. De andere weegt ook iets minder, maar is niet mager. Omdat ik speciaal voor hem graanvrij voer (hij had vaak last van gas, met graanvrije brok niet meer) blijf ik hem graanvrij voeren en krijgt het andere konijn weer Science Selective (tijdelijk even in combinatie met SS junior en Dual Care om aan te komen.). Ze is inmiddels al weer aangekomen.

 

Wat is de reden dat je graanvrij voert?

Wat bedoel je met 'zacht'? De brokjes van SS, CC en TE verschillen naar mijn mening niet zo veel met elkaar qua hardheid. Ze zijn allemaal vrij bros.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden was omdat 1 vaak blaasproblemen had, en dat sinds graanvrij niet meer heeft.

Maar ik hoor t wel vaker van Science Selective. Dus ik zoek beetje een alternatief, maar weet niet zo goed wat.

 

Ja, bijna al mijn konijnen (3 van de 4) zijn in een maand tijd bijna 200 gram afgevallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet gewoon wat meer gram van het huidige graanvrije voer geven of denk ik nu te simpel? Monster wil soms ook wat dunnetjes worden als ik wat minder geef in verband met zijn (te) stevige vriendin, maar dan geef ik gewoon een tijdje weer wat meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het konijnenvoer testpakketje uit de webwinkel eens kunnen kopen, of gewoon een aantal kleinverpakkingen van merken die je wel wat lijken, dan kun je eerst eens testen wat jouw konijnen lekker vinden en waar je zelf achter staat. Heb je bepaalde eisen waaraan het voer moet voldoen?

 

De echt echt budget voeders, zijn over het algemeen echt vrij slecht van samenstelling. De supertrio was dan altijd wel een fijne keuze, maar die gaat er ook uit.

Niet supergoedkoop, maar ook niet extreem duur, en  wel een goede vezelrijke brok en niet graanvrij is de burgess brok (10 kg is op de site 27 euro. Dat is een brok waar ik qua samenstelling mij ook altijd wel in kan vinden. Misschien een goede tussenoplossing? Toch net wat goedkoper dan de supreme brok en de cuni brok, maar nog steeds goed. Het is alleen wel een geperste brok, niet geextrudeerd,. Ik weet niet of dat uit maakt?  

 

Of je zou wat rijker hooi naast de brok kunnen voeren, om ze op een verantwoorde manier een beetje bij te laten komen, zonder toch naar de granen te pakken 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Evee:

Je zou het konijnenvoer testpakketje uit de webwinkel eens kunnen kopen, of gewoon een aantal kleinverpakkingen van merken die je wel wat lijken, dan kun je eerst eens testen wat jouw konijnen lekker vinden en waar je zelf achter staat. Heb je bepaalde eisen waaraan het voer moet voldoen?

 

De echt echt budget voeders, zijn over het algemeen echt vrij slecht van samenstelling. De supertrio was dan altijd wel een fijne keuze, maar die gaat er ook uit.

Niet supergoedkoop, maar ook niet extreem duur, en  wel een goede vezelrijke brok en niet graanvrij is de burgess brok (10 kg is op de site 27 euro. Dat is een brok waar ik qua samenstelling mij ook altijd wel in kan vinden. Misschien een goede tussenoplossing? Toch net wat goedkoper dan de supreme brok en de cuni brok, maar nog steeds goed. Het is alleen wel een geperste brok, niet geextrudeerd,. Ik weet niet of dat uit maakt?  

 

Of je zou wat rijker hooi naast de brok kunnen voeren, om ze op een verantwoorde manier een beetje bij te laten komen, zonder toch naar de granen te pakken 🙂 

Weet alleen niet zo goed het verschil tussen geperst en geextrudeerd.

Als het maar goed voor is, die goedkope rotzooi geef ik ze niet. Dus ik wil wel de goede merken zeg maar, als je snapt wat ik bedoel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil zit in de bereidingswijze 🙂 

 

Geperste brokken zijn de ouderwetse brokken, donker gekleurde staafjes. Bijvoorbeeld de hope farms supertrio, de beaphar nature, de rosewood meadow menu en dus ook de burgess brokken. Zoals deze foto (dat is de supertrio)

 

konijnenvoer_supertrio-800x800_1_2.jpg

 

Geextrudeerde brokken zijn krokantere brokken, zoals de supreme selective, beaphar care plus enz. Deze zijn meestal wat lichter van kleur, of in allerlei kleurtjes door de toevoeging van (natuurlijke) kleurstoffen. Zoals deze brokken op de foto (care+)

 

careplus_5.jpg 

 

 

Met goedkope rotzooi bedoel ik brokken zoals eigen merk brokken van winkels, supermarkt brokjes, tuincentrum eigen merk brokjes. Fokkersbrokken in grootverpakkingen. Ik bedoel, die zijn erg goedkoop, dat klopt. Maar de samenstelling daarvan voldoet niet aan de minimale eisen waarvan je zou willen dat een brok er aan voldoet. Gelukkig ben je ook niet van plan die te kopen 🙂 

 

Kijk eens rond naar wat ik in de webwinkel verkoop zou ik zeggen, niet dat je het daar moet bestellen (mag natuurlijk wel 😉 ) maar dan heb je in ieder geval een idee van goede merken, goede brokken en bijbehorende prijzen:

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer/konijnenvoer-droogvoer/al-het-droogvoer.html

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

 

Met goedkope rotzooi bedoel ik brokken zoals eigen merk brokken van winkels, supermarkt brokjes, tuincentrum eigen merk brokjes. Fokkersbrokken in grootverpakkingen. Ik bedoel, die zijn erg goedkoop, dat klopt. Maar de samenstelling daarvan voldoet niet aan de minimale eisen waarvan je zou willen dat een brok er aan voldoet. Gelukkig ben je ook niet van plan die te kopen 🙂 

 

 

 

Bedankt voor de antwoorden. Dat bedoelde ik ook met goedkope rotzooi, dat ga ik niet in mijn dieren stoppen. Ik wil gewoon een goede brok, krijgen ze eigenlijk minimaal, en ze eten verder ook wel gewoon goed hooi hoor. Maar het is soms gewoon lastig. Waar doe je goed aan voor ze alle 6?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Vooral heel veel goed gemengd hooi 🙂 Dat vind ik eigenlijk nog veel belangrijker dan de brok. 

En wat is goed hooi?

Bij mij krijgen ze kruidenhooi van Dieza. Vinden ze heerlijk, gaat tot het laatste hooitje op zeg maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gevarieerd hooi = een goed hooi. Het is niet erg als het verschillende soorten en kwaliteiten door elkaar zijn, het is belangrijker dat ze er goed van eten en dat het een mix is van meerdere verschillende gras- en kruidensoorten. Dus of echt een goede gemengde hooisoort kiezen, of zelf mengen. Dus wat verschillenden merken en/of soorten hooi en grassoorten mixen en als het kan wat kruiden toevoegen voor nog meer variatie. Dat laatste niet te eenzijdig, dus niet altijd maar hetzelfde kruid kiezen omdat ze dat het lekkerst vinden, maar zorgen dat het wel gevarieerd blijft. Afwisselen dus 😉  

 

Tegenwoordig promoten we het om veel hooi te voeren en weinig brokken, en dat is ook zeker heel goed voor konijnen, want echt ontzettend veel gezondheidsproblemen bij konijnen ontstaan doordat we de commerciële brokken voeren. In Engeland maken ze zelfs steeds meer de wissel naar brokloos voeren, maar dat vind ik voor hier nog een stapje te ver gaan, een kleine basis goede brok is toch wel fijn, zoals ik vaak zeg hier, net even een kleine portie vitaminepilletjes erbij voor de zekerheid. Ik ben ook wel benieuwd wat brokloos voeren doet op de lange termijn, ik merk toch dat veel van de wat oudere en zwakkere konijntjes toch net die extra kracht uit de brokjes wel nodig hebben. Wat dat betreft ben ik dus wel benieuwd wat het in Engeland doet. Onze huisdierkonijntjes worden toch heel wat jaartjes ouder dan hun wilde soortgenootjes en zeker als ze op leeftijd raken, minder goed voedingsstoffen opnemen uit voedsel, dan vrees ik dat je ze met alleen hooi, kruiden en groenvoer toch misschien wat te kort doet.  Met andere woorden:  Brok is zeker niet onbelangrijk,  maar ook niet het belangrijkste. En er zijn meerdere goede soorten brokken, en ik denk dat de uiteindelijke brokkeuze afhankelijk is van wat het baasje een prettige brok en prijs vind, maar ook wat de konijnen lekker vinden.  

 

Bij het dieza voer zie ik weinig info bij de productomschrijving, ik vermoed dat het een weidehooi is waar zelf wat kruiden aan zijn toegevoegd? Klinkt niet verkeerd hoor, als ze er goed van eten is het prima. Maar je zou het dus nog wat gevarieerder kunnen maken.

 

Een weidehooi is meestal een mix van een aantal grassoorten die op de weide waar het is geoogst voorkomen, afhankelijk van het soort weide waar het geoogst is, en of en zo ja waarmee die is ingezaaid. Dat kan dat een karige mix zijn (bijv. zomaar 3 of 4 grassoorten) of juist een wat meer gevarieerde mix (bijv. 10 grassoorten). Dat staat alleen nooit op de verpakking 😉 Vandaar dat ik dus tegenwoordig steeds vaker adviseer om gewoon wat verschillende soorten/merken te mixen. Dan heb je in ieder geval de variatie van een aantal verschillende weides.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je uitgebreide antwoord.
Zoals ik zei: Krijgen ze hier dus Dieza kruidenhooi, doen ze t goed op, en eten ze heel goed van.
Ze krijgen over de hele dag: 's morgens brokken ( voor de groep van 4, is dat ongeveer 80 gram en voor het koppeltje heb ik nu dat Dualcare, omdat Messi wat aan moet komen), eind van de middag/begin van de avond: hun portie groente, en dan voordat ik naar bed ga krijgen ze hun kruiden (elke dag ander soort).
Ze krijgen zo af en toe, als ik het geld er voor heb ook een keer timothy-hooi.
Nou wil ik ook wel wat hooi-soorten mengen, maar ik wil dus niet naar de welkoop bij mij in de buurt, want daar verkopen ze sinds kort weer konijnen, dus die winkel vermijd ik dan liever.
Nu wil ik binnenkort als ik mijn 2 andere balen van 20 kilo op heb, eens kijken bij de plaatstelijke boer. Maar daar ben ik een beetje voorzichtig mee, want ik heb dat al eens eerder geprobeert, en toen wilde ze er alle 4 niks van weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Marjoleink:

Heb jij pasgeleden nog balen besteld bij Dieza? Mijne is op en ik twijfel of ik daar weer ga bestellen, want de laatste baal vond ik toch wel redelijk bruin.

Uhm.. Ik bestel voor 3 maand, omdat ze dan een bezorgroute hebben, en dan betaal ik maar 1x verzendkosten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .